|
کدخبر: 261863

نکات مهم لمینت دندان که قبل از انجام آن باید بدانید!

لمینت دندان روشی مقرون به صرفه و مناسب برای مشکلات زیبایی دندان ها است. در این مطلب ضمن معرفی این روش، مراحل نصب و قیمت به روز شده لمینت دندان در سال ۱۴۰۱ را ارائه میکنیم.

اصلاح دندانها و طرح لبخند مهم ترین دلیل مراجعه بیماران به مطب دندانپزشک است. امروزه افراد به زیبایی دهان و دندان خود توجه زیادی  میکنند، به همین خاطر رشته دندانپزشکی زیبایی در سراسر جهان در حال پیشرفت است. از بین روش های دندانپزشکی ترمیمی، لمینت دندان یکی از محبوب ترین ها میباشد و از آن برای اصلاح دندان های نامرتب، کج، زرد و شکسته شده استفاده می شود. یکی از سوالاتی که بیماران درباره لمینت دندان دارند، مراحل نصب و قیمت آن میباشد. تا آخر این مطلب همراه ما باشید تا به طور کامل با لمینت دندان آشنا شوید. 

لمینت دندان، راز داشتن دندان های مرواریدی

پیش از هر چیز باید ابتدا بدانید که لمینت چیست؟ لمینت دندان (Dental laminate) لایه هایی ظریف با یک قالب مناسب، در طیف های مختلف رنگ سفید و از جنس سرامیک و کامپوزیت است که به منظور اصلاح طرح لبخند و رفع مشکلات ظاهری دندان نظیر بد شکلی، شکستگی ها، شکاف بین دندانی، سفید کردن دندان ها و به طور کلی بازسازی ظاهر دندان ها به کار می رود.

مراحل نصب لمینت دندان

چرا لمینت دندان؟

مهم ترین مزیت نصب لمینت دندان، اصلاح فرم و رنگ دندان افرادی است که حتی خجالت میکشند دهان خود را باز کنند. یکسان و هم تراز کردن دندان های نامرتب، سفید کردن رنگ دندان، پر کردن شکاف های بین دندانی، پوشش شکستگی و لب پریدگی و اصلاح پوسیدگی دندان از جمله مهمترین کاربردهای این روش میباشد. 

لمینت دندان بهترین روش برای پوشش دادن ظاهر بیرونی دندان ها و رفع نواقص آن ها است. از لمینت می توان برای طراحی خط لبخند بیماران نیز استفاده کرد، اما باید در انتخاب نوع، جنس و پزشک متخصص نهایت دقت و وسواس را به خرج دهید زیرا نحوه نصب و اجرای صحیح لمینت می تواند تاثیر بسزایی در ظاهر آن داشته باشد.

مراحل نصب لمینت دندان 

اینکه روند نصب لمینت چگونه است و در هر مرحله از این روش چه اتفاقاتی می افتد یکی از سوالات رایج بیماران است. دندانپزشک باید جزء به جزء مراحل نصب لمینت دندان را به بیمار ارائه کند تا بیمار با اطمینان کامل و بدون هیچ پشیمانی اقدام به نصب این روکش کند. 

  1. پیش از انجام هر عملی، جلسه مشاوره برگزار می شود؛ لمینت دندان نیز از این قاعده مستثنی نیست. دندانپزشک ابتدا با مشاهده عکس های OPG و پرسیدن چند سوال مرتبط، شرایط دهان و دندان بیمار را بررسی کرده تا مشخص شود آیا این بیمار کاندید مناسبی برای لمینت دندان است یا نه. بسیاری از کلینیک های دندانپزشکی پیشرفته حتی عکس نتیجه نهایی بعد از لمینت دندان را به بیمار نشان میدهند. 
  2. بعد از انجام مشاوره اولیه، تازه مراحل نصب لمینت دندان آغاز می شود. اولین مرحله شامل بریدن دندانی است که میخواهید لمینت کنید. اگر دندانپزشک به اندازه کافی با تجربه و حرفه ای باشد، ناحیه ای از دندان را که پوسیده شده را پیش از سایر نواحی تراش میدهد. دلیل اینکه دندانپزشک بخشی از مینای دندان را میتراشد این است که لمینت به درستی روی دندان قرار بگیرد. در طی مرحله تراشیدن دندان، اگر قبلا این دندان خود را پر کرده باشید، از بین میرود.

    در این مرحله از نصب لمینت دندان ممکن است کمی درد وجود داشته باشد، مخصوصا اگر روکش لمینت زیر خط لثه کشیده شوند. در چنین شرایطی معمولا دندانپزشک آرام بخش تزریق میکند. اگر فوبیای درد و دندانپزشکی را دارید، می توانید پیش از انجام لمینت دندان، به متخصص خود بگویید که مسکن تزریق کند. 

  1. مرحله سوم نصب لمینت دندان، انتخاب رنگ روکش ها است. از آنجایی که یکی از کاربردهای لمینت، سفید کردن رنگ دندان هاست اما بهتر است برای حفظ ظاهر طبیعی، رنگ روکش لمینت را منطبق با رنگ سایر دندان های خود انتخاب کنید. این مرحله توسط بیمار و دندانپزشک به صورت مشترک انجام می شود اما متخصص لمینت دندان تعیین میکند که کدام قسمت از لامینت ها باید شفاف تر باشد تا دندان جدید دقیقا شبیه دندان واقعی بشود.

     

  2. بعد از اینکه دندانپزشک بخشی از مینای دندان را تراشید و اطراف آن را تمیز کرد، قالب لمینت ساخته می شود. برای این کار یک ماده خمیری مانند روی دندان ها مالیده می شود و بیمار آن را گاز میگیرد تا اثر دندان هایش بماند. از آنجایی که آماده شدن روکش های لمینت دندان حداقل یک یا دو هفته طول میکشد، میتوان در این مدت از روکش های موقت استفاده کرد.
  3. در این بخش از اجرای لمینت دندان دندانپزشک، لمینت را روی محل مورد نظر قرار میدهد. این مرحله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا حتی یک اشتباه محاسباتی جزئی میتواند منجر به مشکلات بزرگتر شود. روکش چندین بار روی دندان بیمار قرار داده و برداشته می شود تا اندازه و راحتی آن کاملا مناسب باشد. برای اطمینان از راحتی لمینت دندان، از بیمار خواسته می شود تا دهانش را ببندد، حرکت دهد و گاز بگیرد. 
  4. وقتی که اندازه، رنگ و زیبایی لمینت دندان مورد تایید قرار گرفت، دندانپزشک این روکش را روی سطح دندان میچسباند که اصطلاحا به این مرحله باندینگ نیز گفته می شود. سپس یک ژل اسیدی به مدت 20 ثانیه یا کمتر بر روی سطح دندان مالیده شده تا لمینت به دندان بچسبد. بعد از شسته شدن ژل، رنگ انتخاب شده در داخل روکش له میشود و با اشعه نوری به روکش چینی تابیده می شود تا فرآیند باندینگ نهایی شود. 

قیمت لمینت دندان در سال 1401 چقدر است؟

قیمت لمینت دندان در مقایسه با سایر روش های درمانی از جمله کامپوزیت کمی بالاتر است. این افزایش قیمت به دلیل بالاتر بودن کیفیت و طول عمر آن ها است. میزان آسیبی که به دندان وارد شده است نیز می تواند در تعیین هزینه لمینت دندان و میزان کاری که باید روی آن انجام شود تأثیر بگذارد. در تصویر زیر شما میتوانید قیمت لمینت دندان را در کلینیک دندانپزشکی ایرانمهر مشاهده نمایید:

قیمت لمینت دندان در سال 1401

با لمینت دندان کلینیک ایرانمهر لبخند زیبای خود را بازیابی کنید

اگر میخواهید با اعتماد به نفس بالا لبخند بزنید، لمینت دندان یکی از مناسب ترین روش است، اما میزان تخصص و مهارت دندانپزشک نیز در موفقیت و دوام لمینت تاثیر مستقیم دارد. دندانپزشکان کلینیک دندانپزشکی ایرانمهر، بهترین و مجرب ترین متخصصان لمینت دندان در تهران هستند. جهت اطلاعات بیشتر درباره هزینه لمینت دندان و همچنین مشاهده عکس های قبل و بعد لمینت به سایت کلینیک ایران مهر (iranmehrdental.com) مراجعه کنید. 

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر