|
کدخبر: 288184

بهترین کوپلینگ مناسب برای انواع پمپ صنعتی

کوپلینگ پمپ ها

با توجه به نوع پمپ و شرایطی که در آن قرار می گرد، معمولاً هر پمپ از کوپلینگ های خاصی استفاده می‌کنند که در ادامه برخی از آن ها بررسی خواهند شد.پمپ ها تجهیزات الکتروهیدرولیکی هستند که به منبع الکتریکی متصل بوده و انرژی مکانیکی تولید شده توسط موتور را منتقل می‌کند و باعث می‌شود انرژی سیال افزایش پیدا کند و همچنین سیال از نقطه‌ای کم فشار به نقطه‌ای با فشار بیشتر جا به جا شود.کوپلینگ قطعه‌ای مکانیکی است که پمپ و الکتروموتور را به یکدیگر متصل می‌کند که وظیفه اصلی آن انتقال قدرت و گشتاور از موتور به پمپ می‌باشد.

پمپ های دنده ای

پمپ های دنده ای در دو نوع پمپ های دنده ای ساده و پمپ های دنده ای هیدرولیک تولید می‌شوند. پمپ های دنده ای ساده که به پمپ های غلیظ کش نیز معروف هستند، همان‌طور که از نام آن ها پیدا است برای انتقال سیالات با ویسکوزیته و غلظت بالا استفاده می‌شوند. این کوپلینگ ها که از دو دنده روی هم تشکیل شده‌اند به وسیله کوپلینگ بر روی شاسی با الکتروموتور کوپل می‌شود.

images_1677330486_63fa083684dd5.png

کوپلینگ پمپ دنده ای:

کوپلینگ هایی که در این نوع پمپ ها استفاده می‌شوند معمولاً کوپلینگ های ستاره ای HRC می‌باشند. کوپلینگ های ستاره ای HRC به کوپلینگ های خورشیدی نیز معروف هستند. کوپلینگ های ستاره ای HRC انعطاف پذیری بالایی دارند و همچنین سرعت و ظرفیت حمل بالایی نیز دارند. از دیگر مزایای کوپلینگ های ستاره ای HRC می‌توان به مقاومت بالای این کوپلینگ در برابر لرزش و ضربه بالا اشاره کرد.

images_1677330567_63fa0887311d4.png

پمپ حلزونی، پمپ افقی طبقاتی:

پمپ حلزونی:

پمپ های حلزونی از سری پمپ های سانتریفیوژ می‌باشد و اسم آن به دلیل شکل ظاهری پمپ ها انتخاب شده است. سیال که پمپ حلزونی برای آن طراحی شده، آب با دبی بالا می‌باشد. این پمپ ها دارای یک محفظه مارپیچی شکل هستند که پروانه داخل این محفظه قرار دارد. پمپ های سانتریفیوژ از پرکاربردترین پمپ ها در سطح جهان هستند و پمپ حلزونی که همان‌طور که گفته یک پمپ سانتریفیوژ است در صنعت بسیار پرکاربرد است.

پمپ افقی طبقاتی:

پمپ های طبقاتی جزو پمپ های سانتریفیوژ می‌باشد. این پمپ ها در دو حال عمودی (سطح مقطع کوچک، مناسب برای فضای محدود) و افقی (مکان هایی با محدودیت ارتفاع) تولید می‌شوند. پمپ های افقی طبقاتی در دو جنس استیل و چدنی توسط کارخانه ساخته می‌شوند.

 

کوپلینگ پمپ های حلزونی و افقی طبقاتی:

 در پمپ های حلزونی و افقی طبقاتی، بهترین نوع کوپلینگی که می‌توان استفاده کرد، کوپلینگ های KB است. کوپلینگ های KB نوعی از کوپلینگ های انعطاف پذیر می‌باشد. کوپلینگ های KB در بازار ایران با نام کوپلینگ های لقمه ای نیز شناخته می‌شوند.

کوپلینگ های KB از دو هاب و یک الاستومر بین دو هاب تشکیل شده است. گشتاور از طریق الاستومر میان این دو هاب انتقال پیدا می‌کند. الاستومر کوپلینگ KB می‌تواند با توجه به درخواست مصرف کننده با مواد متفاوتی تولید شوند.

 images_1677330583_63fa089763b49.png

پمپ های هیدرولیکی:

پمپ های هیدرولیک در انواع مختلفی تولید می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • پمپ پیستونی
  • پمپ دنده ای
  • پمپ پره‌ای

پمپ های هیدرولیک یکی از اجزای تشکیل دهنده واحد تأمین قدرت یک سیستم هیدرولیک می‌باشد. در این سیستم، پمپ هیدرولیک صنعتی انرژی را از محرکه اولیه که ممکن است الکتروموتور یا موتور احتراقی باشد دریافت می‌کند و آن را به انرژی سیال تبدیل می‌کند. سیال در پمپ های هیدرولیکی روغن می‌باشد و این پمپ ها فشار زیادی را ایجاد می‌کنند.

کوپلینگ پمپ هیدرولیک:

کوپلینگ هایی که در پمپ های هیدرولیکی استفاده می‌شوند، معمولاً کوپلینگ های هزار خواری می‌باشند. کوپلینگ های هزار خواری UCC نوعی از کوپلینگ های دنده ای می‌باشند. این کوپلینگ ها در بازار ایران به کوپلینگ های چدنی - تفلونی نیز معروف هستند. این کوپلینگ ها به طور کلی در صنایع هیدرولیکی استفاده می‌شوند. کوپلینگ های هزار خواری UCC از دو قیمت کوپلینگ چدنی و یک رابط تفلونی تشکیل شده‌اند.کوپلینگ های هزار خواری به صورت برنجی نیز تولید می‌شوند که در پمپ های هیدرولیکی اغلب از این نوع کوپلینگ ها استفاده می‌شود.

پمپ پیستونی:

پمپ های پیستونی از پرکاربردترین پمپ های جا به جایی مثبت می‌باشند. این پمپ ها فشار قوی هستند و برای مصارفی استفاده می‌شوند که به فشار خروج در بازه 100 تا 1000 نیاز است. عملکرد پمپ های پیستونی به صورتی است که بر حرکت یک پیستون در سیلندر در مرحله مکش و دهش استوار است. پمپ های پیستونی به طور کلی در دو مدل هیدرولیک و کارواش تولید می‌شوند.

کوپلینگ پمپ پیستونی:

برای پمپ های پیستونی هیدرولیک همان‌طور که گفته شد، در پمپ های هیدرولیک معمولاً از کوپلینگ های هزار خواری برنجی استفاده می‌شود در پمپ های پیستونی کارواش، اغلب از دو نوع کوپلینگ استفاده می‌کنند. این دو نوع عبارت‌اند از:

کوپلینگ HRC

کوپلینگ میل پینی (هالوپین)

در مورد کوپلینگ های HRC در قسمت پمپ های دنده ای صحبت شد.

کوپلینگ های میل پینی یا هالوپین نوعی از کوپلینگ های انعطاف پذیر می‌باشند. این کوپلینگ ها به دلیل طراحی قوی ای که دارند برای شرایط عملیاتی سخت مناسب می‌باشند. این کوپلینگ ها در دو نوع چدن و فولادی تولید می‌شوند که نوع فولادی این کوپلینگ برای محرک های با سرعت بالا مناسب هستند.

 

نویسنده: رپرتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها