|
کدخبر: 267476

لمینت دندان یا کامپوزیت دندان؟ سوال این است

دندان های سفید و زیبا تاثیر بسیار زیادی در زیبایی و جذابیت چهره افراد دارد. اگر به دلیل دندان های زرد یا بافاصله خود اعتماد به نفس خود را از دست داده اید، می توانید با مراجعه به یک کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی به سادگی این مشکل را با انجام لمینت یا کامپوزیت دندان رفع کنید. اما سوالی که در اینجا مطرح است این است که لمینت دندان بهتر است یا کامپوزیت؟

لمینت و کامپوزیت دندان یکی از رایج ترین روش های سفید کردن دندان در دندانپزشکی زیبایی هستند. تصمیم گیری در مورد اینکه کدام یک از این روش ها بهترین تکنیک هستند نیاز به بررسی مجموعه ای از معیارها دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

لمینت سرامیکی یکی از روکش های طبیعی دندان است که زیبایی منحصر به فردی را به دندان های افراد می بخشد. افرادی که برای سفید کردن دندان به سراغ لمینت های سرامیکی می روند نسبت به افرادی که کامپوزیت را انتخاب کرده اند، مدت زمان بیشتری لبخند زیبا و دندان های سفیدی خواهند داشت!

البته امروزه کامپوزیت به دلیل قیمت پایین، طرفداران بیشتری پیدا کرده است. اما نمی توان منکر کیفیت و زیبایی بیشتر لمینت سرامیکی شد. لمینت سرامیکی طبیعی تر، براق تر و جذاب تر است و البته بالا بودن هزینه لمینت دندان نیز به همین دلایل است. همچنین طول عمر و ماندگاری لمینت سرامیکی به نسبت کامپوزیت بیشتر است. در ادامه این نوشتار به تفاوت های این دو روش و مزایا و معایب آنها خواهیم پرداخت.

لمینت

لمینت دندان چیست؟

برای انجام لمینت دندان، نیاز به تراشیدن و قالب گیری از دندان ها است؛ با اینکه مدت زمان اجرا و نصب لمینت کمی از کامپوزیت دندان طولانی تر است اما به دلیل طول عمر و ماندگاری بیشتر اصولا گزینه بهتری محسوب می شود.

کامپوزیت دندان چیست؟

مرحله اجرا و نصب کامپوزیت دندان تنها در یک جلسه انجام می شود. برای انجام کامپوزیت نیازی به تراشیدن و قالب گیری از دندان ها نیست.

درمان های کامپوزیت به دلیل عدم نیاز به تراشیدن دندان ها قابل برگشت پذیر هستند؛ در حالی لمینت دندان قابل برگشت نیست و یا برگشت آن به حالت اولیه کمی دشوار است.

تفاوت لمینت دندان و کامپوزیت دندان در چیست؟

  • جنس ماده تشکیل دهنده ؛
  • زمان مورد نیاز برای ساخت لمینت سرامیکی حدود ۳ هفته است در حالی کامپوزیت ونیر در یک جلسه ساخته می شود.
  • لمینت سرامیکی نیاز به تراش و قالب گیری از دندان ها دارد در حالی که کامپوزیت ونیر نیازی به تراشیدن و قالب گیری از دندان ها ندارد.
  • لمینت سرامیکی نیاز به پالیش ندارد اما کامپوزیت ونیر در فاصله زمانی یک ساله نیاز به پالیش دارد.
  • امکان ترمیم و تعویض کامپوزیت ونیر در صورت لب پری یا هر مشکل دیگری وجود دارد در حالی که این امکان در لمینت سرامیکی وجود ندارد.
  • هزینه لمینت دندان دو برابر بیشتر از هزینه کامپوزیت دندان است.

لمینت دندان بهتر است یا کامپوزیت دندان؟

در واقع پاسخ به این سوال به انتخاب بیمار بستگی دارد. متاسفانه مراجعان بسیاری به دلیل هزینه کامپوزیت دندان که کمتر از لمینت است و به دلیل تبلیغات گسترده ای که برخی دندانپزشکان مبتدی انجام داده اند؛ تن به انجام آن داده اند و دچار مشکلات متعددی شده اند.

بو گرفتن دهان، غیرطبیعی شدن دندان ها، استفاده از جنس نامرغوب و عدم ظرافت در کار گذاشتن کامپوزیت ها از جمله مشکلاتی است که برخی از افراد پس از کامپوزیت دندان تجربه می کنند.

دندان

البته اگر در انتخاب دندان پزشک خود دقت لازم را داشته باشید قطعا با انجام لمینت یا حتی کامپوزیت با چنین مشکلاتی روبرو نخواهید شد.

بنابراین برای انتخاب بهترین روکش زیبایی حتما به نظر متخصص دندانپزشکی و همچنین بودجه ای که بابت انجام این روش زیبایی در نظر گرفته اید توجه کنید.

مزایای کامپوزیت دندان چیست؟

  • به طور میانگین هزینه لمینت دندان دو برابر بیشتر از هزینه کامپوزیت دندان است (کامپوزیت دندان ارزان تر از لمینت دندان است).
  • اجرای کامپوزیت دندان تنها در یک جلسه انجام می شود.
  • کامپوزیت دندان در مطب دندانپزشکی ساخته می شود و نیازی به ساخته شدن آن در آزمایشگاه نیست.
  • در واقع بزرگ ترین مزیت کامپوزیت نسبت به لمینت دندان بازگشت پذیر بودن آن است. به دلیل اینکه برای اجرا و نصب کامپوزیت نیازی به تراشیدن دندان ها نیست؛ بنابراین اگر به هر دلیلی از انجام کامپوزیت پشیمان شدید به راحتی امکان برداشتن ونیرها توسط دندانپزشک وجود دارد.

مزایای لمینت دندان چیست؟

در واقع یکی از مزایای اصلی لمینت دندان به نسبت ونیرهای کامپوزیت در طول عمر و ماندگاری آنها است.

ماندگاری کامپوزیت دندان حدود ۵ الی ۷ سال است در حالی که ماندگاری لمینت سرامیکی به طور میانگین ۱۰ الی ۱۵ سال است که در صورت رعایت بهداشت دهان و دندان این مدت زمان طولانی تر خواهد شد. با این تفاسیر هزینه بیشتر لمینت دندان به نسبت کامپوزیت دندان قابل توجیه است.

لمینت-دندان

اکثر دندانپزشکان استفاده از لمینت دندان را توصیه می کنند چرا که علاوه بر طول عمر و ماندگاری بیشتر لمینت ها بسیار طبیعی تر از کامپوزیت ها هستند. لمینت شفاف و کاملا شبیه به مینای دندان است. همچنین به دلیل موادی که در ساخت لمینت ها به کار رفته است در برابر لک شدن و شکستن نیز بسیار مقاوم هستند.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها