|
کدخبر: 297423 سهیل مافی

گفت و گوی گسترش نیوز با نمایندگان مجلس؛

خبر بد برای غول‌های خودروسازی / خودروهای کارکرده بازار را تکان می‌دهند

رشیدی کوچی؛ نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد:‌ إن‌شاالله جزییات لایحه واردات خودرو نیز هفته آینده با همان قدرتی که در هنگام رای گیری کلیات طرح شاهد آن بودیم، رای خواهد آورد. کلیات طرح مذکور با قاطیت بی‌سابقه‌ای رای آورد. ما باید طوری قانون را به تصویب برسانیم که با هدف رقابتی کردن بازار، محدودیت‌ها به حداقل برسد.

خودرو خبر بد برای غول‌های خودروسازی / خودروهای کارکرده بازار را تکان می‌دهند

طی جلسه علنی روز دوشنبه ۲۲ خرداد، مجلس کلیات طرح دوفوریتی الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مربوط به واردات خودروهای دست دوم با ۲۱۲ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۶ نماینده حاضر در جلسه تصویب شد.

روح الله عباس‌پور در این راستا گفت: خودروسازی ما دو مشکل کیفیت خودرو و قیمت تمام شده را دارد و برای ارتقای کیفیت خودرو، کاهش قیمت تمام شده و رقابت با خودروسازی جهانی باید واردات خودرو صورت گیرد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دو خودروساز کشور بازار را انحصاری تلقی می‌کنند، اما با واردات خودرو، خودروساز داخلی دیگر نمی‌تواند خودروی بی کیفیت ارائه کند و باید نسبت به ارتقای کیفیت و کاهش قیمت خودرو اهتمام داشته باشند.

ظاهرا یکی از مهم‌ترین شرایط واردات خودروی دست دوم، عمر این خودروها است که نباید بالای پنج سال باشد؛ با این اوصاف در سال جاری اگر واردات خودروهای کارکرده آزاد و انجام شود، فقط خودروهای تولید سال ۲۰۱۸ به بعد می‌تواند وارد کشور شوند.

دیگرشرط واردات خودرو این است که این خودروها باید استاندارد سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست را رد کنند. البته با توجه به کیفیت و استانداردهای داخلی، به نظر می‌رسد که خودروهای وارداتی باکیفیت راه سخت و دشواری برای ورود به ایران نداشته باشند.

بنا به نظر اکثر کارشناسان این حوزه، برای پاسخ این پرسش باید ابتدا میزان واردات خودرو را مورد بررسی قرار داد. در صورتی که تعداد خودروهای وارداتی نو و یا کارکرده زیاد باشد، واردات می‌تواند قیمت خودروهای داخلی هم رده را کاهش دهد ولی اگر واردات محدود باشد، نمی‌تواند بر روند بازار تاثیر به سزایی بگذارد.

در صورت ادامه دار شدن این رویه در خصوص واردات خودروهای کارکرده، نباید به واردات چشمگیر خودرو امیدی زیادی داشت. با این تفاسیر واردات خودروهای دست دوم، تاثیر ملموسی بر کاهش قیمت‌ها نخواهد داشت.

در این راستا گسترش نیوز گفت و گوهایی با سه نماینده مجلس شورای اسلامی انجام داده که در ادامه می خوانید.

علی-رضایی

بهبود کیفیت و کاهش قیمت

علی رضایی، نماینده مردم کرمانشاه با اشاره به موافقت مجلس با کلیات طرح واردات خودروهای کارکرده، گفت: قانون ساماندهی صنعت خودرو مربوط به واردات خودروهای دست دوم با ۲۱۲ رای موافق به تصویب رسید که همین موضوع می‌تواند حامل پیام مهمی از سمت نمایندگان مردم برای ...علی آبادی وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت باشد چرا که موضوع واردات خودروهای دست دوم مطالبه جدی مردم بود.

وی ضمن تاکید بر انجام واردات خودروهای کارکرده اظهار داشت: واردات خودروهای کارکرده به طور قطع انجام می‌شود اما این مورد شامل خودروهای چینی نخواهد شد. نظر نمایندگان مجلس بر این است که واردات خودروهای کارکرده باید شامل خودروهای معتبری نظیر تویوتا و هیوندا باشد.

قول وزیر جدید

رضایی با توجه به گمانه‌زنی‌های انجام شده در رابطه با تعرفه ۲۰۰ درصدی برای واردات این نوع خودروها بیان کرد: وزیر جدید صمت  درمورد این تعرفه مدعی شده است که  برای‌خودروهای ۳۰۰۰ سی سی به بالا، تعرفه ۱۷۰ درصدی بسته شده است. البته در این مورد توجه به سنگینی حجم موتور نیز مدنظر دولت بوده است. در هر صورت، این طور مقرر شده که برای خودروهای ۳۰۰۰ سی سی به پایین تعرفه بالایی تعیین نشود. هنوز نیز نمی‌توان به طور قطع بیان کرد اما این قولی بود که از جانب وزیر جدید صمت به ما داده شد.

مزیت‌های واردات خودروهای کارکرده

نماینده مردم کرمانشاه ضمن تاکید بر اینکه واردات خودروهای کارکرده از خواسته‌های به حق مردم است، افزود: قطعا واردات خودروهای دسته دوم اتفاقات مثبتی را در بازار خودرو ایجاد خواهد کرد که تعدیل قیمت و ایجاد فضای رقابتی مهم‌ترین تاثیر آن است.

انتخاب با شماست

رضایی با بیان دیگر تاثیرات مثبت واردات خودروهای کارکرده، گفت: از سوی دیگر با اجرایی شدن این طرح، قشر مرفه جامعه می‌توانند خودرو مدنظر خود را خریداری کرده و سایرین نیز خودروهای داخلی مانند پراید، تیبا، ۲۰۶ و ... خریداری کنند. پس از اینکه شاهد پیامدهای مثبت اجرای این موضوع در بازار خودرو بودیم، می‌توان  واردات خودروهای نو را نیز مورد بررسی قرار داد.

آصفری

انحصاری که باید شکسته شود

محمدحسن آصفری، نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی دیگر از موافقان این طرح گفت: هدف مجلس شورای اسلامی از پیگیری لایحه ارائه شده این است که تابوی موجود در صنعت خودروسازی کشور  شکسته شود. در حقیقت ما در پی آن هستیم که با واردات خودرو، این انحصار کهنه شکسته شود.

بازار در مشت تولیدکننده داخلی

وی ضمن انتقاد از شرایط موجود در بازار خودرو اظهار داشت: متاسفانه شاهد افزایش قیمت‌های نجومی در بازار خودرو هستیم. این در حالی است که خودروسازها نیز اجازه کاهش قیمت را به هر طریقی نمی‌دهند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه تحت هیچ شرایطی خودروسازها مایل به کاهش قیمت نمی‌شوند، افزود: متاسفانه شاهد این موضوع هستیم که با وجود اتفاقات گوناگون مانند کاهش نرخ ارز و ... که ممکن است موجب کاهش قیمت‌ها شود، باز هم شاهد افزایش قیمت ۵۰ درصدی توسط شرکت‌های خودروسازی هستیم. یکی از دلایل مهم این موضوع نبود رقیب برای خودروسازهای بزرگ داخلی است.

پیامدهای مثبت

آصفری با اشاره به پیامدهای مثبت این تصمیم در بازار خودرو گفت:  بی شک با این تصمیم خودروسازهای داخلی به ارتقای کیفیت خودروهای خود توجه کرده و همچنین هنگام تعیین قیمت خودرو، نرخ‌ها را بر اساس اصول و منطق اعلام می کنند. بی‌تردید این لایحه در صورت تصویب می‌تواند به شکستن انحصار در صنعت خودرو سازی کمک ویژه‌ای کند.

رشیدی-کوچی1

جزئیات این طرح رای می‌آورد

جلال رشیدی کوچی، نماینده مردم استان فارس در مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی دیگر از موافقان این طرح گفت:  درحال حاضر کلیات لایحه واردات خودروهای کارکرده با موافقت ۲۱۲ نماینده مجلس رای آورده است.

این نماینده با اظهار امیدواری نسبت به تصویب جزییات طرح واردات خودروهای کارکرده بیان کرد: امیدواریم جزئیات لایحه مذکور، هفته جاری با همان قدرتی که در هنگام رای گیری کلیات طرح شاهد آن بودیم، رای آورد.

خودرو ارزان می‌شود؟

رشیدی کوچی با توجه به اثار خوب این طرح گفت: در صورتی که این طرح به تصویب نهایی برسد، باید شاهد ریزش شدید قیمت‌ها در بازار خودرو باشیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها