|
کدخبر: 170060

مدیریت زمان

تو این مقاله می خوام بهت یه راهکار معرفی کنم که اگر اون رو عملی کنی می تونی سرمایه خودت رو چند برابر کنی و به تمام خواسته های خودت برسی.

سبک زندگی مدیریت زمان

سرمایه هر انسانی از چهار قسمت تشکیل شده: زمان، پول، انرژی، فکر. همه ما انسان ها در سه تا از این سرمایه ها با هم دیگه تفاوت های زیادی داریم اما در یک زمینه اون همه ما با هم مشترک هستیم و اون سرمایه زمان هستش. تمام انسان ها در روز ۲۴ ساعت زمان دارند تا هر کاری که می خوان انجام بدن. مدیریت زمان اگر درست و اصولی انجام بشه تو می تونی درزندگی خودت با سرعت بیشتری نسبت به بقیه پول دربیاری. علاوه بر پول تو انرژی بیشتری برای کار کردن داری. تنها موردی که بهت انگیزه کار بیشتر رو میده همین انرژی تو هستش. تو این مقاله با من همراه شو تا بهت بگم چطور می تونی از طریق مدیریت کردن زمانت، با انرژی بیشتر و حال بهتر و فکری بازتر مشغول به پول درآوردن بشی.

خیلی از ما به این دلیل به فکر مدیریت زمان می افتیم که احساس می کنیم که به کارهای خودمان نمیرسیم. این درحالی هستش که نرسیدن به کارها دلایل متعددی داره. یکی از شایع ترین دلایلی که ما به کارهای خودمان نمی رسیم اینه که ما نمی تونیم اولویت بندی کنیم کارهامون رو. یا یکی دیگه از دلایل ضعف در مدیریت زمان این هستش که ما اهداف غیر واقعی برای خودمون در نظر گرفتیم. وقتی که ما اهداف غیر واقعی و دور از دسترس برای خودمون در نظر می گیریم چاره ای نداریم جز جا دادن کارهای زیاد در برنامه روزانه خودمون. وقتی که نمی رسیم که این کارها رو انجام بدیم حالمون گرفته میشه و فکر می کنیم که انسان تنبل و اهمال کاری هستیم. در صورتی که اگر ما به صورت منطقی برای خودمون هدف گذاری می کردیم، این اتفاقات برای ما رخ نمیداد.

مدیریت_زمان_2

تعریف مدیریت زمان:

مدیریت زمان به معنی کنترل آگاهانه بر روی زمانی که صرف فعالیت های مشخص می شه به منظور افزایش کارایی و اثر بخشی هستش.

اولین گام مدیریت زمان

هدف گذاری درست و اصولی:

یکی از شیوه های استانداردی که تا به حال برای هدفگذاری تشکیل شده است، هدفگذاری به روش اسمارت می باشد.

گذاری اسمارت است. هدف گذاری اسمارت به ما می گوید که یک هدف باید قابل اندازه گیری، مشخص، قابل دسترسی، واقع بینانه و زمان دار باشد.

زمان دار و واقع بینانه:

هدف باید زمان دار باشه به این معنا که ما باید مشخص کنیم که چه زمانی قراره به این هدفمون برسیم.  همچنین باید هدف هایی که برای خودمون تعیین کردیم به صورت واقع بینانه انجام شده باشه. مثلاً ما نمی تونیم همین الآن تصمیم بگیریم که استخدام ناسا بشیم. و انتظار داشته باشیم که در طی یکسال این هدف خودمون رو عملی کنیم.

قابل دسترسی: قابل دسترس بودن هدف به این معنی هستش که باید کمی از توانمندی خودمون بیشتر باشه. برای مثال اگر تا الآن ورزش نکردی، اگر برای خودت هدف بزاری که  در ماه اول وزن وزنه های خودت رو به ۲۰ کیلو برسونی به احتمال زیاد آسیب می بینی چون که این هدف از دسترس تو خارجه. اما اگر هدف بزاری که به ۱۲ کیلو برسی می تونه بهت کمک کنه.

ایجاد مأموریت های جدید:

پس از اینکه هدفمون رو از فیلتر های بالا رد کردیم، نوبت به این مسئله میرسه که سعی کنیم برای هدف های خودمون مأموریت هایی در نظر بگیریم. مأموریت ها شامل تمام کارهای کوچکی هستش که ما برای رسیدن به اهدافمون باید انجام بدیم.

مدیریت_زمان_3

اولیت بندی درست:

پس از اینکه هدفمون رو به صورت اسمارت مشخص کردیم و مأموریت هایی برای رسیدن به اون هدف  رو مشخص کردیم. نوبت به این میرسه که کارهامون رو اولیت بندی کنیم تا به بتونیم به تمام کارها برسیم. ماتریس آیزنهاور می تونه به ما در اولیوت بندی کارها و در نتیجه مدیریت زمان بهتر کمک کنه. این ماتریس کارها رو به چهار دسته تقسیم می کنه.

کارهای مهم فوری

این کارها اولویت بسیار زیادی دارند و بهتره که هرچه سریعتر انجام بشن.  اهمیتشون زیاده و بهتره که هرچه توان داریم رو صرف این کارها بکنیم تا با استفاده از آنها بتونیم کارهای مهم خودمون رو که جز کارهای فوری ما نیز هستند را در کم ترین زمان ممکن انجام بدیم. این کار بهت کمک میکنه تا به بهترین شکل ممکن کارها و یا اهدافی که از همه مهم‌تر هستند را کشف کرده و زمانتان را روی آنها بگذارید و هر چه سریع‌تر آنها را انجام بدید.

البته از این پس شما می‌توانید بنا به چشم انداز و هدف گذاری که انجام داده اید اقدام های خودتان را اولویت بندی کنید و طبق این اولویت بندی که انجام دادی کارهای خودتون رو انجام بدید و تمام تلاش خود را بکنید که کارهایی که مهم و غیر فوری هستند به هر علتی به کارهای مهم و فوری تبدیل نشن.

کارهایی که شما دوست دارید در زندگیتان انجام دهید و شما را به اهدافتان می‌رسن در این مرحله قرار دارند و اصولاً از اهمیت بالایی برخوردارن و بسیار مهم هستند و فقط تفاوتی که با مورد قبلی دارن اینه که ضرورت خاصی ندارند. در ابتدا باید سعی کنی که کارهای مهم و فوریتان را انجام بدین و پس از آن تمامی کارهایتان را که در این مرحله هستن رو انجام بدید تا روزی به کار مهم و فوری تبدیل نشن.

کارهای غیر مهم اما فوری

این کارها، کارهایی هستنن که می دونی در مسیر اهدافت اهمیت زیادی نداره ولی مجبوری که اونا رو انجام بدی. در برابر چنین کارهایی دو تا راه حل داری اول اینکه زمان انجام کارها رو تغییر بدی و سعی کنی در یک زمان دیگه انجامش بدی. دوم اینکه دنبال افرادی باشی که این کار رو برات انجام بدن.

کارهای غیر مهم و غیرفوری

متاسفانه به دلیل نداشتن برنامه ریزی و هدف گذاری اصولی بیشتر زمان ما صرف این کارها میشه. مثلاً ساعت ها نشستن پای تلوزیون، ساعت‌ها چک کردن اینستاگرام و تلگرام و صحبت های بی فایده در گروه های مختلف و یا خواندن مقاله های زرد درباره هنرمندان در اینترنت و ... باعث می‌شوند که ما بیشتر زمان خودمان را هدر دهیم و نتوانیم برای کارهای مهم فوری و غیر فوری خودمان زمان صرف کنیم.

با اولویت بندی درست کارها و هدف گذاری منطقی می تونیم بخش اعظم مشکل مدیریت زمان خودمون رو برطرف کنیم. از اونجا که یکی از ایده های پولساز سرمایه گذاری هستش، بهت پیشنهاد می کنم که روی مدیریت زمانت سرمایه گذاری کن تا بتونی تمام سرمایه هات رو افزایش بدی. اگر دوست داری که مطالب بیشتری در حوزه مدیریت زمان در زندگی شخصی و یا کسب و کار بخونی و با کیفیت بیشتری بتونی از این سرمایه خودت استفاده کنی، بهت پیشنهاد می کنم که به وبسایت ماهان تیموری و از مطالب آموزشی اون و دوره هدف گذاری که به صورت رایگان برات قرار داده استفاده کنی.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر