|
کدخبر: 313199 شبنم درخشان

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

سرنوشت دکوراسیون فیلم‌های تاریخی چه می‌شود؟ / با پر هزینه ترین فیلم های تاریخ سینما آشنا شوید

فیلم‌های تاریخی با هزینه های سرسام آور از جیب بیت المال ساخته می‌شوند و موضوعی که در هزینه‌ها به شدت تأثیرگذار است، نوع روایت و محل وقوع آن است.

فرهنگی و اجتماعی سرنوشت دکوراسیون فیلم‌های تاریخی چه می‌شود؟ / با پر هزینه ترین فیلم های تاریخ سینما آشنا شوید

در خصوص هزینه‌های ساخت یک فیلم باید به این نکته توجه کرد که فیلم آپارتمانی هزینه‌ای کمتر از یک فیلم شهری دارد و هر دو این فیلم‌ها، هزینه‌ای به مراتب کمتر از فیلمی دارند که در شهرستان‌های دور باید ضبط شوند و کل گروه باید برای دست کم یک ماه در یک هتل اقامت کنند. همچنین یک فیلم اکشن با صحنه‌های تخریبی که نیاز به جلوه‌های ویژه میدانی و جلوه‌های ویژه بصیری گسترده دارد، بیش از یک درام عاشقانه شهری هزینه دارد. یک فیلم تاریخی نیز می‌تواند از همه اینها پرهزینه‌تر باشد، چرا که به جز زمان‌بر بودنِ مرحله تولید، هزینه‌های بالای طراحی صحنه و لباس و اجاره لوکیشن را در پی دارد.

فیلم‌های تاریخی اغلب در مکان‌های مختلفی در سراسر جهان ضبط می‌شوند.  بسیاری از فیلم‌ها را می‌توان بدون ساخت دکوراسیون و استفاده از محیط های تاریخی موجود در شهرها و کشورهای مشهور و تاریخی به تصویر کشید. در ادامه، به چند نمونه از مکان‌های معروفی که برای فیلم‌های تاریخی استفاده شده‌اند اشاره می‌کنیم.

دزدان-درایی

لوکیشن‌های تاریخی معروف خارجی

رم پایتخت ایتالیا است و با دارا بودن آثار باستانی بسیار زیادی از جمله کلیساها، ستون‌ها، قصور و تئاترهای قدیمی، مکان بسیار محبوبی برای فیلم‌برداری فیلم‌های تاریخی است. فیلم‌هایی مانند "بن هور" و "گلادیاتور" در این شهر ضبط شده‌اند.

وین پایتخت اتریش است و با معماری باروک و کلاسیک خود، منحصر به فرد است. این شهر در فیلم‌های تاریخی مانند "آمادئوس" و "ماسک آزرق" استفاده شده است.

استودیوهای پینوود در شهر برایانس انگلیس با حدود ۱۰ مایل فاصله از لندن واقع شده است. این مجموعه از استودیوهای سینمایی برای تولید فیلم‌های تاریخی مانند "بنجامین باتن" و "شاهزاده پرسیا" استفاده شده است.

مرو شهری در نیل مصر است که دارای آثار باستانی و پیرامونه‌های بزرگی است، از جمله هرم‌های مرو.این شهر در فیلم‌هایی مانند "سفر به مرو" و "مومیایی" استفاده شده است.

منطقه‌ی کاپادوکیا در ترکیه به دلیل آبشارهای سنگی و غارهای خاص خود، محبوبیت زیادی در بین سازندگان فیلم‌های تاریخی دارد. این مکان در فیلم‌هایی مانند "ترویا" و "مواجهه" استفاده شده است. این تنها چند نمونه از مکان‌های استفاده شده در فیلم‌های تاریخی هستند و همچنین بسته به داستان و زمان تنظیم فیلم، مکان‌های دیگری نیز مورد  استفاده قرار میگیرد.

دک.ور

دکوراسیون در فیلم‌های تاریخی برای ایجاد صحنه‌های مربوط به زمان و مکان تاریخی استفاده می‌شود. این صحنه‌ها معمولاً شامل محیط‌های داخلی و خارجی، ساختمان‌ها، شهرها، روستاها، قصرها و دیگر عناصری است که برای به  تصویر کشیدن دوره‌های تاریخی کمک می‌کند. به طور کلی، دکوراسیون در فیلم‌های تاریخی ایران به منظور بازتولید دقیق صحنه‌های تاریخی و ایجاد تجربه‌ای واقعی برای تماشاگران، اهمیت بسیاری دارد.

ساخت دکور با بودجه بیت المال است

در ایران دکورها با پول بیت المال ساخته شده است و حفظ آن از واجبات است. راه حل مشکل این است که تلویزیون و شهرکی سینمایی مختص ساخت دکورها داشته باشد تا بتوان در دراز مدت از این دکورها که با زحمت و سرمایه زیاد ساخته می‌شود. چون دکور فیلم‌های تاریخی و دینی به لحاظ گردشگری دارای جاذبه‌های زیادی هستند، این دکورها می‌توانند به عنوان «شهرک سینمایی» مکانی برای بازدید گردشگران خارجی باشند و حتی از این طریق یک بهره اقتصادی هم نصیب سینما و تلویزیون کنند. استفاده درست از این دکوراسیون‌ها علاوه بر اینکه به نفع فیلمسازان بعدی خواهد شد از روند آسیب به دکور های ساخته در آینده نیز پیشگیری خواهد شد.

گلادیوترها

صرفه جویی در ساخت دکور با حفظ و نگهداری درست

 بسیاری از هزینه های سرسام اور ساخت دکوراسیون‌ها برای فیلمسازان بعدی صرفه جویی خواهد شد اگر از کلیه منابعی که برای تولید یک سریال‌های تاریخی صرف می‌شود در نوبت‌های بعد هم برای مجموعه‌هایی مشابه بهره برداری شود؟ قرار نیست که برای یک پروژه مشابه دوباره سرمایه‌گذاری کنیم که اگر این اتفاق بیفتد هم در هزینه وهم در زمان بسیار صرفه جویی می‌شود.

محمد ص

این دکورها از آن جایی که در ردیف آثار هنری قرار می‌گیرند، باید حفظ و مراقبت شوند و حداقل تمهیداتی اندیشیده شود که دکورها از مکان‌های اجاره‌ای به مکانی که متعلق به تلویزیون هست، منتقل شود تا بشود حداقل از این طریق نگهداری شوند.

لازم به ذکر است که در حال حاضر دکورهای عظیم سریال حضرت محمد (ص) هم در جاده قم ساخته شده و معلوم نیست که زمین این کارشخصی است یا دولتی و امیدوارم که دکورهای این کار هم به سرنوشت سریال مختار، یوسف پیامبر دچار نشود.

در اینجا به پر هزینه ترین فیلمهای ساخته شده اشاره می‌کنیم که نشان می‌دهد فیلم محمد رسول الله  با ۶۳ میلیارد تومان بیشترین هزینه ساخت و دکورهای گران قیمت در سال ۱۳۹۴ را داشت. در ساخت فیلم‌های هالیوودی هم ساخت فیلم دزدان دریای کارائیب حدود ۴۲۲ میلیون دلار هزینه شد.  

جدول-سینمای

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها