|
کدخبر: 241027

جزئیات بسته پیشنهادی امریکا به ایران در مذاکرات وین

درحالی که انتشار اظهاراتی مبنی بر طرح پیشنهادات تازه از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی به گمانه‌زنی‌هایی در مورد محتوای «بسته پیشنهادی» از سوی غرب دامن زده است این نکته را باید در نظر داشت که تبادل پیشنهاد بین هیات‌ها لازمه مذاکرات چندجانبه و نشانگر پویایی گفت‌وگوهاست.

به تازگی خبری ادعایی در فضای رسانه‌ای مطرح شده است مبنی بر اینکه طرف‌های غربی بسته پیشنهادی جدیدی را به ایران ارائه داده و اینگونه القا می‌شود که توپ در زمین جمهوری اسلامی ایران است.

این درحالیست که اولا مذاکرات به لطف ابتکارات تیم مذاکره کننده ایرانی و به اذعان تمام هیات‌های مذاکره کننده پیشرفت کرده و اینک وارد مرحله‌ای شده است که آمریکا باید به عنوان طرف نقض کننده توافق سال ۹۴ درخصوص پذیرش مطالبات برحق ایران تصمیم گیری کند.

در ثانی تبادل پیشنهاد بین هیات‌ها یکی از مولفه‌های مذاکرات چندجانبه و طبیعت چنین گفت‌وگوهایی است. بنابراین اینکه گفته می‌شود طرف ها به هم پیشنهادهایی را ارائه می‌کنند امر نا متعارفی نیست و در مواردی طی یک روز چندین بار پیشنهادهای مختلف بین طرف‌های مذاکراتی رد و بدل شده و این امر نشانه پویایی مذاکرات و جدیت‌ طرف‌ها برای رسیدن به تفاهم نهایی است.

از ابتدای گفت‌وگوها بارها در مورد مسائل مختلف پیشنهادات و ابتکاراتی مطرح شده و مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. نکته قابل توجه آنکه تاکنون اغلب ایده‌های تازه و ساز و کارهای ابتکاری در موضوعات مختلف از جمله راستی‌آزمایی تعهدات طرف مقابل از سوی هیأت ایرانی مطرح شده و یکی از انتقادات به جا از طرف غربی عدم ارائه پیشنهادات و ابتکارات برای حل مسائل باقی‌مانده بوده است.

از این رو، فارغ از میزان دقت اظهارات مطرح‌شده و محتوای پیشنهاداتی که ممکن است روی میز قرار گیرد، اصل رد و بدل شدن راه‌حل‌های پیشنهادی مسئله‌ای عادی و فاقد برجستگی خاصی است.

طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران هر پیشنهاد مطرح‌شده از سوی طرف‌های مقابل را به دقت مورد بررسی قرار داده و آن‌ها را بر اساس خواسته‌ها، دستورالعمل‌ها و اصول مذاکراتی خود مورد سنجش قرار خواهد داد.

دور هشتم مذاکرات از ۶ دی ماه در وین آغاز شده و یکی از طولانی‌ترین دورهای مذاکرات است. شرکت‌کنندگان این روزها سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی هستند. قریب به اتفاق هیات‌ها اذعان دارند که گفت‌وگوها به رغم پیچیدگی برخی مسائل رو به جلو و در مسیر پیشرفت است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها