|
کدخبر: 297039 سهیل مافی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با کارشناس ورزشی؛

کراس فیت یک پدیده نوظهور / فرق این ورزش با بدنسازی چیست؟

حسام غفاری؛ کارشناس ورزشی بیان کرد: مشکلات موجود در این حوزه همانند دیگر حوزه‌ها است و برای حل آن هنوز اقداماتی جدی صورت نگرفته است. مجوزهای مربوطه، تخصیص‌های ارزی بانکی و موضوعات مبنی بر ساعت بندی‌ها از جمله این مشکلات هستند.

ورزش کراس فیت یک پدیده نوظهور / فرق این ورزش با بدنسازی چیست؟

نمایشگاه ورزش و تجهیزات ورزشی در تاریخ ۶ خردادماه و با حضور سید مناف هاشمی دبیر کل کمیته ملی المپیک، محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت و صابر رحیمی سرپرست مرکز مشارکت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در ورزش افتتاح شد.

بیست و دومین نمایشگاه بین المللی تجهیزات ورزشی همچنین با حضور ده‌ها شرکت واحد تولیدی، سازمان‌ها و فدراسیون‌های ورزشی و حضور بیش از ۱۲۰ شرکت از کشورهای آلمان، اسپانیا، فرانسه، سوئیس، ژاپن، کویت، اندونزی، انگلستان، بلغارستان، هلند، کره جنوبی، چین، ترکیه، روسیه و ایتالیا از امروز برگزار شد.

مشتریان برای خرید تجهیزات و وسائل ورزشی مورد نظر خود در نمایشگاه حضور به عمل آورده بودند. آن‌ها پس از گفت‌وگو و بررسی‌های لازم، با غرفه داران نمایشگاه وارد مذاکره شده و اقدام به سفارش محصولات می‌کردند.

در بازدید از این غرفه‌ها، متوجه یک نکته جالب نیز شدیم. مسئولان ارشد غرفه‌ها مدعی بودند که محصولاتشان ساخت داخل است و در فرآیند تولید آن از هیچ قطعه خارجی استفاده نشده است.

به‌عنوان مثال، یکی از عرضه‌کنندگان سیستم‌های‌ ای‌ام‌اس‌ در نمایشگاه تجهیزات ورزشی به خبرنگار گسترش نیوز گفت: «اکثر اشخاص از اینکه محصول ما ساخت ایران است، بی‌خبر هستند و حالا باوجود این نمایشگاه می‌توانیم محصول خود را به بهترین نحو معرفی کنیم. ای ام اسِ ما ساخت داخل بوده و با قیمت خیلی کم‌تر از مشابه خارجی عرضه می‌شود. این محصول می‌تواند جای مانور داشته باشد و مطمئن باشید که در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این محصول برای کسانی که وقت زیادی برای ورزش ندارند، بسیار توصیه می‌شود.»

در این راستا و همچنین بحث چگونگی واردات تجهیزات ورزشی، گفت‌وگویی با یکی از متخصصان این حوزه داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

غفاری

چالش های مهم واردات تجهیزات ورزشی

حسام غفاری درباره مشکل اساسی در واردات تجهیزات ورزشی گفت: مشکلات موجود در این حوزه همانند دیگر حوزه‌ها است و برای حل آن هنوز اقداماتی جدی صورت نگرفته است. مجوزهای مربوطه، تخصیص‌های ارزی بانکی و موضوعات مبنی بر ساعت بندی‌ها از جمله این مشکلات هستند.

او افزود: بحث قاچاق کالا در این زمینه، احتمالاً مهم‌ترین و چالش برانگیزترین مشکل حوزه ما است. ما محصولات خود را به صورت قانونی وارد می‌کنیم ولی بسیاری دیگر کالاهای خود را به شکل قاچاق وارد می‌کنند. در شکل قانونی، صورت هزینه‌ها بسیار بالاتر برآورد می‌شود. ما به خاطر شرایط گمرکی، توانایی مقابله به مثل با افرادی که به صورت غیرقانونی و قاچاق این کار را انجام می‌دهند را نداریم.

غفاری در خصوص چرایی واردات تجهیزات ورزشی علی‌رغم وجود دستگاه‌های ساخت داخل بیان کرد: من وجود این نوع دستگاه‌ها را تائید می‌کنم ولی به لحاظ کیفیتی، این تجهیزات با نمونه‌های خارجی قابل قیاس نیستند. ۹۰ درصد شرکت‌های ما از ماشین آلات مناسب و کارآمدی برای تولید تجهیزات ورزشی استفاده نمی‌کنند. این موضوع در کیفیت محصول نهایی تأثیرگذار است و باعث شکاف ملموس در بحث کیفیت وسائل داخلی و خارجی شده است. شاید تنها از نظر رنگ و ظاهر، تفاوتی در این زمینه دیده نمی‌شود.

نمایشگاه-ورزشی

اثر تحریم ها بر بحث واردات وسایل ورزشی

کارشناس ورزشی در ارتباط با تأثیر تحریم در بحث واردات تجهیزات ورزشی اظهار کرد: این تحریم‌ها منجر به افزایش هزینه نهایی برای مصرف‌کنندگان و واردکنندگان شده است. محصولات بیشتر از کشورهای حوزه خلیج فارس وارد می‌شود. مثلاً کشور امارات محصولات خود را با افزایش حدوداً ۴۰ درصدی نسبت به قیمت کارخانه به ما می‌فروشد. حتی در مورد بعضی دستگاه‌ها این موضوع با افزایش ۶۰ درصدی مواجه می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تحریم‌ها قیمت کالاهای ورزشی را بالا برده و تأثیر خود را به این شکل نشان می‌دهد. در صورت نبود تحریم، این تجهیزات با قیمت معقولانه‌تر و مناسب برتری وارد می‌شود. ما حین مکاتبه با شرکت‌های خارجی، درخواست نمایندگی می‌کنیم. آن‌ها به ما ایمیل کشوری مثل امارات را می‌دهند. این کشور کم‌جمعیت تبدیل به یک آقابالاسر برای کشور ۸۰ میلیونی شده است.

کراس-فیت

کراس فیت یک ورزش نوظهور است

غفاری در رابطه با ویژگی‌های ورزش کراس فیت به گسترش نیوز گفت: کراس فیت یک ورزش نوظهور به شمار رفته که عمر زیادی در کشور ما ندارد. کراس فیت، یک ورزش ترکیبی بوده که از ترکیب سه ورزش دو و میدانی، وزنه برداری و ژیمناستیک به وجود آمده است. تمرینات کراس فیت نسبت به بدنسازی تفاوت دارد.

او تصریح کرد: در بدنسازی، شما طبق برنامه تمرینی مربی، برای حدود یک تا دو ماه به ورزش می‌پردازید. این تمرینات حالت یکنواختی دارد و بر اساس برنامه مربی پیش می‌ رود. در کراس فیت، مربی برای هرروز ورزشکار برنامه طراحی می‌کند. این برنامه برای هر گروه از افراد، به صورت جداگانه ارائه می‌شود.

این کارشناس در پایان اضافه کرد: این ورزش بسیار هوازی است و چابکی بالایی را طلب می‌کند؛ دلیل آن بالابردن گردش خون افراد بر اثر انجام تمرینات ویژه است. در بدنسازی زیبایی اندام مطرح است ولی در کراس فیت علاوه بر زیبای و تناسب اندام، بحث چابکی و قدرت بدنی هم در میان است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها