|
کدخبر: 307339 سهیل مافی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با دبیر انجمن واردکنندگان موبایل؛

واردات گوشی های بالای ۶۰۰ دلار / نامه ها هنوز در سامانه بارگذاری نشدند

مهدی عبقری؛ دبیر انجمن واردکنندگان موبایل بیان کرد:بهره گیری از ارز حاصل از صادرات خود به نوعی اجهاف در حق شرکت های واردکننده به شمار می رود؛ چون واردکنندگان ما شرکت های صادراتی نبودند و مجبور به استفاده از کارت بازرگانی شدند. در این حالت آن ها باید قید کالاهای بالای ۶۰۰ دلار را می زدند که با این وضع، عملا وارداتی هم در کار نبود.

فناوری واردات گوشی های بالای ۶۰۰ دلار /  نامه ها هنوز در سامانه بارگذاری نشدند

روز گذشته خبری مبنی بر اعطای مجوز به شرکت های واردکننده موبایل برای واردات گوشی های بالای ۶۰۰ دلار دست به دست شد. براساس نامه وزارت صمت، واردکنندگان تلفن همراه از این به بعد برای واردات، می توانند از ارز حاصل از صادرات دیگران نیز بهره بگیرند. تا قبل از این تغییر مهم، شرکت ها تنها قادر به استفاده ارز حاصل از صادرات خود برای واردات موبایل بودند.

این موضوع می تواند خبر بسیار خوب و مسرت بخشی برای شرکت های واردکننده تلفن های همراه باشد. گسترش نیوز برای بررسی این موضوع، گفت و گویی با مهدی عبقری، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل انجام داده که در ادامه می خوانید.

دو نامه در این خصوص مطرح است

مهدی عبقری در این خصوص اظهار کرد: دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت در این رابطه نامه مربوطه را ابلاغ کرده ولی تا این لحظه در مقام اجرا اتفاقی رخ نداده است. دو نامه در این خصوص مطرح است؛ یک نامه به تاریخ ۱۱ شهریور و دیگری به تاریخ ۱۸ شهریور مربوط می شود ولی تا این لحظه هنوز در سامانه بارگذاری نشده است. امیدوارم مراحل قانونی آن هرچه سریع تر طی شده و ما سرانجام موفق به استفاده از ارز حاصل از صادرات دیگران شویم.

او ادامه داد: بهره گیری از ارز حاصل از صادرات خود به نوعی اجحاف در حق شرکت های واردکننده به شمار می رود؛ چون واردکنندگان ما شرکت های صادراتی نبودند و مجبور به استفاده از کارت بازرگانی شدند. در این حالت آن ها باید قید کالاهای بالای ۶۰۰ دلار را می زدند که با این وضع، عملا وارداتی هم در کار نبود.

بازار-موبایل

ضرورت وجود تخصص

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل خاطرنشان کرد: این امر سبب شده بود که بسیاری از صادرکنندگان بدون تخصص در این حوزه، به فعالیت پرداخته و در ادامه شاهد کالاهای خراب و معیوب بودیم. عدم تخصص باعث مشکلات زیادی در این زمینه شد و درنهایت نارضایتی های زیادی بروز پیدا کرد.

عبقری تصریح کرد: امیدوارم که این مشکل هرچه زودتر برطرف شده و ما به سمت مسیری برویم که از ارز حاصل از صادرات غیر استفاده کنیم و بازرگانان ما بتوانند از این نوع ارز بهره بگیرند. البته که در این رابطه، همین مشکلات و چالش ها را داشتیم. تقاضای ما این است که این فرآیند، چه از نظر نرخ گذاری و چه از بُعد تبادل پولی، تحت نظارت کامل بانک مرکزی صورت گیرد. این امر باید با یک ساز و کار مشخص انجام شود و درحال حاضر خواسته مهم ما چنین نظارتی است.

موبایل-بازار

در سطح عرضه کمبودی نداریم

وی در خصوص روند واردات موبایل در نیم سال اول سال جاری در قیاس با سال گذشته عنوان کرد: ما در سال گذشته هر ماهه آمار دقیق را می گرفتیم اما امسال آمار و ارقامی به ما ارائه نشد. طبق آمار اعلام شده توسط گمرکات کشور، میزان واردات نسبت به سال گذشته کمتر بوده است.

مهدی عبقری در پایان اضافه کرد: البته ما در حال حاضر کمبودی در رابطه با میزان تلفن همراه در سطح عرضه شاهد نیستیم. طی دو سال گذشته و همزمان با شیوع بیماری همه گیر کرونا و طرح های اجباری استفاده از راه دور مثل طرح های آموزشی، با افزایش استقبال عمومی از تلفن های همراه هوشمند مواجه شدیم. این موضوع بیانگر آن است که کالاهای عرضه شده به خوبی توسط مردم مورد استفاده قرار گرفته است. خوشبختانه ما از حیث میزان عرضه مشکل و چالش خاصی نداریم و این امر نکته بسیار مهمی محسوب می شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها