|
کدخبر: 132608 مسعود رمضانی

در گفت‌وگوی اختصاصی گسترش‌نیوز با دبیر همایش بهره‌وری معادن و صنایع معدنی ایران مطرح شد:

رقابتی ویژه از نوع معدنی + جزئیات تقدیر از شرکت ها

دبیر همایش بهره‌وری معادن و صنایع معدنی ایران در ارتباط با برگزاری این دوره از همایش گفت: امسال با وجود قرارگرفتن در شرایط کرونایی ۶۰ شرکت در همایش بهره‌وری معادن و صنایع معدنی ثبت‌نام کردند و ما نزدیک به ۶ هزارنفر ساعت برای شرکت‌های حاضر آموزش‌های بهره‌‌وری ارائه کردیم و در نهایت در چرخه بهره‌وری ۳۰ شرکت مورد تائید ارزیابان قرار گرفت.

معدن رقابتی ویژه از نوع معدنی + جزئیات تقدیر از شرکت ها

هفتمین همایش جایزه بهره‌وری معادن و صنایع معدنی ایران ۱۸ آبان‌ماه با شعار «بهره‌وری؛ بنیان رقابت‌پذیری در اقتصاد مقاومتی» با حضور فاطمه پهلوانی، رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران و به صورت ویدیو کنفرانسی در ایمیدرو برگزار می‌شود. در همین ارتباط گفت‌وگویی با غلامرضا ملاطاهری، دبیر همایش بهره‌وری معادن و صنایع معدنی ایران ترتیب داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند، با ما همراه شوید:

ملاطاهری

 تایید۳۰ شرکت معدنی از سوی ارزیابان

دبیر همایش بهره‌وری معادن و صنایع معدنی ایران در ارتباط با برگزاری این دوره از همایش گفت: امسال با وجود قرارگرفتن در شرایط کرونایی ۶۰ شرکت در همایش بهره‌وری معادن و صنایع معدنی ثبت‌نام کردند و ما نزدیک به ۶ هزارنفر ساعت برای شرکت‌های حاضر آموزش‌های بهره‌‌وری ارائه کردیم و در نهایت در چرخه بهره‌وری ۳۰ شرکت مورد تائید ارزیابان قرار گرفت.

ملاطاهری درباره ملاک ارزیابی شرکت‌های حضور یافته در این همایش گفت: در مجموعه ایمیدرو مدلی با نام بهره‌وری وجود دارد که در آن نزدیک به ۱۳۰ ارزیاب خبره که آموزش‌های لازم را دیده‌اند به کار گرفته می‌شود و براساس شاخص‌هایی که در اختیار دارند نسبت به انجام ارزیابی‌ها اقدام می‌کنند که نتایج امسال آن نیز در روز یکشنبه ۱۸ آبان‌ماه اعلام خواهد شد.

اعطای لوح تقدیر به ۹ پروژه بهبود برتر

وی در ارتباط با جوایز این دوره از همایش افزود: در همایش جایزه بهره‌وری معادن و صنایع معدنی ایران دو تندیس برنزی به طرح‌های برتر ارائه خواهد شد و برخی از طرح‌ها نیز براساس ارزیابی‌های صورت گرفته حائز رده‌بندی‌های پیشروان یک ستاره تا پنج ستاره شده و به آن‌ها لوح تقدیر اعطا خواهد شد. علاوه بر آن در این همایش ارزیابی دیگری با عنوان ارزیابی پروژه‌های بهبود را داریم که در آن به ۹ پروژه بهبود برتر احصا شده لوح تقدیر داده می‌شود.

تنوع در مؤلفه‌های ارزیابی

دبیر همایش بهره‌وری معادن و صنایع معدنی ایران درباره مؤلفه‌های ارزیابی خاطرنشان کرد: در مدل بهره‌وری و انتخاب طرح‌ها شاخصه‌های زیاد بررسی می‌شود ضمن اینکه مؤلفه‌های زیادی نیز وجود دارد. در سال‌های گذشته از تمامی شاخص‌های استراتژی آن شرکت تا اکشن پلن‌ها و فعالیت‌های بهبود فعالیت‌ها و همچنین بحث‌های نظیر مدیریتی، مالی و خدماتی توسط هیات ارزیابی و به صورت آیتم‌های جداگانه بررسی می‌شود و سپس با ورود در مدل بهره‌وری به آن‌ها امتیازهای لازم داده می‌شود.

وی ادامه داد: مدل بهره‌‌وری ایمیدرو یک مدل چند وجهی است که تمامی شاخصه‌های کمی و کیفی شرکت‌ها مورد تحلیل قرار می‌گیرد ضمن اینکه تمامی مواردی که بر روی اثربخشی و بهبود بهره‌وری شرکت‌ها اثر‌گذار است را از سال‌های گذشته و به صورت پیوسته رصد کرده و تغییراتی که در سال گذشته منتهی به امسال روی داده است را با شاخص‌ها ارزیابی می‌کنیم.

ملاطاهری خاطرنشان کرد: طرح‌هایی که مورد ارزیابی قرار می‌گیرند همگی اجرایی شده و روی کاغذ نیستند به عنوان مثال می‌توان به طرح‌های کاهش مصارف آب و انرژی و یا ساخت دستگاهی که قبلاً از خارج از کشور وارد می‌شده و اکنون به مرحله بومی‌سازی رسیده، اشاره کرد.

نگاه ایمیدرو به افزایش فرهنگ بهره‌وری

دبیر همایش بهره‌وری معادن و صنایع معدنی ایران درباره اهمیت اجرای این همایش تصریح کرد: در شرایطی که کشور با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کند و تحریم‌ها سخت‌گیرانه شده است بخشی از رشد اقتصادی با تکیه بر بهره‌‌وری محقق می‌شود تا اینکه بخواهیم در سرمایه‌گذاری‌های جدید ورود پیدا کنیم تا رشد اقتصادی را افزایش دهیم از این رو تمرکز بر ارزش افزوده نیروی کار و سرمایه‌گذاری در بخش نیروی انسانی سهل‌الوصول‌تر است ضمن اینکه هدف کلی ایمیدرو نیز افزایش فرهنگ بهره‌وری است.

رقابتی که موجب افزایش بهره‌وری‌ می‌شود

وی درباره اهداف برگزاری این همایش گفت: حضور شرکت‌هایی که در این همایش مشارکت داشته‌اند با آموزش‌های رایگان همراه است و ما آن‌ها را مکلف می‌کنیم تا با انجام خودارزیابی‌ها، جایگاه خود را پیدا کنند پس از آن و انجام ارزیابی از سوی ما، آن‌ها بازخورد فعالیت‌های خود را از ما نیز دریافت کرده و نقاط ضعف خود را پیدا می‌کنند و همین امر سبب می‌شود تا این شرکت‌ها تلاش بیشتری کرده و خود را به نقطه مطلوب برسانند ضمن اینکه برای رسیدن به نقطه بهتر در سال آینده برنامه‌ریزی‌های لازم را در دستور کار خود قرار خواهند داد. به عنوان مثال ما در دوره‌های گذشته پیشروانی داشتیم که رتبه سه ستاره از ما دریافت کرده و با تلاشی که داشته در دوره بعدی توانسته‌اند تندیس دریافت کنند و این نشان می‌دهد که شرکت‌ها در این فرآیند توانسته‌اند به افزایش رشد بهره‌وری دست یابند. بنابراین قرارگیری شرکت‌ها در فضای رقابتی بخش معدن و صنایع معدنی سبب می‌شود تا در چالشی رقابتی، بهره‌وری آنان ارتقا یابد که از این رو دستاورد بزرگی به شمار می‌رود

ملاطاهری ادامه داد: دریافت ۷۹ پروژه بهبود از شرکت‌ها که بسیاری از آن‌ها در حوزه مصارف آب و انرژی است می‌تواند موجب کاهش مصارف و نرخ تمام شده بیانجامد ضمن این که بهبود پروژه‌ها می‌تواند موجب انگیزه کار در شرکت‌ها شود که هدف غایی آن افزایش بهره‌وری است. ضمناً ما خروجی‌های جایزه بهره‌وری را همه ساله به صورت فایل و کتابچه منتشر می‌کنیم و شرکت‌هایی که فرآیندهای مشابه دارند می‌توانند از آن‌ در راستای ارتقای بهره‌وری خود استفاده کنند.

کرونا و برگزاری مجازی همایش

دبیر همایش بهره‌وری معادن و صنایع معدنی ایران در پایان گفت: امسال و با وجود کرونا ما چالش بزرگی در اجرای این همایش و ارزیابی طرح‌های شرکت‌ها داشتیم. برخی از تیم‌ها با حضور در محل شرکت و برخی دیگر به صورت مجازی کار ارزیابی را انجام دادند. ضمناً تا به امروز در تلاش بودیم تا مراسم همایش را به صورت حضوری برگزار کنیم که با توجه به مصوبات ستاد مقابله به کرونا و ممنوعیت گردهمایی بالاتر از ۱۵ نفر مجبور شدیم تا همایش را به صورت مجازی برگزار کنیم.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها