|
کدخبر: 277558

راه اندازی یک شهرک فناوری در استان لرستان کلید خورد

با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، عملیات اجرایی پروژه‌های زیرساختی منطقه ویژه اقتصادی بروجرد آغاز شد.

 علی رسولیان کلنگ آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های عمرانی و زیرساختی منطقه ویژه اقتصادی بروجرد را به زمین زد.

همچنین عملیات خاکی معابر، شبکه داخلی برق، شبکه داخلی گاز، خط انتقال گاز، ایستگاه گاز، فیبر نوری، ساختمان مخابرات، شبکه توزیع آب، مخزن هوایی آب، جاده دسترسی اختصاصی و تابلوی ورودی، از جمله پروژه‌های زیرساختی هستند که عملیات اجرایی با حضور رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در منطقه ویژه اقتصادی بروجرد آغاز شده است.

برای آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های عمرانی در این منطقه ویژه اقتصادی، یکصد میلیارد ریال به منظور دیوارکشی به طول پنج کیلومتر و ۲۰ میلیارد ریال برای احداث شبکه داخلی گاز به طول ۱.۵ کیلومتر هزینه شده است.

منطقه ویژه اقتصادی بروجرد به گستره ۶۸هکتار در شهرستان اشترینان واقع است که عملیات اجرایی احداث آن از سال ۱۳۸۶به‌عنوان شهرک صنعتی آغاز شده و در امسالبه منطقه ویژه اقتصادی تحت مسئولیت شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان تبدیل شده است.

۱۷۷۰واحد صنعتی راکد در دولت سیزدهم فعال شده است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های عمرانی و زیرساختی منطقه ویژه اقتصادی بروجرد گفت: در یک سال گذشته با حمایت و برنامه‌ریزی دولت سیزدهم، یک هزار و ۷۷۰واحد صنعتی راکد به چرخه تولید بازگشته که رشد خوبی در تولید و اشتغال کشور داشته است.

علی رسولیان افزود: واحدهای راکد بزرگ و کوچک بسیاری در کشور داریم و دولت سیزدهم به‌صورت یک اولویت، بازگرداندن آنها به چرخه تولید را دنبال می‌کند و در سفرهای استانی که صورت گرفته هم مسئله فعال‌سازی واحدهای صنعتی تعطیل شده در مرکز توجه قرار داشته است.

وی با اشاره به فعالیت ۸۴۷شهرک و ناحیه صنعتی درحال بهره‌برداری با بیش از ۴۹هزار و ۵۰۰واحد تولیدی در کشور اضافه کرد: با برنامه‌ریزی و اولویت دولت در فعال‌سازی واحدهای صنعتی راکد، خوشبخانه تعداد واحدهای تعطیل کاهش پیدا کرده و در استان لرستان هم رشد صنعتی خوبی آغاز شده است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: ایجاد زیرساخت‌های صنعتی در استان‌های محروم از اهداف مهم دولت است، به‌طوری که بیش از ۸ هزار میلیارد تومان در زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی سرمایه‌گذاری خواهیم کرد که عمده آنها از منابع داخلی است.

رسولیان با تأکید بر این‌که ایجاد عدالت در زیرساخت‌های صنعتی از اولویت‌های مهم دولت است، اظهارکرد: همزمان با سفرهای استانی رئیس جمهور، ۱۰هزار میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت‌های صنعتی کشور درنظر گرفته شده است که از جمله آنها می‌توان به تخصیص یک هزار و ۵۰۰میلیارد تومان اعتبار برای تصفیه خانه فاضلاب شهرک‌های صنعتی اشاره نمود.

وی تصریح کرد: در راستای تحقق عدالت صنعتی در استان‌های مختلف کشور، از همین هفته گروه‌های مختلفی از کارشناسان و مدیران توانمند وزارت صنعت، معدن و تجارت به استان‌ها اعزام شده‌اند تا ظرفیت‌های جدید سرمایه‌گذاری در سطح کشور را شناسایی کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در این راستا، چهار منطقه متفاوت بر اساس تقسیم بندی‌های شهرستانی در کشور ایجاد شده است تا بتوانیم کمک‌های مؤثرتر و بهتری به این مناطق داشته باشیم.

رسولیان در بخش دیگر سخنان خود گفت: بیش از ۴۰شهرک فناوری با مصوبه دولت در کشور مکان یابی شده که یک مورد آن در استان لرستان ایجاد خواهد شد.

وی افزود: مشوق‌ها و مزایای مختلفی، چه از نظر واگذاری زمین و چه از نظر کمک‌های مالی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرک‌های صنعتی درنظر گرفته شده است و در همین راستا حدود ۸۵حمایت ویژه از بنگاه‌های کوچک و متوسط درحال انجام است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان این‌که شرکت‌های دانش‌بنیان در سراسر کشور درحال رشد هستند، اضافه کرد: برخی شرکت‌ها، قابلیت تبدیل به شرکت‌های دانش‌بنیان را دارند و ما نیز کمک‌های مالی لازم را به آنها خواهیم داشت تا بتوانند خود را در مسیر دانش‌بنیان شدن قرار دهند.

رسولیان ادامه داد: سال گذشته بیش از یکصد شرکت، دانش‌بنیان شدند، و علاوه بر آن، ایجاد واحدهای کارگاهی برای بنگاه‌های کوچک و متوسط نیز با اولویت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور درحال انجام است، که در این زمینه نیز از ابتدای امسال تا کنون حدود ۴۰۰کارگاه احداث شده است.

وی بیان کرد: برنامه‌ریزی شده که بتوانیم تا پایان سال این تعداد را به یک هزار و ۵۰۰کارگاه در سطح کشور برسانیم تا زمینه استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و صاحب فناوری فراهم شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با تأکید بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: دولت امسال بسته ویژه کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان را مصوب کرده و به منظور توسعه عمق دانش بنگاه‌های تولیدی، مزایای خوبی درنظر گرفته شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان نیز در این مراسم با بیان این‌که ۱۹شهرک صنعتی در لرستان وجود دارد، گفت: برای توسعه صنعت لرستان، توسعه شهرک‌های صنعتی ضروری است؛ چرا که لرستان می‌تواند با توجه به ظرفیت‌های خوب موجود، به یک استان صنعتی تبدیل شود.

سیروس ابراهیمی با اشاره به این‌که نرخ زمین در شهرک‌های صنعتی بالاست و سرمایه‌گذاران رقبتی به سرمایه‌گذاری ندارند، افزود: ایجاد مناطق ویژه اقتصادی، مشوق و محرکی است تا سرمایه‌گذاران میل به سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشند. لذا باید برای سرمایه گذاری، مشوق‌هایی ایجاد و در شهرک صنعتی آب، برق، گاز و جاده دسترسی مناسب فراهم شود.

وی با تأکید بر این‌که یکی از نیازهای جدی برای صنعتی شدن لرستان، زیرساخت‌های صنعتی است، اضافه کرد: لرستان دارای دومنطقه ویژه اقتصادی در بروجرد و ازنا است که این مناطق تأثیر به‌سزایی در سرمایه‌گذاری دارند.

در ادامه این مراسم نیز معاون استاندار و فرماندار بروجرد اظهارکرد: امید بخشی به مردم با همدلی و کار و تلاش مسئولان محقق می‌شود، و یکی از اصول اصلی برای رضایتمندی مردم، کار و تلاش شبانه روزی مسئولان است.

مجید منعمی گفت: در شهرستان بروجرد همه مسئولان، تعامل خوبی برای خدمت رسانی به مردم دارند.

"بروجرد" صنعتی‌ترین شهرستان استان لرستان است که راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی آن همانند یک چتر حمایتی برای سرمایه‌گذاران خواهد بود.

تاکنون یک هزار و ۲۸۰پروانه بهره‌برداری صنعتی در استان لرستان صادر شده که ۳۰درصد آنها متعلق به واحدهای صنعتی شهرستان بروجرد است.

.

 

منبع: روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران

ارسال نظر