|
کدخبر: 278567

ممیزی ایمنی ۳۵ هزار واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی ایران

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ضرورت توجه به موضوع پدافند غیرعامل، از ممیزی ایمنی بیش از ۳۵ هزار واحد صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سراسر کشور خبر داد.

شهرک های صنعتی ممیزی ایمنی ۳۵ هزار واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی ایران

علی رسولیان روز چهارشنبه(۱۸ آبان ماه) در سومین همایش پدافند غیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، افزود: مراکزی که در شهرک‌ها و نواحی صنعتی با تامین نیازها و معیشت مردم مرتبط هستند همواره مورد شناسایی و اولویت بندی قرار می‌گیرند و راهکارهای مورد نیاز برای اجرایی شدن پدافند غیرعامل در آنها اتخاذ می‌گردد.

 وی در ادامه سخنان خود، بیان کرد: بیش از ۸۴۹ شهرک و ناحیه صنعتی در کشور تحت نظر سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران وجود دارد و در مجموع این شهرک‌ها و نواحی صنعتی نزدیک به ۵۰ هزار واحد تولیدی مستقر هستند که برای بیش از یک میلیون نفر به صورت مستقیم ایجاد شغل نموده‌اند.

 رئیس هیآت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تصریح کرد: واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در تامین رفاه، آسایش و معیشت مردم و تامین کالای مورد نیاز آنها نقش اساسی ایفا می‌کنند، یکی از بخش‌هایی که باید به صورت جدی در حوزه پدافند غیرعامل مورد توجه قرار بگیرند همین شهرک‌ها و نواحی صنعتی و واحدهای مستقر در آنها هستند.

رسولیان، در بخش دیگری از سخنان خود، نگاه بخش‌های مختلف سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران را حمایت از تولید دانست و گفت: تولید موضوع نخست کشور است، با مدیریت تولید در واقع رفاه و آسایش مردم تأمین می‌شود، پس باید شرایط برای فعالیت‌های تولیدی مهیا گردد.

وی همچنین اضافه کرد: ایمنی، HSE در تصفیه خانه‌ها بسیار مهم هستند که در این راستا اقدامات بسیار مناسبی از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران انجام شده است، بیش از ۳۵ هزار واحد صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سراسر کشور میزی ایمنی شده اند، این در حالی است که بیش از ۹۳ درصد واحدهای مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور کوچک و متوسط هستند.

 معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: ۲۹۶ ایستگاه آتش نشانی را در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور راه‌اندازی کردیم، بیش از ۳۶۰ خودرو آتش نشانی خریداری شده است و بیش از ۲۷۰ تصفیه خانه در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور فعال است.

رسولیان، همچنین اضافه کرد: در سفرهای استانی رئیس‌جمهوری نیز مصوبات بسیار خوبی در حوزه تامین زیرساخت‌های لازم از جمله تصفیه خانه و برق به خصوص در مناطق کمتربرخوردار تصویب شده است و ما نیز به دنبال توازن و عدالت صنعتی در کشور هستیم.

وی در پایان، تصریح کرد: در تأمین ایمنی شهرک‌ها و نواحی صنعتی به همکاری حداکثری با شهرداری‌های سراسر کشور نیاز داریم و اتصال سامانه‌ای با همگرایی و هم افزایی باید برقرار شود.

سازماندهی و فرهنگ‌سازی پدافند غیرعامل در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مناسب بوده است

جانشین رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز در این همایش، بیان کرد: امروز صرفاً با تهدید روبه‌رو نیستیم بلکه با تهاجم در همه عرصه‌ها و حوزه‌ها اعم از اقتصادی و سایبری مواجه هستیم.

سردار محسن ساسانی با بیان اینکه احتمالات و شایدها دیگر کنار رفته است، گفت: با تهاجمی روبه‌رو هستیم که در برخی جاها موفق و برخی مواقع ناموفق بوده است، وقتی میگوییم مراکز پرخطر شیمیایی داریم پس حتماً حوادثی در این مراکز اتفاق افتاده است، پس باید همواره هوشمندی را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

 وی، همچنین تصریح کرد: در پدافند غیر عامل بحث‌های مدیریتی جاری کشور حائز اهمیت است و نسبت به این موضوعات باید جدی و حساس بود که این نکته از ضروریات است.

جانشین رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: آموزش، سازماندهی و فرهنگ‌سازی پدافند غیرعامل در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور به خوبی پیش رفته است که اقدامات عملیاتی نیز در این راستا باید شکل بگیرد.

سردار ساسانی همچنین تصریح کرد: مراکز فرماندهی عملیات باید تشکیل شود تا خلاهای موجود برطرف گردد.

وی با بیان اینکه در قبال جان مردم مسئول هستیم، اضافه کرد: ملاحظات ایمنی و امنیتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی با این دید باید مد نظر قرار بگیرد، هرچند اقدامات مناسبی نیز انجام شده است.

همچنین دبیرکمیته پدافند غیرعامل و رئیس حراست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز در این همایش، گفت: ۳۳۰۲ واحد پرخطر در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور وجود دارد که ۷۶ واحد پرخطر در ۱۰ استان است.

عسگری مجتهدزاده روز چهارشنبه ۱۸ آبان در سومین همایش پدافند غیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اظهارکرد: امسال بین سازمان صنایع کوچک و سازمان پدافند غیرعامل تفاهمنامه‌ای منعقد شده تا دستور العمل‌ها به استانها برای اجرای دقیق آن ابلاغ شود‌.

وی افزود: احداث مخزن زمینی و هوایی آب، احداث و تکمیل شبکه روشنایی معابر و واحد آتش نشانی بخشی از اقدامات صورت گرفته در شهرک‌های صنعتی توسط پدافند غیرعامل استانی است.

دبیر کمیته پدافند غیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تصریح کرد: ۶۸۲ بازدید، نظارت و ارزیابی دوره‌ای از اقدامات امن، زیرساخت‌های حساس مستحکم و پایدار و زیر ساخت‌های مهم با حداقل آسیب‌پذیری و ایمن‌سازی صورت گرفته است.

مجتهدزاده گفت: ۴۹ مطالعه پدافند غیرعامل در شهرک‌ها و نواحی صنعتی جدید در امسال انجام شده است.

وی افزود: ۵۰ برنامه تصفیه خانه فاضلاب، زیرساخت‌های انرژی و ارتباطات و ایمنی با رعایت الزامات پدافند غیرعامل انجام شده و ۳۴ ایستگاه آتش نشانی هم در دستور کار است که پیشرفت خوبی در اجرا حاصل شده است ضمن اینکه خرید و تجهیز ۳۴ دستگاه خودرو آتش نشانی را هم در دستور کار است که تعدادی از آنها انجام شده است.

رئیس حراست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، افزود: ۲۹ برنامه و هدف آموزشی پدافند غیرعامل سازمان شهرک‌های صنعتی در دستور بوده که مقدار زیادی از آن انجام شده است‌.

مجتهدزاده گفت: ۳۳۰۲ واحد پرخطر در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی وجود دارد که ۷۶ واحد پرخطر در ۱۰ استان است.

سومین همایش پدافند غیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با حضور "علی رسولیان" معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و "سردار محسن ساسانی" جانشین رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزار شد.

در پایان این مراسم از شرکت‌های برتر شهرک‌های صنعتی استان‌ها و فعالان حوزه پدافند غیرعامل در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور تجلیل به عمل آمد.

همچنین اقدامات شرکت‌های شهرک‌های صنعتی استان‌ها در حوزه پدافند غیرعامل نیز تشریح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۵۰۹ شهرک و ۳۴۰ ناحیه صنعتی و ۵ منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌برداری، ۸۵ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۶ شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، ۲ مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌ افزاری، ۱۰۰ هزار و ۵۸ قرارداد منعقده و بهره‌برداری از ۴۹ هزار و ۸۸۲ واحد صنعتی و سه هزار و ۲۷۰ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۹۸ هزار و ۵۹۵ نفر را در سراسر کشور فراهم نموده است.

 

منبع: روابط عمومی شرکت شهرک های صنعتی ایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها