|
کدخبر: 243959

خطیب‌زاده: منتظر تصمیمات اروپا و آمریکا هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: گفت‌وگوها پیشرفت‌های بسیار قابل توجهی داشته است و منتظر تصمیمات اروپا و آمریکا هستیم.

سیاست داخلی خطیب‌زاده: منتظر تصمیمات اروپا و آمریکا هستیم

 سعید خطیب‌زاده در نشست مطبوعاتی خود در روز دوشنبه در پاسخ به سوالی در خصوص لغو تحریم‌های غیر هسته‌ای در مذاکرات وین گفت: هیئت جمهوری اسلامی ایران پس از بازگشت از تهران، پیشنهادات خود را در خصوص موضوعات باقی مانده به صورت مکتوب ارائه داد. آنچه که مسلم است در چارچوب گفت‌وگوها همه تحریم‌ها فارغ از برچسب‌های زده شده و ناهمخوان با تعهدات طرف مقابل و مانع انتفاع اقتصادی از برجام باید مرتفع شود؛ این جزء اصول ما بوده و تا امروز هم پیگیری شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: گفت‌وگوها پیشرفت‌های بسیار قابل توجهی داشته است؛ البته دامنه و تعداد موضوعات کاهش جدی پیدا کرده است. اما تعداد موضوعاتی هم که باقی مانده است، سخت‌ترین، کلیدی‌ترین و جدی‌ترین موضوعاتی هستند که باید حل شوند.

وی گفت: اگر به نقطه‌ای برسیم که طرف مقابل تصور کند از خطوط قرمز خود و منافع مردم و حقوق مردم عبور می‌کنیم یا به هر دلیلی به توافق نرسیم، هیچ‌گاه با حقوق مردم بزرگ ایران مصالحه نخواهیم کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: ما هنوز منتظر تصمیماتی هستیم که اروپا و آمریکا باید بگیرند و ما هنوز آن اراده را در آنها ندیدیم.

اظهارات سران رژیم صهیونیستی همواره ضد دیپلماسی و ایجاد جنگ روانی بوده است

خطیب‌زاده درباره اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مورد توافق احتمالی در وین گفت: مخاطب آنچه که سران رژیم صهیونیستی می‌گویند، واشنگتن و پایتخت‌های اروپایی است. مبنای اظهارات آنها همیشه ایجاد جنگ روانی برای تاثیرگذاری در پایتخت‌ها و اقدامات ضد دیپلماسی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: ما به حرف‌های آنها نه توجهی داریم و نه مبنای قضاوت ما قرار می‌گیرد. مخاطب آنها شما نیستید و مردم بزرگ ایران از اینکه مخاطبان‌ها چه کسانی هستند آگاه هستند. آن‌ها از متحدین خود باج‌خواهی می‌کنند که سال‌ها این باج‌خواهی را انجام دادند.

برگشت‌پذیری سریع برنامه‌های ایران، مهم‌ترین تضمینی که در مذاکرات وین آن را اعلام کردیم

وی همچنین در مورد نامه 250 نماینده مجلس به رئیس جمهور در مورد اخذ تضمین از آمریکا در مذاکرات وین، گفت: نمایندگان مردم می‌دانند که مذاکره‌گنندگان ایران در وین با سرعت و دقت در تلاش هستند تا خطوط تعیین شده توسط شورای عالی امنیت ملی پیگیری شود. اگر چنین نبود، مدت زمان کمتری طول می‌کشید تا ما به توافق برسیم. 

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین تضامینی که در مذاکرات اعلام و به طور جدی پیگیری کردیم، تضمینی است که به طور ذاتی برای جمهوری اسلامی ایران قائل هستیم و آن هم برگشت پذیری سریع برنامه‌های ایران در صورت هرگونه توافق در وین است. نمایندگان مردم بزرگ ایران اطمینان داشته باشند که ما در مورد آن صحبت می‌کنیم.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها