|
کدخبر: 109858 مسعود رمضانی

در گفتگوی اختصاصی گسترش‌نیوز با رئیس محیط زیست و بهداشت محیط مس سرچشمه مطرح شد:

اقدامات پیشگیرانه مس سرچشمه در مقابله با کرونا

بازخورد کاملی در بحث پیشگیری از کرونا ارائه نشده و عمدتا دستورالعمل‌ها و توصیه‌هایی هست که سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی منتشر می‌کند و با توجه به اینکه این ویروس ناشناخته است تقریبا اطلاعات کاملی در دست نیست.

معدن اقدامات پیشگیرانه مس سرچشمه در مقابله با کرونا

در تاریخ ۱۴ تیرماه امسال شاهد برگزاری یک رویداد نمایشگاهی در کرمان با نام تجاری کاپرکس بودیم که در آن شرکت‌های معدنی به ارائه دستاوردهای خود در واحدهای HSE، امکانات و توانایی‌های خود در مواجهه با بحران‌ها و  همچنین پیشگیری و مقابله با کرونا ویروس پرداختند. خبرنگار گسترش‌نیوز با محمد کرمی، رئیس محیط‌زیست و بهداشت محیط مجتمع مس سرچشمه در ارتباط با اقدامات این شرکت در زمینه پیشگیری و مقابله با کرونا گفت‌وگویی ترتیب داده که در ادامه می‌خوانید:

کرمی

در ارتباط با دستورالعمل‌های تدوین شده درباره پیشگیری از کرونا بفرمایید.

مطالب در دسترس در بحث پیشگیری از شیوع کرونا عمدتا دستورالعمل‌ها و توصیه‌هایی هست که سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی منتشر می‌کند و با توجه به اینکه این ویروس ناشناخته است تقریبا اطلاعات کاملی در دست نیست. یکی از اقدامات ما در مجتمع مس سرچشمه تدوین دستورالعمل‌‌ها و جمع آوری مقررات و آیین‌نامه‌هایی در جهت استفاده در مجتمع است که همواره مورد بازنگری قرار می‌گیرد. به عنوان مثال در اوایل شیوع کرونا بحث استفاده از ماسک توسط سازمان بهداشت جهانی تنها برای افراد مبتلا توصیه شد که الان این موضوع برای همه افراد جامعه توصیه می‌شود. و این نشان از بروزرسانی اطلاعات در زمینه کرونا است.

درباره انتشار کتاب راهنمای بهداشت محیط برای پیشگیری از کرونا ویروس توضیح دهید.

مجتمع مس سرچشمه با شیوع بیماری کرونا و نیاز به پیشگیری از این بیماری، اطلاعات مربوط به این بیماری را جمع‌آوری کرد و در قالب یک کتاب منتشر کرد. عمده مطالب تدوین شده نیز از سایت سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گردآوری شده و در این کتاب آنچه که مرتبط با صنعت و همکاران ما بود  را استخراج کردیم. بخشی از دستورالعمل ها و مطالب کتاب، توسط همکاران بنده در صنعت مس تدوین شده است.  مقررات مربوط به رستوران‌ها و نانوایی ها، گندزدایی سرویس‌های ایاب و ذهاب و... از جمله این موارد است.ضمن اینکه ما چک لیستی های بازرسی بهداشتی اختصاصی برای ارزیابی با الزامات مرتبط با پیشگیری از شیوع کرونا در صنعت مس تهیه کرده‌ایم که آنها را در پیوست کتاب مذکور قرار داده ایم.

این کتاب دارای ۵۱۰ صفحه است. فصل اول آن به آشنایی کلی با کرونا ویروس و راه‌های ورود به بدن و اپیدمی و تعاریف و پرسش و پاسخ‌هایی که عمدتا در سایت سازمان بهداشت جهانی اختصاص دارد. فصل دوم آن به آموزش‌های همگانی و توصیه‌های بهداشتی در شرایط کرونا ویروس اشاره دارد، فصل سوم آن به بهداشت مواد غذایی و توصیه‌های تغذیه‌ای در شرایط شیوع کرونا می‌پردازد، فصل چهارم نیز به اقدامات و توصیه‌های بهداشت محیطی اختصاص دارد، در فصل پنجم آن  به اصول پیشگیری از بیماری کووید-۱۹ در محیط کار پرداخته‌ایم و فصل ششم نیز به اقدامات صورت گرفته توسط مجتمع مس سرچشمه اشاره شده است

 آیا کتاب دیگری نیز در بحث بهداشت دارید؟

بله ما یک کتاب دیگری هم در دست چاپ داریم که به موضوعات مرتبط با بهداشت رستوران ها و موادغذایی می‌پردازد و موضوعاتی همچون مقررات و ضوابط بهداشت محیطی رستوران‌ها و یا اینکه کارگران رستوران به چه وسایل حفاظت فردی نیاز دارند و توصیه‌های بهداشتی به این افراد پرداخته شده است. همچنین در بخش دیگری از آن نیز به مسائل بهداشتی فرآورده‌های خام دامی با توجه به مقررات تدوین شده از سوی سازمان دامپزشکی کشور پرداخته‌ایم که امیدواریم که این کتاب تا یک ماه آینده منتشر و به چاپ برسد.

 توزیع و انتشار این کتاب‌ها به چه صورتی است؟

شرکت ملی صنایع مس ایران در راستای مسئولیت‌های اجتماعی این کتاب را منتشر کرده است و رویکرد ما توزیع الکترونیکی آن است که پس از انتشار در سایت شرکت مس قابل دریافت است.

اقدامات کارشناسان بهداشت محیط در پیشگیری از ابتلا به کرونا را چطور ارزیابی می‌کنید؟

از بدو اعلام نخستین مورد مثبت در کشور، بیشتر صنایع و علی‌الخصوص صنعت مس تصمیم گرفت تا میزان حضور کارکنان در محیط کار را کاهش دهد اما در واحد بهداشت محیط و مراکز درمانی این موضوع برعکس بود و در حالی‌که بر میزان فعالیت کارشناسان بهداشت محیط و افراد فعال در پیشگیری از شیوع کرونا افزوده شد و از طرفی کادر درمانی اختصاص نیز در جهت مقابله با این ویروس جان خود را به خطر انداختند. اما در زمینه پیشگیری به فعالیت کارشناسان بهداشت محیط که نقش پیشگیری از شیوع کرونا را داشتند کمتر پرداخته شد و لازم است تا از این افراد که در خط مقدم پیشگیری از این بیماری هستند بیشتر نام برده شود چرا که  پیشگیری بر درمان ارجح است. و آمار کم مبتلایان در مس سرچشمه نیز به دلیل فعالیت بی‌دریغ همکاران ما در انجام فعالیت‌های پیشگیرانه است.

برگزاری نمایشگاه کاپرکس را چطور ارزیابی می‌کنید؟

این رویداد در ایامی که برگزاری نمایشگاه و تجمعات در کشور ممنوع بوده برگزار شده و برگزاری آن ناشی از نیازی بوده که احساس شده است. این نمایشگاه در واقع فرصتی برای تبادل اطلاعات و آشنایی صنایع با اقدامات یکدیگر بوده است و طبق مشاهدات و ارزیابی‌های ما استقبال خوبی از این نمایشگاه صورت گرفته و نیاز است تا سالی یکی بار این نمایشگاه در کرمان و در شرایط پایدارتر و  با تعداد شرکت‌کنندگان و کارگاه‌های آموزشی بیشتر برگزار شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها