|
کدخبر: 281045

دستگاه سوکسله چیست؟

دستگاه استخراج سوکسله Soxhlet قطعه ای از شیشه آلات آزمایشگاهی است که در سال 1879 توسط Franz von Soxhlet اختراع شد. این دستگاه در اصل برای استخراج لیپید از یک ماده جامد طراحی شده است.

دستگاه استخراج سوکسله Soxhlet قطعه ای از شیشه آلات آزمایشگاهی است که در سال 1879 توسط Franz von Soxhlet اختراع شد.  این دستگاه در اصل برای استخراج لیپید از یک ماده جامد طراحی شده است. به طور معمول ، استخراج سوکسله هنگامی استفاده می شود که ترکیب مورد نظر دارای حلالیت محدودی در یک حلال باشد و ناخالصی در آن حلال نامحلول باشد. این اجازه می دهد تا عملیات بدون نظارت در حالی که به طور کارآمد مقدار کمی حلال را بازیافت کنید تا مقدار بیشتری از مواد را حل کنید.

بخش های مختلف دستگاه سوکسله

  • ماده اصلی حاوی ترکیبی که باید استخراج شود ، در داخل استوانه (Thimble) قرار می گیرد.
  • استوانه در محفظه اصلی دستگاه استخراج Soxhlet قرار می گیرد.
  • حلال استخراج مورد استفاده در یک فلاسک تقطیر قرار داده می شود.
  • فلاسک بر روی پلیت گرم کننده قرار می گیرد.
  • دستگاه استخراج Soxhlet در بالای فلاسک قرار می گیرد.
  • یک کندانسور ریفلاکس بالای استخراج کننده قرار می گیرد.

شیشه ـ آزمایشگاهی

روش استخراج سوکسله

روش استخراج سوکسله Soxhlet معمولاً شامل مراحل زیر است:

  1. آماده سازی نمونه:
  2. نمونه های رسوب / خاک. که باید نمونه را کاملا ریز کرده و لایه آبی موجود را دور بریزید. نمونه را بخصوص نمونه های ترکیبی کاملاً مخلوط کنید. هرگونه اجسام خارجی مانند چوب ، برگ و سنگ را دور بریزید.
  3. نمونه های زباله. نمونه های متشکل از چند فاز باید قبل از استخراج با روش جداسازی فاز آماده شوند.
  4. نمونه های خشک که قابل آسیاب هستند. نمونه ها را آسیاب یا تقسیم کنید تا اندازه آنها کاهش یابد تا امکان مخلوط شدن و حداکثر قرار گرفتن در معرض سطوح نمونه برای استخراج فراهم شود. نمونه کافی را در دستگاه آسیاب وارد کنید تا حداقل ۱۰ گرم پس از آسیاب نمونه  داشته باشد.
  5. مواد چسبناک ، الیافی یا روغنی قابل انعطاف را نباید خرد ، خرد یا در سایز دیگر کاهش داد تا امکان مخلوط شدن و حداکثر قرار گرفتن در معرض سطوح نمونه برای استخراج فراهم شود.

شیشه ـ آزمایشگاهی2

  • ابتدا نمونه آماده شده در کاغذ صافی بسته بندی و در داخل استوانه قرار می گیرد.
  • سپس، بخارهای یک حلال تولید شده در یک فلاسک تقطیر ، وارد استوانه بالایی شده و از کاغذ صافی حاوی ماده ای که استخراج می شود عبور کرده و در کندانسور مایع می شوند.
  • بخار حلال که در بالن تقطیر گرم می شود به سمت لوله رفلاکس حرکت می کند. کندانسور اطمینان حاصل می کند که بخار حلال خنک می شود و به داخل محفظه مواد جامد بریزد.
  • محفظه حاوی ماده جامد به آرامی با حلال گرم پر می شود. مقداری از ترکیب مورد نظر در حلال گرم حل می شود. هنگامی که محفظه Soxhlet تقریباً پر است ، محفظه توسط سیفون تخلیه می شده و حلال به فلاسک تقطیر بازگردانده می شود.
  • این چرخه ممکن است مجاز باشد چندین بار ، در طول ساعت ها یا روزها تکرار شود. در طی هر چرخه ، بخشی از ترکیب غیر فرار در حلال حل می شود. بعد از چرخه های زیاد ، ترکیب مورد نظر در فلاسک تقطیر متمرکز می شود. مزیت این سیستم این است که به جای اینکه قسمتهای زیادی از حلال گرم از داخل نمونه عبور داده شود ، فقط یک دسته از حلال بازیافت می شود.
  • پس از استخراج ، حلال به طور معمول با استفاده از یک دستگاه Rotary evaporator خارج می شود و ترکیب استخراج شده تولید می شود.

فروش سوکسله

فروش سوکسله  در فروشگاه آویژه  به صورت اینترنتی بوده و محصول خریداری شده بعد از پرداخت آنلاین از طریق پیک در تهران و یا باربری برای شهرستان ها ارسال خواهد شد.

لطفاً جهت دریافت قیمت با شماره تلفن ۶۶۸۱۱۰۰۰ – ۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

آدرس کارخانه و دفتر فروش: تهران – ابتدای بزرگراه فتح (جاده قدیم کرج) – خیابان ۱۷ شهریور- خیابان مختاری پلاک ۱۵

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها