|
کدخبر: 314580

تاثیر اخبار و تحلیل بنیادی در فارکس

برای موفقیت در بستر جهانی فارکس، توجه به اخبار و انجام تحلیل فاندامنتال (بنیادی) بر مبنای آن، ضروری خواهد بود. تحلیل‌های فاندامنتال معمولا بر اساس توجه به اخبار جهانی، اظهار نظرهای افراد سیاسی – اقتصادی قدرتمند و وضعیت دولت‌ها صورت می‌پذیرند.

فارکس یکی از محبوب‌‌ترین بازارهای مالی برای خرید و فروش ارز به‌شمار می‌رود. جهت کسب سود از بازارهای جهانی ارز، شما نیاز به مطالعات جانبی متعددی خواهید داشت؛ به‌طوری که هر یک از اخبار اقتصادی، سیاسی، اجتماعی (رضایت عمومی جامعه) و ...، می‌تواند به تحلیل‌های بنیادی متفاوتی از بازار مالی فارکس منجر شود.

حال این سوال مطرح می‌شود که انجام تحلیل‌های بنیادی، چگونه به موفقیت در بازارهای ارز کمک می‌کند؟ در این مقاله به بررسی اهمیت تحلیل بنیادی در بازار فارکس و معاملات می‌پردازیم.

نقش اخبار در تحلیل‌های بنیادی بازار فارکس

برای موفقیت در بستر جهانی فارکس، توجه به اخبار و انجام تحلیل فاندامنتال (بنیادی) بر مبنای آن، ضروری خواهد بود. تحلیل‌های فاندامنتال معمولا بر اساس توجه به اخبار جهانی، اظهار نظرهای افراد سیاسی – اقتصادی قدرتمند و وضعیت دولت‌ها صورت می‌پذیرند که نسبتا در نقطه مخالف تحلیل تکنیکال و تمرکز صرفا روی شاخص‌های کمی، قرار دارد. انواع اخبار و عوامل موثر در تحلیل بنیادی فارکس، می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مجموعه اخبار سیاسی و وضعیت کلی جهان

  • تولید ناخالص داخلی کشورها

  • گزارشات مربوط به تولیدات صنعتی

  • شاخص‌های اقتصادی

  • شرایط بانک مرکزی هر کشور

  • ارزش بازار خرده فروش‌ها

  • رشد اقتصادی بر مبنای نرخ‌های بهره

  • وضعیت بهداشت جهانی

  • CPI

بایستی به این نکته اشاره داشت که هر کدام از عوامل فوق، با ضرایب متفاوتی بر تحلیل‌های فاندامنتال، تعیین استراتژی معاملاتی و مدیریت سرمایه معامله‌گران تاثیرگذار هستند؛ بنابراین در ادامه، به بررسی مختصر برخی از این پارامترها خواهیم پرداخت.

تأثیر مجموعه اخبار سیاسی بر فارکس

اخبار سیاسی به‌شکل قابل‌توجهی بر روند تحلیل‌های بنیادی معامله‌گران و انجام معاملات با ریسک مناسب تاثیرگذار خواهد بود. پیش‌بینی انتخابات آتی هر کشور، اتخاذ سیاست‌های مختلف کشورها برای مهاجرین، نوع برخورد دولت‌ها با مقوله تغییرات آب و هوایی، توجه همگانی به پروپاگانداهای سیاسی، شیوع جنگ و ...، همگی به‌عنوان اخبار سیاسی مهمی محسوب می‌شوند که نتایج تحلیل‌های فاندامنتال را دستخوش تغییرات مهمی می‌کنند؛ به‌عنوان مثال در صورت شروع جنگ مستقیم میان دو کشور همسایه، خرید ارز این کشورها در بازار مالی فارکس با تقاضاهای کمتری روبه‌رو خواهد شد.

به‌خاطر داشته باشید که ارزهایی نظیر فرانک سوئیس و ین ژاپن، مقاومت چشمگیری در مقابل پریشانی‌های سیاسی دارند؛ بنابراین در برهه‌های حساس، سیل تقاضاهای گسترده‌ای برای خرید این‌گونه ارزها به راه می‌افتد.

تاثیرات میزان تولید ناخالص داخلی بر تحلیل بنیادی فارکس

ارائه داده‌های سالیانه مربوط به تولید ناخالص دولتی، نوسانان‌های گسترده‌ای را در بازارهای مالی به‌وجود می‌آورد. معمولا برای دستیابی به آمار صحیح میزان تولید ناخالص، بایستی به صادرات و سودهای کسب‌شده شرکت‌های خصوصی توجه داشت؛ زیرا اندازه تولید ناخالص داخلی (GDP) هر کشور، مربوط به استخراج و فروش منابع ملی همچون نفت، گاز و ... نخواهد بود.

اهمیت شاخص‌های اقتصادی برای انجام معاملات جهانی

معمولا دولت‌ها به‌طور سالانه، فصلی یا ماهانه (نسبت وضعیت مشابه همان ماه در سال‌های پیشین)، گزارش‌هایی را درباره آخرین وضعیت بدهی‌ها، رشد اقتصادی، آمار شاغلین و ساخت مسکن ارائه می‌کنند که به نوعی پایه شکل‌گیری شاخص‌های اقتصادی هر کشور است. توجه به شاخص‌های اقتصادی قابل ارائه توسط هر دولت و انجام تحلیل‌های فاندامنتال بر مبنای آن، یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در بازار جهانی خرید و فروش ارزها به‌شمار می‌آید. البته نباید از نگاه میدانی صنعت‌گران نسبت به میزان صحت این آمارها، به‌راحتی عبور کرد.

شرایط بانک مرکزی هر کشور

وضعیت بانک مرکزی هر کشور و میزان تعاملات آن‌ها با بسترهای اقتصادی مختلف، می‌تواند بر رشد یا کاهش پیشرفت بازارهای مالی مختلف، نظیر بازار فارکس یا بستر خرید و فروش رمزارزها تاثیر بگذارد. انجام تحلیل فاندامنتال و مدیریت سرمایه بر مبنای وضعیت و عملکرد بانک‌های مرکزی، امری رایج است؛ چنان‌که بانک‌های مرکزی با صدور ارز، تنظیم بازار عرضه و تقاضای انواع پول‌های خارجی، تعیین سیاست‌های مالی کلان و نظارت بر بانک‌های دولتی و خصوصی، عملا به مهم‌ترین نهاد اقتصادی هر کشور تبدیل شده‌اند.

تنظیم و کنترل اعتبارات دولت‌ها و مدیریت ذخایر ملی و خزانه نیز، غالبا بر عهده بانک‌های مرکزی هر کشور خواهد بود؛ بنابراین آمارهای ارائه‌شده توسط این نهاد، می‌تواند برای هر دو مدل تحلیل تکنیکال و بنیادی مورد استفاده قرار گیرد.

تحلیل فاندامنتال فارکس بر اساس اندازه بازار خرده‌فروش‌ها

در نگاه اول شاید توجه به اندازه بازار خرده فروشی‌ها، چندان پراهمیت به‌نظر نیاید؛ اما اگر می‌خواهید در پژوهش‌های بنیادی خود به میزان تقاضاهای مصرف‌کنندگان هر کشور توجه داشته باشید، حساسیت آنالیز بازار خرده فروشی‌ها بیش‌از‌پیش نمایان می‌شود. بسیاری از تحلیل‌گران فاندامنتال برای حضور موفق در بازار فارکس، واکاوی داده‌های مربوط به خرده فروشی‌ها را در دستور کار خود قرار می‌دهند؛ زیرا معتقدند آمار مربوط به این حوزه، می‌تواند حفره‌های شاخص‌های تولید ناخالص داخلی را پوشش دهد.

رابطه شاخص CPI با سودآوری معامله‌گران

دستیابی به تحلیل‌های بنیادی مناسب برای موفقیت در بازار فارکس، می‌تواند بر پایه توجه به شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) حاصل شود. به‌منظور در نظر گرفتن تغییرات قیمتی تمامی کالاهای رایج مصرفی، آنالیز شاخص قیمت مصرف‌کننده بسیار حیاتی خواهد بود؛ در نتیجه می‌توانید با تحلیل اخبار مربوط به احتمال افزایش قیمت محصولات مختلف، به سرمایه‌گذاری در بازار فارکس اقدام کنید. به‌خاطر داشته باشید که باید سهم هر کدام از محصولات را در اندازه کلی صادرات هر کشور، جداگانه در نظر بگیرید.

تحلیل بنیادی بر مبنای وضعیت بهداشت جهانی

غالبا هنگام شیوع پاندمی‌های جهانی همانند همه‌گیری ویروس کرونا، نقش تحلیل فاندامنتال برای بررسی بازارهای مالی جهان پررنگ‌تر می‌شود؛ چراکه برخی از تجارت‌های پزشکی یا سازندگان سیستم‌های تهویه مطبوع با کسب سود قابل‌توجهی مواجه شده و برخی دیگر از صنایع با ضررهای هنگفتی روبه‌رو می‌شوند. کشف داروهای خاص درمانی نیز بایستی توسط تحلیل‌گران شیوه بنیادی، مورد توجه قرار گیرد.

لزوم استفاده از بستر معاملاتی مناسب برای بازار فارکس

به‌کارگیری انواع استراتژی معاملاتی و انجام تحلیل‌های بنیادی گسترده، بدون در اختیار داشتن یک بستر معاملاتی کارآمد و امن، امری بی‌معنی محسوب می‌شود؛ به‌خصوص برای معامله‌گران ایرانی که همواره به‌منظور انتخاب پلتفرم‌های معاملاتی کم‌ریسک و مطمئن، با دغدغه‌های زیادی مواجه هستند.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها