|
کدخبر: 133093 مسعود رمضانی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

نقش صنایع معدنی در اقتصاد تانزانیا

دولت تانزانیا به منظور بهره‌برداری از نخستین معدن عناصر نادر خاکی مجوز نهایی آن را برای شرکت استرالیایی Peak Resources صادر کرد چرا که دولت تانزانیا به دنبال سهم بیشتری از درآمدهای حاصل از منابع طبیعی است.

معدن نقش صنایع معدنی در اقتصاد تانزانیا

تانزانیا کشوری ثروتمند از نظر مواد معدنی است به طوری که ۵۰ درصد از سهم از صادرات این کشور به منابع معدنی اختصاص داشته و بخش عمده آن را معادن طلا تشکیل می‌دهد. این کشور دارای ذخایر طلا به میزان ۴۵ میلیون اونس است که می‌تواند از آن درآمدی به میزان بیش از ۱ میلیارد دلار داشته باشد. علاوه بر طلا این کشور دارای ذخایر قابل توجهی از الماس نیز است.

صنایع معدنی و تانزانیا

صنایع  معدنی در این کشور به طور عمده از طریق استخراج مس، طلا و نقره، همراه با برخی از مواد معدنی صنعتی و سنگ‌های قیمتی مانند الماس، سهم قابل توجهی در اقتصاد تانزانیا دارد. از این رو شرکت‌های معدنی بین‌المللی، با استخراج طلا و الماس و دیگر معادن کوچک، نقش اساسی را در صنعت این کشور ایفا می‌کنند.

دولت تانزانیا به منظور بهره‌برداری از نخستین معدن عناصر نادر خاکی مجوز نهایی آن را برای شرکت استرالیایی Peak Resources را صادر کرد چرا که دولت تانزانیا به دنبال سهم بیشتری از درآمدهای حاصل از منابع طبیعی است.

بنابر گفته Doto Biteko وزیر معدن تانزانیا، این ایالت همچنین به دنبال نهایی کردن مجوز استخراج از معدن طلا در اعطای مجوز به شرکت استرالیایی OreCorp در پروژه Nyanzaga در شمال غربی تانزانیا است.

تانزانیا چهارمین تولیدکننده فلزات گرانبها در آفریقا

تانزانیا که در شرق قاره آفریقا واقع است چهارمین تولید‌کننده فلزات گران‌بها در این قاره پس از کشورهای افریقای جنوبی، مالی و غنا به شمار می‌رود و در سال ۲۰۱۰ دو درصد از تولید طلای جهانی را به خود اختصاص داد و اکنون قصد دارد تا در برنامه‌های توسعه‌‌ای خود، درآمدهای ناشی از صنایع معدنی را تا سه سال آینده حداقل تا سه برابر افزایش دهد. این کشور دارای ذخایر گسترده‌ای از زغال‌سنگ، فلزات کمیاب سنگ‌آهن و سنگ‌های قیمتی است.

از عناصر نادر خاکی در اجزای سازنده وسایل نقلیه الکتریکی، تلفن‌های هوشمند، تجهیزات انرژی‌های تجدید پذیر و برنامه‌های دفاعی استفاده می‌شود.

سرمایه‌گذاری مشترک

استخراج طلا در تانزانیا که یکی از تبادلات مهم ارزی در این کشور به شمار می‌رود. پس ازمقابله با قاچاقچیان و اختلافات میان دولت و شرکت Barrick Gold به سمت رکود حرکت کرد ضمن اینکه باعث شد تا صادرات طلا نیز متوقف شود.

دولت تانزانیا به دنبال آن است تا درآمدهای حاصل از منابع معدنی را از ۵۲۶.۷ میلیارد شیلینگ پیش‌بینی شده در دوره مالی فعلی به میزان ۷۰۱.۱ در سال ۲۰۲۳-۲۴ افزایش دهد. وزیر معدن تانزانیا گفت: تانزانیا قصد دارد تا با برنامه‌های افزایش تولید و صادرات، مهار قاچاقچیان و نظارت دقیق بر بخش معدن، میزان درآمدهای حاصل از این بخش را تا ۳۳ درصد افزایش دهد.

دولت تانزانیا در ماه گذشته در نخستین دریافت سود نقدی خود مبلغ ۴۰ میلیون دلار از سهم ۱۶ درصدی خود در مشارکت با شرکت بَریک گولد( شرکت استخراج معادن و فلزات کانادایی) دریافت کرد. این کشور در نظر دارد تا در برنامه‌های کاری خود و مشارکت با شرکت‌های بزرگ معدنی از جمله پیوستن به شرکت AngloGold Ashanti از الگوی مشارکت با شرکت بریک، مطابق با قوانین استخراجی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسیده است استفاده کند.

منبع: mining.com

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها