|
کدخبر: 133370 مسعود رمضانی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

لیتیوم شیلی در برابر رقبا کم آورد!

همچنان که رقابت برای حرکت به سمت ساخت خودروهایی با انرژی پاک در آینده ادامه دارد به نظر می‌رسد شیلی فقط نظاره‌گر است. لیتیوم کشور شیلی بالاترین کیفت و ارزان‌ترین قیمت را در میان دیگر تولید‌کنندگان این فلز داراست.

معدن لیتیوم شیلی در برابر رقبا کم آورد!

با توجه به تقاضای جهانی در تولید باتری‌های الکترونیکی و خودروهای برقی، استخراج لیتیوم روc به روز در حال افزایش است. این فلز که یک فلز قلیایی و بسیار واکنش‌پذیر است عملیات گرمایی و هدایت الکتریکی را به خوبی انجام می‌دهد. با توجه به اینکه این عنصر واکنش‌پذیری بالایی دارد به صورت خالص در طبیعت یافت نمی‌شود و به عنوان یک ترکیب نمکی یا سایر ترکیبات مواد معدنی استخراج می‌شود به همین جهت بیشتر لیتیوم تجاری به صورت لیتیوم کربنات در عرضه می‌شود.

استخراج لیتیوم تجاری از دو منبع تأمین می‌شود که یکی از آن‌ها ذخایر شورابه زیرزمینی است و بخش دیگر آن به صورت کانسارهای معدنی است که روش‌های استخراج و استحصال آن در هر دو نوع متفاوت است.

بیشترین میزان لیتیوم استحصالی جهان از منابع شورابه‌های زیرزمینی استخراج می‌شود که بیشتر در جنوب غربی امریکای جنوبی و چین واقع است. در این گزارش به منابع لیتیومی در شیلی پرداخته شده است با ما همراه شوید:

لیتیوم شیلی در برابر رقبا توان ندارد

شیلی که روزگاری رهبری لیتیوم جهان را برعهده داشت به نظر می‌رسد در برابر رقبا در حال شکست است.

همچنان که رقابت برای حرکت به سمت ساخت خودروهایی با انرژی پاک در آینده ادامه دارد به نظر می‌رسید شیلی فقط نظاره‌گراست.

کشورهای امریکای جنوبی بزرگ‌ترین منابع لیتیوم جهان را در اختیار دارند. این فلز سبک وزن و بسیار سخت در ساخت تولید باتری‌های وسایل نقلیه الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. لیتیوم کشور شیلی بالاترین کیفت و ارزان‌ترین قیمت را در میان دیگر تولید‌کنندگان این فلز را داراست.

با توجه به این که در سال‌های اخیر رشد تولیدات لیتیوم در این کشور با کندی همراه بوده است تنها دو تولید‌کننده SQM وAlbemarle Corp به دنبال آن هستند تا میزان تولیدات خود را با توجه به تقاضای جهانی افزایش دهند. و بنابر پیش‌بینی صورت گرفته انتظار می‌رود که میزان تولیدات آن‌ها تا سال ۲۰۲۵ به سه برابر افزایش یابد.

در همین حال دولت شیلی به دنبال آن است که به آرامی بازیگران جدیدی را به این بازار وارد کند و این در حالی است که فعالان بومی و مخالفان نگرانی‌های خود را از اثرات وارده بر محیط‌زیست اعلام کرد‌ه‌اند.

شیلی در برابر رقبا تسلیم می‌شود!

استرالیا در سال ۲۰۱۷ با عبور از شیلی به بزرگ‌ترین تأمین‌کننده لیتیوم در جهان تبدیل شد. همسایه شیلی یعنی آرژانتین با انجام دوازده پروژه در دست اجرا سعی دارد تا به سرعت به جایگاهی قابل قبول دست یابد.

تحلیلگران معتقدند در حالی که شیلی به عنوان مهم‌ترین تولید‌کننده لیتیوم در جهان به شمار می‌رود سرمایه‌گذاران برای تقویت بازار به دنبال آن هستند تا نیاز خود را از دیگر کشورها تأمین کنند.

Joe Lowry مشاور مستقل صنعت لیتیوم در امریکا گفت: شیلی سبب شده تا hc اقتصاد ناامید شوkد. اگر ادامه پروژه‌های توسعه‌ای در رکود بسر ببرد می‌تواند سبب بلاتکلیفی و پیچیدگی‌هایی در زنجیره تأمین خواهیم شد.

وزارت معادن شیلی هنوز به سؤالات مطرح شده پاسخی نداده است. Baldo Prokurica وزیر معدن شیلی گفت: دولت تمام تلاش خود را برای اطمینان از بهره‌برداری از لیتیوم و سایر فلزات باتری انجام خواهد داد.

تولید ۱۲۰ هزار تن کربنات لیتیوم در سال

شرکت SQM مستقر در سانتیاگو اعلام کرد برنامه توسعه‌ای در سطوح نمکی خود را تا پایان سال ۲۰۲۱ به تعویق خواهد انداخت. این پروژه به شرکت اجازه می‌دهد تا حدود  ۱۲۰۰۰۰ تن لیتیوم کربنات تولید کند که این میزان دو برابر بیشتر از تولید فعلی آن است.

در فاصله ۱۱۵۰ کیلومتری شمال سانتیاگو و در آتاکاما شرکت‌های SQM و Albemarle´s فعالیت دارند. به همین منظور این شرکت‌ها ردیف‌هایی از استخرهای بزرگ و مستطیل شکل که از شورابه‌های غنی از مواد معدنی فلزی پر شده را در زیر آفتاب قرار می‌دهند. لیتیومی که در شیلی وجود دارد از مخازن آب شور زیرزمینی استحصال می‌شود و به همین منظور کارگران معدن این مواد معدنی مایع ارزشمند را به سطح زمین و به داخل استخرها پمپاژ می‌کنند.

تابش نور شدید خورشید به همراه باد منطقه‌ای سبب می‌شود تا آب این استخرها تبخیر شده و ماده طلای سفید لیتیومی استحصال شود. استحصال این ماده معدنی در شیلی راه صادرات آن در اقیانوس آرام را به سادگی فراهم می‌کند.

بر اساس اطلاعات و آمارهای سازمان زمین‌شناسی ایالات ‌متحده: لیتیوم در شیلی تقریباً ۲۰ درصد از سهم تولید جهانی این معادن را به خود اختصاص داده است و این در حالی است که همین میزان نیز از ۴ سال پیش تاکنون با ۳۶ درصد کاهش همراه بوده است.

کاهش تولید لیتیوم در شیلی به سیاست‌گذاری دهه‌ها قبل که توسط آگوستا پینوشه پایه‌گذاری شد بازمی‌گردد. وی در آن‌ زمان، به دلیل استفاده از آن در شکافت هسته‌ای، لیتیوم را به عنوان یک کالای استراتژیک اعلام کرد. به همین منظور و درحال‌حاضر این کشور باید به دنبال مشارکت شرکت‌های خصوصی بوده و یا به دنبال شرکت‌هایی باشد که می‌توانند با دولت اقدام به صورت شراکتی فعالیت داشته باشند. ضمن اینکه شیلی می‌تواند مجوز ویژه CEOL برای استخراج لیتیوم را صادر کند.

نگرانی زیست محیطی در استخراج لیتیوم

 یکی از چالش‌های بزرگ در معادن لیتیوم، برداشت منابع از مخازن زیرزمینی است به همین منظور می‌بایست رشته‌کوه‌های‌اند توسط باران و برف شارژ شوند تا بتوان مواد معدنی مایع را از دل زمین پمپاژ کرد بنابراین هیچ‌کس نمی‌تواند با اطمینان اعلام کند که منابع آتاکاما چقدر در سال ظرفیت برداشت خواهد داشت.

بر اساس مطالعاتی که دولت شیلی انجام داده است مشاهده شد که میزان پساب خروجی از سیستم زیاد است و همین امر سبب شده تا دولت محدودیت‌های جدیدی را اعمال کند و نظارت‌های بیشتری را بر شرکت‌های SQM وAlbemarle Corp داشته باشد.

یکی دیگر از مشکلاتی که بخش آب شیلی بیان می‌کند این است که آیا استخراج لیتیوم می‌تواند بر روی منابع آب شیرین مصرفی جوامع محلی تأمین‌کننده آتاکاما تاثیربگذارد یا نه؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها