|
کدخبر: 196473

چطور پمپ باد مناسب با نیازمان را انتخاب کنیم؟

در بسیاری از مشاغل دستگاه پمپ باد یکی از دستگاه‌های ضروری محسوب می‌شود و کاربردهای فراوانی دارد. این دستگاه دارای مخزنی است که داخل آن با هوای پرفشار پر شده است. با توجه به اهمیت این دستگاه انتخاب بهترین کمپرسور باد از بین مدل‌های مختلف موجود در بازار کار سختی به نظر می‌رسد و به تحقیقات و بررسی‌های زیادی احتیاج دارد. به نظر شما چطور می‌توان پمپ باد مناسب با نیاز خود را انتخاب کرد؟ انتخاب اشتباه نه تنها بازدهی و کارایی دستگاه را کاهش می‌دهد بلکه هزینه‌های جانبی زیادی را به دنبال خواهد داشت. برای انتخاب این دستگاه باید معیارهای مختلفی را در نظر گرفت و با توجه به آن‌ها درست و آگاهانه تصمیم‌گیری کرد. در این مقاله قصد داریم نکات و پارامترهای مهم انتخاب پمپ باد را شرح دهیم.

انتخاب پمپ باد

 

مکانسیم عملکرد پمپ باد به شکل است؟

قبل از این که عملکرد دستگاه پمپ باد را توضیح دهیم باید به این نکته توجه داشته باشید که در انتخاب کمپرسور باد باید توان مصرفی، حجم و نوع پروژه را در نظر بگیرید. به طور کلی در دستگاه‌های پمپ باد هوای محیط به وسیله موتور دستگاه به داخل مخزن وارد می‌شود. همان طور که می‌دانید دما و فشار هوای محیط پایین است اما با ورود به داخل دستگاه توسط مکانیزم‌های مکانیکی مخصوص متراکم شده و فشار آن بالا می‌رود. در فرآیند فشرده شدن هوا در داخل پمپ باد دمای هوا به شدت بالا می‌رود، برای کاهش دما در داخل کمپرسور باد سیستم‌های خنک‌کننده تعبیه شده است.

انواع پمپ باد از نظر سیستم روانکاری

دستگاه‌های پمپ‌ هوا بر اساس سیستم روانکاری به دو گروه با روغن و بدون روغن تقسیم می‌شوند. در هنگام استفاده از کمپرسورهای با روغن باید دستگاه را روغن‌کاری کنید و روغن داخل آن پس از بررسی دوره‌ای در صورت نیاز تعویض شود. صدای تولید شده توسط این نوع پمپ زیاد است(اما در مدل یخچالی ،بدون صدا هستند) اما طول عمر مفید و وزن آن نسبت به انواع بی‌ روغن بیشتر است. کمپرسور‌های بدون روغن به دلیل استفاده از آلیاژ های خاص،کاملا خشک کار میکنند. بازدهی بالا در هوای سرد، وزن کم، قدرت بالا، امکان استفاده در تعمیرگاه از ویژگی‌های این نوع است.

انواع پمپ باد

انواع پمپ باد از نظر اندازه، حجم و کاربرد به چه دسته تقسیم می‌شوند؟

  •  کمپرسور پیستونی

حجم کمپرسورهای پیستونی (رفت و برگشتی) بین 25 تا 1000 لیتر است. در مصارف خدماتی سبک و معمولی حجم این دستگاه معمولا 25 الی 50 لیتر است. اما حجم پمپ‌های پیستونی به کار رفته در کارگاه‌های صنعتی بین 250، 350 الی 1000 لیتر می‌باشد. به طور کلی این پمپ‌ها بیشترین کاربرد را در صنایع دارند و فشار تولید شده توسط آن‌ها معادل 8 الی 10 بار است. این پمپ بادها بدون روغن هستند و فشرده سازی هوای ورودی به آن‌ها به وسیله میل‌لنگ داخلی انجام می‌شود‌. کمپرسور باد پیستونی در پالایشگاه‌ها، خطوط انتقال گاز، صنایع پلاستیک‌سازی، تولیدات فرآوری شده و تولید گازهای صنعتی کاربرد دارند.

  • پمپ باد اسکرو

این نوع پمپ از فیلتر، تابلو برق، الکتروموتور، رادیاتور، واحد هواساز، مخزن جدا کننده روغن و هوا تشکیل شده و به نام‌های پیچ دوار و پیچ روتاری نیز معروف است و در صنایعی به کار می‌رود که به هوایی با فشار بالا و دائمی نیاز باشد. فرآیند فشرده‌سازی در این دستگاه توسط دو عدد روتور انجام می‌شود. از نوع بی روغن آن در صنایع غذایی استفاده می‌شود‌. اما برای جلوگیری از استهلاک و کاهش عمر قطعات در صنایع دیگری مانند خودرو سازی، ماشین آلات صنعتی، کارخانجات از نوع با روغن آن استفاده می‌کنند

قبل از خرید پمپ باد باید به چه نکاتی توجه کرد؟

1- توجه به مقدار CFM

 به مقدار هوایی که کمپرسور باد در هر دقیقه تولید می‌کند، CFM  می‌گویند. واحد اندازه‌گیری CFM تعیین‌کننده مقدار انرژی است که کمپرسور به ابزارهای پنوماتیک می‌دهد. فشار جو در میزان CFM  مؤثر است زیرا عواملی مانند رطوبت، دما و باد روی سرعت هوای ورودی تأثیرگذار هستند. اگر قصد خرید بهترین پمپ باد برای دستگاه‌های سنگین را دارید بهتر است مقدار CFM بین 140 الی 150 باشد. میزان هوای فشرده‌ تولید شده در  پمپ بادهای با کیفیت، پس از مدت‌ها کار کردن تغییر نمی‌کند

2- توجه به میزان Psi

به واحد اندازه‌گیری فشار هوا Psi  گفته می‌شود. هر چه میزان فشردگی هوا در مخزن کمپرسور بیشتر باشد، فشار هوا نیز بیشتر خواهد بود. میزان فشار هوا به نوع پمپ باد بستگی دارد. برای کارهای سنگین psi  باید از 100 بیشتر باشد و برای کارهای سبک 90 تا 100 psi  کافیست. کمپرسور باد صنعتی به عنوان بهترین دستگاه‌ها دومرحله‌ای هستند و فشاری که تولید می‌کنند برابر با 175 psi  است.

3- بررسی پمپ باد از نظر تک مرحله‌ای یا دو مرحله‌ای بودن

هوا در کمپرسورهای تک مرحله‌ای یک بار و در کمپرسورهای دو مرحله‌ای دو بار فشرده می‌شود. انواع تک مرحله‌ای با قیمت ارزان‌تری نسبت به انواع دو مرحله‌ای به فروش می‌رسند. البته این دستگاه‌های تک مرحله‌ای برای ابزارهای پنوماتیکی با فشار بالا مناسب نیستند. بهترین کمپرسورهای باد که در صنایع مختلف استفاده می‌شوند، دو مرحله‌ای هستند و با کمک دو پیستون باعث فشرده‌سازی هوا می‌شوند.

4- صدادار بودن یا بی‌صدا بودن

یکی از نکات مهمی که اکثر مشتریان هنگام انتخاب پمپ باد به آن توجه می‌کنند، میزان صدای دستگاه در هنگام کار کردن است. به طور کلی پمپ بادها از لحاظ صدا به دو دسته پمپ باد سایلنت و صدادار تقسیم می‌شوند. (برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع پمپ باد سایلنت اینجا کلیک کنید)کمپرسور سایلنت5- وجود قطعات یدکی کمپرسور باد در بازار

در حال حاضر برندهای مختلف ایتالیایی، چینی، آلمانی و غیره  در حال تولید انواع پمپ باد هستند. اما قطعات یدکی همه آن‌ها در بازار ایران موجود نیست. نبود قطعات یدکی در صورت معیوب شدن دستگاه شما را با مشکلات زیادی مواجه خواهد کرد. در هنگام انتخاب پمپ باد بهتر است سراغ پمپ‌های ایرانی بروید زیرا احتمال خراب شدن آن‌ها نسبت به انواع دیگر کمتر است و در صورت خراب شدن هم دیگر نگران پیدا نشدن قطعات یدکی برای تعویض قطعه معیوب نخواهید بود. کمپرسورهای ایرانی در انواع بدون روغن و با روغن از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

خرید بهترین پمپ باد از شرکت ایران پمپ

اگر قبل از خرید در انتخاب پمپ باد دقت کافی داشته باشید و آن را از یک فروشگاه معتبر بخرید، حتما هزینه‌های بعدی شما کمتر خواهد شد. ظرفیت پمپ را باید با توجه به کار خود در نظر بگرید. این که استفاده از کمپرسور باد به صورت دائمی یا دوره‌ای باشد نیز در انتخاب پمپ باد مؤثر است. توجه به مساحت محیط قرارگیری، داشتن قابلیت پرتابل بودن، شاخص عملکرد پمپ (میزان هوای تولید شده بر حسب متر مکعب در دقیقه)، منبع تغذیه، برند تولیدکننده کمپرسور، توجه به بودجه، نکات مهم دیگری هستند که هنگام انتخاب پمپ باد باید در نظر گرفته شود‌.

اگر به دنبال خرید بهترین پمپ باد هستید و قصد دارید محصولی باکیفیت و داری استاندارد‌های بین‌المللی انتخاب کنید، حتما به سایت فروشگاه ایران پمپ با آدرس اینترنتی https://iranpump.com مراجعه کنید. گروه صنعتی ایران پمپ (ایران کمپرسور)  یکی از بهترین تولیدکننده‌های انواع کمپرسور باد در ایران است که توانسته با تولید محصولات باکیفیت رضایت تمام مشتری‌های خود را جلب کند. قبل از خرید حتما از مشاوره رایگان کارشناسان شرکت استفاده کنید تا یک خرید هوشمندانه داشته باشید. محصولات این شرکت با گارانتی یک ساله به فروش می‌رسند.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر