|
کدخبر: 287367 سهیل مافی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با دبیر انجمن واردکنندگان موبایل؛

نسخه جدید دولت برای واردات آیفون ۱۴ / مردم این توصیه را جدی بگیرند

مهدی عبقری؛ دبیر انجمن واردکنندگان موبایل بیان کرد: توصیه ما به مردم این است که فقط از گوشی تجاری استفاده کنند. در غیر این صورت باید خود را برای مواجه شدن با مشکلات زیادی آماده کنند. مطمئناً گوشی‌های غیرتجاری نمی‌توانند توسط شرکت‌ها وارد شوند.

فناوری نسخه جدید دولت برای واردات آیفون ۱۴ / مردم این توصیه را جدی بگیرند

حواشی واردات آیفون ۱۴ کماکان ادامه دارد و حالا با بخشنامه گمرک ایران، وارد فاز جدیدی هم شده است. واردات تجاری آیفون ۱۴ در گذشته نیز ممنوع بوده و حالا با این بخشنامه جدید، واردات مسافری و پستی این گوشی تا اطلاع ثانوی ممنوع شده است. نکته قابل‌ توجه این است که بخشنامه‌ مذکور با هماهنگی وزارت صمت منتشر شده است.

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت در این ارتباط اعلام کرده که تصمیمی برای رجیستری این مدل از آیفون گرفته نشده و حتی در خصوص کلاهبرداری هشدار هم داده است.

او در این‌ باره نوشته است که «متأسفانه مصاحبه تاریخ گذشته بنده را در مورد آیفون ۱۴ مجدد بازنشر کرده‌اند، قطعاً هدف از این کار بهانه افزایش قیمت و اجحاف به مصرف‌کنندگان است. مجدد اعلام می‌کنم تا این لحظه هیچ تصمیمی برای رجیستری آیفون ۱۴ گرفته نشده، مراقب کلاهبرداران باشید.»

پیش از این توییت قالیباف، مصاحبه‌ای از او منتشر شده بود که در آن رجیستری آیفون ۱۴ هایی که به‌صورت فردی وارد شده را تائید و واردات تجاری را همچنان ممنوع اعلام کرده بود!

با ممنوعیت واردات تجاری آیفون ۱۴، این گوشی پرطرفدار از مهرماه به‌صورت مسافری وارد کشور شده و با گذشت چند ماه، تکلیف رجیستری آن مشخص نشده است. در این راستا گفت‌وگویی با مهدی عبقری، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

مهدی-عبقری

تصمیمی برای مقابله با قاچاق

مهدی عبقری در خصوص سرنوشت واردات آیفون ۱۴ گفت: به‌ طور کلی واردات موبایل به کشور، طی ۳ رویه تجاری، مسافری و پستی انجام می‌شود. در پیوند با گوشی آیفون ۱۴، شکل تجاری آن سفارش نمی‌شود. در رویه مسافری و پستی هم فقط ثبت اولیه می‌شد و رجیستری انجام نمی‌گرفت. یکی از موارد و شائبه‌ها به وارد شدن گوشی‌های قاچاق به کشور طی ثبت اولیه مربوط می‌شود.

او ادامه داد: تکمیل نکردن ادامه روند، به این مورد دامن زد و شاهد موارد زیادی از این دست بودیم؛ بنابراین نیاز بود که یک تصمیم قاطع، روشن و مشخص در این خصوص صورت بگیرد تا بحث واردات این گوشی به سرانجام برسد. بایستی تفکیکی بین کالاهای قاچاق و کالاهای قانونی صورت می‌گرفت. ما از تصمیم آتی مسئولان در این رابطه اطلاع دقیقی نداریم ولی مشخصاً با این تصمیم از بحث قاچاق و برخی سوءاستفاده‌ها جلوگیری می‌شود.

آیفون-14

افزایش قیمت آن‌چنان ملموسی نداشتیم

عبقری در مورد بحث نظارت بر قیمت آیفون و گوشی‌هایی نظیر S۲۳ و گلایه‌مندی مردم در این‌ باره بیان کرد: بخشی از گلایه‌های مردم، شاید به خاطر عدم آگاهی کامل آن‌ها باشد. به کالاهای بالای ۶۰۰ دلار از خرداد ماه امسال، ارز نیمایی تعلق نمی‌گیرد. افزایش قیمت گوشی‌هایی مثل s۲۳ کاملاً طبیعی است. با بالا رفتن ارز آزاد، قیمت این کالاها نیز بیشتر می‌شود. ما بر این باور هستیم که سیستم نظارتی مطلوبی روی این موضوع وجود دارد و افزایش قیمت آن‌چنان ملموسی نداشتیم.

وی افزود: البته تا ۳ ماه پیش، یک گوشی مثل آیفون ۱۳ را با قیمتی تقریباً ۵۰ درصد پایین‌تر در سطح عرضه داشتیم. پس از آذرماه قیمت این کالا به‌ یک‌ باره بالا رفت. شرکت واردکننده با ارز نیمایی ۲۴ هزارتومانی، اقدام به واردات می‌کرده و سپس ارز آزاد ۴۵ هزار تومان شده است. این افزایش قابل‌ توجه قیمت ارز، تأثیر مستقیمی روی قیمت تلفن همراه داشته است.

عبقری خاطرنشان کرد: درواقع اعتراضات به این مسئله است ولی مردم مطمئن باشند که سود آن به جیب واردکننده نرفته است. این موضوع برای واردکننده تفاوتی ندارد و نوسانات ارزی موجبات افزایش قیمت گوشی‌ها را فراهم می‌کند. لازم به ذکر است که نظارت کامل روی قیمت‌ها برای شرکت‌های واردکننده وجود دارد. شرکت‌های واردکننده حتی سود کامل را هم به خاطر بحث رقابتی نمی‌توانند بگیرند.

موبایل-بازار

یک توصیه مهم به مردم

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در مورد جنجال‌های واردات گوشی آیفون عنوان کرد: نامه اخیر گمرک درباره واردات آیفون ۱۴، مسئله تازه‌ای نیست. هر تلفن همراهی به‌محض گذاشتن سیم‌کارت و روشن کردن، یک پیامی را دریافت می‌کند. در صورت ورود گوشی توسط شرکت واردکننده، کد رجیستری جهت فعال کردن گوشی ارسال می‌شود. در غیر این صورت پیامی در رابطه با ورود غیرقانونی گوشی ارسال می‌شود؛ بنابراین اساساً دارندگان آیفون ۱۴ از بابت نوع ورود گوشی خود مطلع هستند.

عبقری در ادامه تصریح کرد: درخواست ما از دولتمردان این است که با توجه به رصد کامل این موضوع توسط طرح رجیستری یا سامانه همتا، واردات از رویه تجاری صورت بگیرد. دیگر خواسته ما به تعیین تکلیف در خصوص رویه مسافری واردات مربوط می‌شود. همچنین جهت جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی در سطح عرضه، باید به اصناف هم اعلام شود که گوشی مسافری، گوشی تجاری نیست.

وی در پایان اصافه کرد: توصیه ما به مردم هم این است که فقط از گوشی تجاری استفاده کنند. در غیر این صورت باید خود را برای مواجه شدن با مشکلات زیادی آماده کنند. مطمئناً گوشی‌های غیرتجاری نمی‌توانند توسط شرکت‌ها وارد شوند. چون‌که به‌محض ورود کالا به گمرک، باید از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تأییدیه کالایی بگیرند. در این بخش، کد کالایی گرفته شده و موردبررسی قرار می‌گیرد. در صورت رؤیت مشکل در حتی یکی از گوشی‌ها، اجازه خروج نخواهند داد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها