|
کدخبر: 314433

مسکن / بازار مسکن / قیمت خانه

این منطقه پیشتاز گرانی مسکن در تهران شد / تورم چشمگیر برای مستأجران

آمارهای رسمی از تغییر تحولات منطقه‌ای بازار مسکن پایتخت حکایت دارد؛ به‌گونه‌ای که شکاف تغییرات قیمت در میان مناطق اعیان‌نشین تهران، به بیش از ۱۵ درصد رسیده و در آن‌سوی ماجرا، تورم اجاره شهری کشور بیشتر از میانگین شهر تهران رشد کرده است.

اقتصاد این منطقه پیشتاز گرانی مسکن در تهران شد / تورم چشمگیر برای مستأجران

آخرین آمارهای رسمی درباره تحولات قیمت مسکن در شهر تهران توسط بانک مرکزی منتشر شده است. در این آمارها، که بخشی از آنها در هفته گذشته توسط وزارت راه و شهرسازی منتشر شده بود، یک رویداد نادر رخ داده است. بر اساس آمارها، منطقه یک که قبلاً به عنوان گران‌ترین منطقه پایتخت شناخته می‌شد، به منطقه ۳ منتقل شده است و در حال حاضر منطقه ۳ رکورددار بالاترین قیمت مسکن در تهران است.

بازار مسکن تهران به روایت بانک مرکزی

در آبان ۱۴۰۲، متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۷۵ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل ۰.۴ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۲.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

طبق گزارش بانک مرکزی، در این ماه، تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به ۳۵۹۳ هزار واحد رسید که نسبت به ماه قبل ۱۴.۷ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۵.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

مناسبت بازار به تفکیک مناطق

بررسی آمارها نشان می‌دهد در آبان ماه، در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۱۳۵ میلیون و ۷۴۰ هزار تومان به منطقه ۳ و کمترین مقدار معادل ۳۵ میلیون و ۱۰ هزار تومان به منطقه ۱۸ اختصاص داشته است.

با این حساب، لقب گران‌ترین منطقه پایتخت که تاکنون به منطقه یک و شمیرانات اختصاص داشت، به منطقه ۳ یعنی مناطق جردن و پاسداران و ... منتقل شده است؛ البته این تغییر جایگاه، بیش از هر چیز ناشی از جنس معاملاتی است که در این مناطق انجام شده است و لزوماً ربطی به وضعیت کلی بازار مسکن در این مناطق ندارد؛ اما از منظر آمارهای رسمی این تغییر، جایگاه مناطق شمالی شهر را تغییر داده و فعلاً مناطق ۳، یک و دو به ترتیب رتبه اول تا سوم گران‌ترین مناطق را به خود اختصاص می‌دهند.

بر اساس آمارهای جدید، شکاف تغییرات قیمت میان منطقه یک و ۳ در شمال تهران به ۱۵.۱ واحد درصد رسیده و در شرایطی که میانگین قیمت در منطقه یک معادل ۹.۴ درصد افت کرده، در منطقه ۳ با رشد ۵.۷ درصدی مواجه بوده است.در کل شهر تهران نیز، اختلاف تغییرات قیمت میان منطقه دارای بیشترین افت قیمت یعنی منطقه ۱ که با کاهش ۹.۴ درصدی قیمت مواجه شده با منطقه دارای بالاتری رشد قیمت یعنی منطقه ۲۱ که شاهد رشد ۱۰.۹ درصدی میانگین قیمت بوده، اختلاف ۲۰.۳ واحد درصدی وجود دارد.

منبع: همشهری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها