|
کدخبر: 266202

راه های سفید شدن دندان در دندانپزشکی

یکی از عوامل موثر در زیبایی چهره، دندان است؛ زیبایی دندان معمولاً به سفید و مرتب بودن آن است.

دندان‌ها هنگام صحبت‌کردن و خندیدن در معرض دید هستند و زیبایی آن‌ها تأثیر خوبی روی مخاطب می‌گذارد؛ معمولاً دندان‌های زرد باعث می‌شوند احساس ناخوشایندی در شخص مقابل شما ایجاد شود. خوشبختانه راه های سفید شدن دندان در دندانپزشکی بسیار متنوع هستند و شما می‌توانید از آن‌ها بهره بگیرید. ازآن‌جایی‌ که سفید شدن دندان یک عامل مهم در زیبایی محسوب می‌شود، روش‌های متفاوت و ابزار و تجهیزات زیادی برای آن خلق شده است. دندان‌پزشک و یا متخصص ارتودنسی در تهران باتوجه‌ به شرایط مراجعه‌کننده مثل میزان زردی دندان‌ها، بدرنگی و لک‌های دندان و غیره یک روش را پیشنهاد می‌دهد. 

سفید-شدن-دندان

دلایل زرد شدن دندان

سفید نگه‌داشتن دندان، کاری تقریباً سخت است و نیاز به مراقبت و رسیدگی زیادی دارد. عوامل زیادی باعث زرد شدن دندان وجود دارد از جمله: 

  • بالارفتن سن: با گذر زمان وقتی برای رفع جِرم دندان اقدامی به عمل نیاید، این جرم‌ها روی‌هم انباشته شده و باعث لک‌های تیره‌تر و بدرنگ‌تر می‌شود. مینای دندان ساییده می‌شود و مینای زیرین که از دندان زردتر است نمایان می‌شود.
  • سیگار و توتون: یکی از بدترین عوامل زردی دندان سیگار، توتون و مواد مخدر است. توتون علاوه‌بر زرد کردن دندان، بافت لثه را هم از بین می‌برد. ترک سیگار باعث حفظ سلامت و زیبایی دهان و دندان و سلامت عمومی بدن شما می‌شود.
  • نوشیدنی‌ها و مواد غذایی: مصرف برخی غذاها مانند چای، قهوه، توت‌های رنگی، شکلات، چای سبز، سس قرمز و مواد حاوی رنگ‌دانه‌ها باعث رنگی و زرد شدن دندان می‌شود. کم‌کردن میزان مصرف این دسته از نوشیدنی‌ها و یا مسواک زدن بعد از مصرف آن‌ها از زرد شدن دندان جلوگیری می‌کند.
  • ژنتیک: در بعضی مواقع زردی دندان‌ها عامل ژنتیکی دارد. ژنی که از والدین به ارث برده‌اند در بیشتر مواقع درمان می‌شود.
  • دیگر عوامل شامل: نوشابه، ادویه‌کاری و زردچوبه، عفونت دندان، پوسیدگی دندان، آسیب‌دیدن دندان، مصرف داروهایی مثل تتراسایکلین آنتی‌بیوتیک در سن کم و در زمان رشد دندان‌ها، درمان سرطان با شیمی‌درمانی و پرتودرمانی، دندان‌قروچه و فشردن فک‌ها، ترک‌های بسیار ریز در مینای دندان و غیره.

انواع تغییر رنگ دندان

برای درمان و بهبود و رفع زرد و لک بودن دندان‌ها، تشخیص علت تغییر رنگ دندان مهم است. همه دندان‌ها به یک‌ شکل تغییر رنگ نمی‌دهند؛ به همین سبب سفید کردن دندان‌ها نیز روش خودش را دارد. وقتی بدون درنظرگرفتن علت و روش صحیح رفع آن اقدام کنید قطعاً موفق به رفع زردی دندان نمی‌شوید. انواع تغییر رنگ دندان عبارت است از: 

سفید-شدن-دندان1

  • تغییر رنگ داخلی: این تغییر رنگ زمانی اتفاق می‌افتد که به عاج دندان برسد. اگر مینای دندان ساییده شود یا اگر عاج دندان زردی‌اش زیاد باشد تغییر رنگ داخلی دیده می‌شود. برای رفع و بهبود این عامل باید از باندینگ، ونیر لمینت استفاده کرد.
  • تغییر رنگ خارجی: هرگونه تغییر رنگ که در سطح دندان ایجاد شود تغییر رنگ خارجی است. این تغییر رنگ از مینای دندان نمی‌گذرد فقط سطح دندان را درگیر می‌کند. این نوع تغییر رنگ دندان، واکنش خوبی به راه‌های سفید کردن دندان نشان می‌دهند که از سفیدکننده در آن استفاده شود.
  • تغییر رنگ به علت افزایش سن: این عامل باتوجه‌ به بالارفتن سن ایجاد می‌شود که ترکیبی از تغییر رنگ داخلی و خارجی است. این تغییر رنگ تا حدودی قابل‌رفع است؛ اما اگر شدید باشد از راه‌هایی مانند باندینگ یا ونیر می‌توان بهره گرفت.

راه های سفید شدن دندان در دندانپزشکی

 برخی از متداول‌ترین راه‌های سفید کردن دندان در دندانپزشکی عبارت‌اند از:

1- لمینت

یکی از روش‌های مؤثر که زیبایی دندان‌های شما کمک می‌کند، لمینت است. در لمینت با موادی هم‌رنگ دندان یا سفید، مشکلات دندان‌ها مانند فاصله دندان‌ها، ظاهر دندان‌ها، شکستگی دندان، بدرنگی، ترک‌خوردگی، کجی و بدشکلی دندان، جایگزین ارتودنسی اصلاح می‌شود. لمینت انواع مختلفی دارد: لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی.

تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیتی

  • استحکام رنگ و استحکام مواد لمینت سرامیکی نسبت به لمینت کامپوزیتی بیشتر است.
  • لمینت سرامیکی در لابراتوار ساخته و بعد از آن روی دندان چسبانده می‌شود؛ اما لمینت کامپوزیتی در مطب یا کلینیک روی دندان فرم داده می‌شود.
  • لمینت کامپوزیتی نیازی به تراشیدن دندان ندارد.
  • لمینت کامپوزیتی ماندگاری کم‌تری نسبت به لمینت سرامیکی دارد.
  • لمینت کامپوزیتی از ارزان‌ترین راه های سفید شدن دندان در دندانپزشکی است که می‌توانید از آن بهره ببرید.
  • میزان براق بودن و تنوع رنگ در کامپوزیت بیشتر است.

سفید-شدن-دندان2

روکش دندان:

روکش دندان برای تغییر رنگ حاصل از عفونت، پوسیدگی یا ضربه و صدمه بسیار مناسب است. روکش‌ها برای محافظت و پوشاندن عیوب دندان‌ها کاربرد دارد؛ این روش را می‌توان جزئی از لمینت در نظر گرفت.

2- بلیچینگ

یکی از راه های سفید شدن دندان در دندانپزشکی که می‌توان گفت کم آسیب‌ترین و یکی از بهترین راه‌ها برای رفع لکه‌ها و زردی دندان است که عوامل ژنتیکی دارد یا بر اثر گذر زمان ایجاد شده‌اند. یکی از راه‌های بلیچینگ، استفاده از لیزر است. در این روش از تابش نور قوی استفاده می‌شود. یک روش خانگی نیست و باید در مطب و یا کلینیک دندانپزشکی انجام شود. از نور آل ای دی و یا قوس پلاسما بهره می‌گیرند. در بین نورها نور هالوژن بهترین نور است؛ زیرا به پالپ دندان آسیب نمی‌زند. از چراغ آبی رنگ که طول موج‌های مختلف دارد که این موج‌ها برای واکنش‌های واکنش‌های پراکسید هیدروژن تنظیم می‌شوند. ۶ تا ۱۵ دقیقه با درجه‌های ۲۵ تا ۳۸ درصد اجرا می‌شود.

راهکارهایی برای ماندگاری بلیچینگ

  • از روش‌های حفظ سفیدی دندان سالی یک بار استفاده کنید.
  • حداقل بعد یک هفته از بلیچینگ از مصرف غذاها و نوشیدنی‌هایی که رنگ دندان‌ها را تغییر می‌دهد صرف نظر کنید.
  • برای مصرف نوشیدنی‌هایی که در تغییر رنگ دندان تأثیر دارند تا حد ممکن از نی استفاده کنید.
  • قبل از خواب و بعد از غذا، مسواک و نخ دندان را فراموش نکنید.
  • از استعمال دخانیات پرهیز کنید.

3- باندینگ دندان

 روی سطح دندان رزین کامپوزیتی هم‌رنگ دندان می‌زنند. ماده باندینگ در یکی از بهترین راه های سفید شدن دندان در دندانپزشکی است که برای از بین بردن لک‌ها و رنگ‌های داخلی و خارجی محسوب می‌شود.

 سفید کردن دندان توسط بهترین دندانپزشک متخصص در تهران و قم

دکتر سعید قریشی بهترین دندانپزشک و متخصص ارتودنسی در تهران است که در غرب، شرق و مرکز تهران و همچنین در قم، مطب‌هایی برای فعالیت دارند. اگر به‌دنبال یک متخصص بی‌نظیر هستید که لبخندی ایده‌آل به شما ببخشد، دکتر سعید قریشی بهترین گزینه است. شما می‌توانید با مراجعه به وب سایت، از ساعات کاری مطب دکتر قریشی مطلع شوید و در صورت نیاز نسبت به تعیین نوبت اقدام نمایید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر