|
کدخبر: 257831

برای روشنایی فضا از چند چراغ ریلی استفاده کنم؟

استفاده از چراغ ریلی برای نورپردازی فضاهای مختلف، از فروشگاه گرفته تا گالری، کافه، اداره و حتی خانه امروزه بسیار متداول گشته است. قابلیت این چراغ‌ها در تغییر جهت 360 درجه نور و یا جابجایی چراغ، علاوه بر کیفیت بالای نور این محصولات ال ای دی، چراغ ریلی را به یکی از محبوب­‌ترین گزینه‌های نورپردازی تبدیل کرده است.  یکی از چالش­‌های نورپردازی فضا با لامپ ریلی، تعداد مورد نیاز و نحوه قرارگیری چراغ‌هاست. این نکته در هر فضا متغیر بوده و به عوامل مختلفی همچون متراژ، کاربری فضا، نحوه چینش و نوع چراغ بستگی دارد. همچنین عوامل مهم دیگری مانند میزان جذب نور دیوارها، طراحی دکوراسیون و تم استفاده شده در فضا نیز بر تعداد و نوع چراغ ریلی تاثیرگذار هستند.

 در این مقاله به بررسی این عوامل پرداخته‌ایم تا بتوانید با بررسی چند فاکتور مهم، به راحتی تعداد چراغ ریلی مورد نیاز خود را تخمین بزنید.

چراغ ریلی اکوواتنمونه پروژه چراغ ریلی اکووات

با چند چراغ ریلی می­توانیم فضای مورد نظر خود را به خوبی روشن کنیم؟

برای تعیین دقیق و اصولی تعداد چراغ‌های ریلی مورد نیاز برای روشنایی فضا، از نرم افزار دیالوکس استفاده می­‌شود. در این نرم افزار با استفاده از پلاگین‌های شبیه سازی شده چراغ ریلی، نورپردازی فضای مد نظر شما به صورت ۳ بعدی صورت گرفته و تعداد چراغ مورد نیاز توسط نرم‌­افزار محاسبه می­‌­شود. برای استفاده از نرم افزار دیالوکس می­توانید این برنامه را از این لینک دانلود کنید و با استفاده از پلاگین دیالوکس چراغ­‌های اکووات، تعداد چراغ ریلی مورد نیاز خود را تخمین بزنید.

پلاگین­ دیالوکس چراغ ریلی اکووات

اگر هم استفاده از برنامه دیالوکس برای شما زمان­بر و پیچیده بوده و  برای تعیین تعداد دقیق چراغ‌­های ریلی خود و نورپردازی با چراغ ریلی به مشاوره نیاز دارید، با کلیک کردن روی دکمه زیر، به صورت رایگان از مشاوره نورپردازی کارشناسان و مهندسان فنی اکووات بهره‌­مند شوید. ما با استفاده از برنامه دیالوکس (Dialux)، تصویر 3 بعدی فضای نورپردازی شده با چراغ ریلی را برای شما به نمایش می­گذاریم.

عوامل موثر در تعیین تعداد چراغ ریلی

همان­طور که پیش­تر گفته شد، تعیین تعداد چراغ ریلی به عوامل مختلفی بستگی دارد. قبل از اینکه به شرح این عوامل بپردازیم، بهتر است بدانید که بهترین چراغ ریلی برای استفاده در فضاهای مختلف، چراغ ریلی COB است. COB حالتی از قرارگیری چیپ و برد به معنی فناوری قرارگیری چیپ روی برد (Chip On Board) است. چراغ­ ریلی COB نسبت به انواع چراغ‌های ریلی سنتی، کیفیت نور بهتر و جلوه زیباتری دارد. حال با این پیش‌فرض که چراغ ریلی مورد نظر ما، چراغ ریلی ال‌ای‌دی COB است، به ادامه می‌­پردازیم:

ابعاد فضا برای نورپردازی با چراغ ریلی

مسلما یکی از مهم‌­ترین فاکتورهای تاثیرگذار بر تعداد لامپ ریلی، متراژ فضا و ارتفاع آن است. همانطور که می‌­دانید هرچه ارتفاع فضا بیش­تر باشد، نور به مقدار کمتری به زمین می­رسد. علاوه بر این، طول و عرض فضا در تعیین تعداد چراغ مورد نیاز موثر است.

اگر از مدل چراغ ریلی خود اطلاع کامل دارید، برای تخمین حدودی تعداد مورد نیاز آن، با در نظر گرفتن ارتفاع 3 متر، ابتدا از شار نوری ساطع شده توسط چراغ ریلی مورد نظر اطلاع کسب کنید. این مقدار معمولا بر روی جعبه چراغ ریلی درج شده­ است.

سپس می­‌توانید با در نظر گرفتن نوع کاربری فضای خود و نور مورد نیاز آن در واحد لوکس(Lux)، با استفاده از فرمول زیر به محاسبه تعداد چراغ مورد نیاز بپردازید. در این فرمول 20 درصد به عنوان جذب سطحی دیوارها در نظر گرفته شده که این مقدار بسته به فضا، متغیر است.

( شار نوری چراغ * 8) /  (متراژ فضا * لوکس موردنیاز برای روشنایی فضا ) = تعداد چراغ مورد نیاز

باید در نظر داشت که این فرمول همیشه درست نیست و بسته به نوع فضا متغیر است. در این فرمول یکی از معلومات، "لوکس مورد نیاز برای روشنایی فضا" است که بسته به نوع کاربری فضا، اعم از تجاری، اداری، مسکونی و غیره متفاوت است. در ادامه به توضیح بیش­تر این فاکتور پرداخته­‌ایم تا سطح روشنایی مورد نیاز هر فضا با چراغ سیلندری ریلی مشخص شود. پس بدون نگرانی به ادامه متن توجه کنید.

بهتر است برای استفاده از چراغ ریلی، در هر 2 متر طول ریل، بصورت ماکسیمم از 4 چراغ ریلی استفاده شود، زیرا استفاده از تعداد بیشتری چراغ ریلی در طول 2 متر، هم محل قرارگیری چراغ‌­ها را شلوغ و بی نظم نمایش داده و هم ممکن است به ریل مورد استفاده شما برای روشنایی چراغ ریلی فشار اضافه وارد شود.

تاثیر نوع کاربری نور بر تعیین تعداد چراغ ریلی

برای تعیین میزان نور ورودی به فضا، مهم است که به کاربری نور در فضای خود توجه کنید. نور مورد نیاز شما یا قرار است روشنایی عمومی را تامین کند، یا به عنوان مکمل نورهای دیگر استفاده شده و یا قرار است اشیا و فضای خاصی را به صورت دکوراتیو روشن کند. هر کدام از این عوامل در تعیین تعداد چراغ ریلی مورد نظر شما متفاوت است. به عنوان مثال در فروشگاه‌ها، در بخش ویترین از تعداد بیشتری چراغ ریلی استفاده می‌­شود تا جلوه بصری بیشتری برای افرادی که قصد ورود به فروشگاه را دارند ایجاد شود. برعکس در مواقعی که نیاز به روشنایی یک شیء خاص به عنوان مثال یک تابلوی نقاشی است، بهتر است از تعداد کمتری چراغ ریلی و در فاصله نصب بیشتری استفاده شود تا با ایجاد کنتراست و اختلاف نور بیش­تر، شی مورد نظر شما بیشتر دیده شود.

چراغ ریلی اکوواتنمونه پروژه چراغ ریلی اکووات

نتیجه:

تعیین دقیق تعداد چراغ ریلی به عوامل مختلفی بستگی دارد که بهترین کار برای در نظر گرفتن این عوامل، استفاده از مشاوره نورپردازی مهندسان فنی است. اما سعی شد تا در این مقاله به بررسی مهم­ترین نکات پرداخته ­شود تا بتوانید در مواقع لازم، بهترین خرید چراغ ریلی را انجام دهید.

دقت داشته باشید که تنوع چراغ ریلی در بازار روشنایی بسیار زیاد بوده و بهتر است از همین ابتدا به سراغ چراغ ریلی بروید که از نظر کیفیتی و طول عمر، بهترین گزینه باشد. شاخص نمود رنگ بالا، نور بدون چشمک، بدنه آلومینیومی و چیپ و درایور با کیفیت، از مهم ترین فاکتورهای خرید چراغ ریلی است که در خرید نورپردازی ریلی باید بدان توجه داشت.

اگر تمامی این فاکتورها برای شما اهمیت دارد، می­توانید با خرید چراغ ریلی اکووات، بدون دردسر از نورپردازی ریلی خود لذت ببرید. چراغ‌­های ریلی اکووات در انواع توان­‌ها و طراحی­‌ها، با بالاترین کیفیت موجود و 3سال ضمانت تعویض بی قید و شرط، بهترین گزینه برای استفاده در نورپردازی ریلی به شمار می­روند. همچنین مهندسان فنی اکووات آماده‌­اند تا به صورت رایگان فضای مورد نظر شما را با چراغ ریلی اکووات نورپردازی کرده و در کاهش زمان و زحمت خرید، به شما کمک کنند.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها