|
کدخبر: 110093 مسعود رمضانی

در گفتگوی اختصاصی گسترش‌‌نیوز با مدیر HSE مجتمع مس سرچشمه مطرح شد:

گام بلند مس سرچشمه در توجه به HSE

سال گذشته شرکت ملی صنایع مس ایران نخستین استارتاپ ایمنی کشور را به مدت سه روز برگزار کرد که یکی از اهداف آن شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها در این بخش بود ضمن اینکه مجتمع مس سرچشمه همواره به دنبال تازه‌های HSE در کشور و جهان بوده است.

معدن گام بلند مس سرچشمه در توجه به HSE

توجه به سلامتی، ایمنی و بهداشت مهم‌ترین بخش در هر واحد صنعتی و معدنی به شمار می‌رود و بسته به میزان خطرات و ریسک‌هایی که هر مجموعه با آن مواجه است قوانین و مقرراتی در بخش HSE تدوین و اجرایی می‌شود. در حاشیه برگزاری نخستین نمایشگاه کاپرکس که از ۱۴ تا ۱۶ تیرماه در کرمان برگزار شد گفت‌وگویی با مهندس مصطفی زیدآبادی‌نژاد مدیر HSE مجتمع مس سرچشمه ترتیب داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند با ما همراه شوید:

زیدآبادی-نژاد

بهره‌گیری از ظرفیت دانشجویان

مدیر HSE مجتمع مس سرچشمه در ارتباط با همکاری این مجموعه با دانشجویان متخصص در این حوزه گفت: ما در واحد تحقیق و توسعه R&D مس سرچشمه با شناسایی ظرفیت‌های دانشجویی در این بخش نسبت به جذب آنان در قالب پروژه‌های دانشجویی حوزه HSE اقدام می‌نماییم.

زید‌آبادی‌نژاد گفت: سال گذشته شرکت ملی صنایع مس ایران نخستین استارتاپ ایمنی کشور را به مدت سه روز برگزار کرد که یکی از اهداف آن شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها در این بخش بود ضمن اینکه مجتمع مس سرچشمه همواره به دنبال تازه‌های HSE در کشور و جهان بوده است.

وی در ادامه به اعلام نموده‌اند که مجتمع مس سرچشمه پروژه‌ای جهت شناسایی ظرفیت‌های بروز حوادث بسیار شدید طبق تعریف سازمان بین‌المللی کار (ILO) تعریف نموده و براساس تکنیک‌های PHL و PHA شناسایی و با استخراج گپ‌‌ها، وضعیت مجموعه را با استانداردها تطبیق می‌دهد. در انجام این کار نیز تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم و اطلاعات مربوط به فرآیندهای آن نیز در دست است.

مدیر HSE مجتمع مس سرچشمه در ارتباط با بهره‌گیری از آیین‌نامه‌ها و استانداردهای داخلی و استانداردهای بین‌المللی گفت: آیین‌نامه‌های حفاظت فنی و بهداشت کار که براساس ماده ۸۵ قانون کار تدوین می‌شود و برای کلیه صنایع لازم الاجرا است و شرایط و اقدامات ما نیز می‌بایست با آیین‌نامه‌های حفاظت فنی و بهداشت کاری تطبیق داده شود.

تلاش مس‌ سرچشمه برای ارتقای جایگاه خود در جهان

وی در ادامه گفت: از طریق بنچمارک کردن با صنایع بزرگ و مهم دنیا تلاش داریم تا جایگاه خود را در جهان ارتقا دهیم از این رو مجتمع مس سرچشمه وضعیت HSE شرکت‌هایی مانند BHB بیلتون و کدلکو که از بزرگترین شرکت مس دنیا می‌باشند را رصد کرده و گزارش‌های سالیانه‌ آنها را با جزییات بررسی می‌کنیم.

زیدآبادی‌نژاد درباره استفاده از استانداردهای‌های مقابله با ویروس کرونا گفت: ما تمامی توصیه‌های بهداشتی، خود مراقبتی و فاصله‌گذاری اجتماعی پیشگیری از ویروس کرونا مربوط به سازمان ایمنى و بهداشت شغلى (OSHA)، را ترجمه و در نمایشگاه کاپرکس کرمان توزیع کرده‌ایم.

وی در ارتباط با اقدامات مجتمع مس سرچشمه و برگزاری مانور برای افزایش توان HSE مجموعه گفت: با توجه به پیاده‌سازی سیستم جامع مدیریت IMS در مجتمع مس سرچشمه که یکی از بخش‌های آن نیز شامل سیستم‌های مدیریتی و بهداشت می‌شود و انجام مانورها یکی از الزامات رعایت استاندارد است، به این نتیجه رسیدیم که در انجام برنامه‌های خود اجرای مانور را در دستور کار قرار دهیم، ضمن اینکه ما موظف هستیم تا گزارش سالانه پرونده‌های مصوب مانورها را به ممیزها ارائه کنیم.

زیدآبادی‌نژاد در ادامه گفت: برنامه‌ریزی برای انجام مانورها هرساله در اسفندماه و به صورت سطح‌بندی برنامه‌ریزی می‌شود به همین منظور با بررسی تمامی موضوعات لیستی از مانورها تهیه می‌شود و در انجام آنها سعی می‌شود تا همه واحدها در اجرای آن حضور داشته باشند. همچنین ما هر سال مانورهای سطح A نیز برگزار می‌کنیم.

وی در ارتباط با نقش مدیریت در بخش HSE گفت: اعتقاد من بر این است که برای ارتقاء سطح HSE، حمایت‌های مدیریتی بسیار مهم است که انجام این اقدامات نیازمند تامین منابع، همکاری واحدها و اولویت‌بندی است که با حمایت مدیریت این امر تحقق می‌یابد.

زیدآبادی‌نژاد در ادامه افزود: یکی از نکات مثبت HSE در مجتمع مس سرچشمه برگزاری جلسات ماهیانه HSE می‌باشد که در دوشنبه آخر هر ماه با حضور دائم و ثابت بالاترین مقام سازمان برگزار می‌شود. در این جلسات مواردی که نیاز به تصمیم مدیریتی دارد، تعیین تکلیف شده و یا اگر نیاز به تعریف پروژه‌ای باشد حمایت‌های لازم انجام می‌شود.

وی گفت: مدیریت ریسک فازهای مختلفی دارد که مرحله اجرای آن نیاز به اقدامات حمایتی دارد که مجتمع مس سرچشمه با حمایت‌های معاونت توسعه، توانسته در بسیاری از موارد بهبود شرایط HSE وارد فاز اجرایی شود.

شناسایی مخاطرات ۴۰ ساله شرکت مس

مدیر HSE مجتمع مس سرچشمه به یکی از اقدامات مهم شرکت ملی صنایع مس ایران اشاره کرد و گفت با توجه به قدمت ۴۰ ساله این شرکت، حوادثی که از ابتدا تاکنون رخ داده است را شناسایی و برای پرتکرارترین آنها اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه تعریف کرده‌ایم.

وی در ادامه به راه‌اندازی کارخانه اسید سولفوریک اشاره کرد و گفت: تا چند سال قبل در فرآیند ذوب مس سرچشمه یکی از آلاینده ها، گاز So۲ بود و که رهاسازی می‌شد اما اکنون این گاز به محصول اسید سولفوریک تبدیل می‌شود و باید عنوان کرد که با توجه به وضعیت بازار اسید این پروژه بیشتر یک پروژه زیست‌محیطی به شمار می‌رود.

زیدآبادی‌نژاد در پایان با اشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه کاپرکس در کرمان گفت: نخستین نمایشگاه ملی نشست‌های تخصصی مدیریت بحران، پدافند غیرعامل و امداد و نجات با توجه به حضور شرکت‌های بزرگ اتفاق خوبی است چرا که با حضور آنها در این نمایشگاه می‌توان با اقدامات و دستاوردهای آنان آشنا شد و شرکت‌ها می‌توانند از توانمندی‌های یکدیگر آگاهی یابند. همچنین برگزاری کارگاه‌های آ‌موزشی نیز از دیگر اتفاقات مثبت در این نمایشگاه‌ است. یکی از این کارگاه‌های آموزشی برگزار شده در این نمایشگاه که با استقبال شرکت‌کنندگان مواجه شد کارگاه «سامانه فرماندهی حادثه بین گروهی» بود به این ترتیب که اگر اتفاقی بزرگ در سطح استان رخ دهد و نیاز به گروه‌های مختلف باشد، نحوه مدیریت این تیم‌ها به چه صورت خواهد بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها