|
کدخبر: 312743

علی رمضانی/نمایشگاه کتاب/صنعت نشر

حال صنعت نشر خوب نیست/گردش مالی ۱۲هزار میلیاردی با کاهش ۱۶ میلیون نسخه چاپی

مدیر عامل خانه کتاب از رشد حجم اقتصادی صنعت نشر به ۱۲ هزار میلیارد تومان می گوید در حالی که قیمت کتاب ۶۰ درصد افزایش یافته است. در سال گذشته ۱۶ میلیون نسخه کتاب کاهش یافته و از سوی دیگر ۶ هزار عنوان کمتر تولید شده است.

فرهنگ حال صنعت نشر خوب نیست/گردش مالی ۱۲هزار میلیاردی با کاهش ۱۶ میلیون نسخه چاپی

علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات در افتتاحیه دور تازه‌ای از نمایشگاه‌های استانی کتاب در آذربایجان شرقی درباره وضعیت صنعت نشر گفته است: «۵ هزار ناشر و ۵۰ هزار نویسنده، مترجم و مصحح در کشور فعالند و مجموع اقتصاد صنعت نشر کشور امسال به ۱۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد و برخلاف تصور برخی، صنعت نشر اولین صنعت فرهنگی کشور از نظر حجم اقتصادی، تعداد فعالان و میزان اثرگذاری است.»

البته آماری که رمضانی داده، برای افرادی است که به طور مستقیم با صنعت نشر درگیرند، اما نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر هم به طور مستقیم و غیرمستقیم با صنعت نشر در ارتباط هستند. اما با اینکه حجم اقتصادی این صنعت، سال به سال افزایش پیدا می‌کند، اما در ابعاد مختلف کاهش قابل توجهی پیدا کرده است.

بر اساس آماری که خود خانه کتاب منتشر کرده است: در سال گذشته که حجم اقتصادی ۹ هزار میلیارد تومان و تعداد عناوین آثار تولید شده هم بیش از ۱۱۰ هزار عنوان بود، شمارگان کتاب در بازه زمانی ۲۱ آبان ۱۴۰۰ تا ۲۱ آبان ۱۴۰۱ به ۱۲۱ میلیون نسخه رسیده بود، اما امسال که حجم اقتصادی به ۱۲ هزار میلیارد تومان رسیده، شاهد کاهش ۶ هزار عنوانی هستیم و شمارگان هم نزدیک به ۱۶ میلیون نسخه کم شده و در بازه ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ نیز شمارگان کل به ۱۰۵ میلیون نسخه رسیده است.

شمارگان کل آثار

البته میانگین قیمت نیز از ۶۷ به ۱۰۷ هزار تومان رسیده است. طبیعی است که با گران شدن ۶۰ درصدی کتاب، حجم اقتصادی نسبت به دوره قبل افزایش پیدا کند، اما با کاهش ۱۶ میلیون نسخه‌ای ما شاهد رشد ۴ هزار میلیارد تومانی هستیم.

 

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها