|
کدخبر: 138823 شاپور پشابادی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

بازار مسکن ۱۵ درصد نامتعادل شد + جدول قیمت ‌ها

مصطفی قلی خسروی: درحال‌حاضر عرضه بر تقاضا سبقت جسته است. حجم متقاضیان فروش بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر از خریداران است.

راه و مسکن بازار مسکن ۱۵ درصد نامتعادل شد + جدول قیمت ‌ها

به دنبال کاهش قیمت ارز و طلا، امیدها به کاهش قیمت در بازار املاک هم بالا رفت. گفته می‌شود که قیمت‌ها اندکی کاهش یافته است اما تحلیل درست آن است که بگوییم طرفین، فعلاً دست نگه داشته‌اند. دولت برای تنظیم بهتر و کارآمدتر بازار، برنامه جدیدی ندارد؟ به نظر می‌رسد که دولتمردان، فعالیت مشاوران املاک در چارچوب وزارت راه و ترابری را راهکاری برای تنظیم بهتر بازار املاک می‌دانند. معلوم نیست که این تغییر چگونه و از چه طریق می‌تواند به ثبات مسکن کمک کند. وزیر راه و شهرسازی اگرچه برجدی بودن این تصمیم تاکید کرده است اما درباره فلسفه و فواید آن توضیح خاصی ارائه نکرده است. برای بررسی بیشتر موضوع با گسترش‌نیوز همراه باشید.

خسروی-قلی

دیر یا زود این اتفاق می‌افتد

عضویت اتحادیه مشاوران املاک در اصناف کشور به پایان می‌رسد و زیرمجموعه وزارت راه‌سازی و شهر خواهد شد. رئیس اتحادیه مشاوران املاک، مصطفی قلی‌ خسروی ضمن بیان این موضوع به خبرنگار گسترش‌نیوز گفت: «موضوع خروج اتحادیه مشاوران املاک را باید نهایی دانست چون دستور رئیس‌جمهور است. این موضوع دیر یا زود دارد پس باید منتظر ماند اما به هر حال اتفاق خواهد افتاد. این اتفاق به حال مشاوران املاک و بازار مسکن مثبت خواهد بود. واقعیت آن است که این رسته شرایط خاص خود را دارد و از ابتدا نباید در چارچوب اتاق اصناف فعالیت می‌کرد».

 بررسی نظرات نمایندگان مختلف اتحادیه‌های صنفی مربوط به مشاوران املاک نشان می‌دهد که عمدتاً نظر مساعدی به این تغییر دارند. در طرف مقابل مخالفان این تغییر می‌گویند که این تغییر بی‌سابقه، هیچ وقت آزمون نشده است و ممکن است بر آشفتگی بازار بی‌ثبات مسکن بیفزاید بنابراین دولت باید کارشناسی بیشتری به عمل آورد.

سبقت ۱۵ درصدی عرضه بر تقاضا

طبق اعلام رئیس اتحادیه مشاوران املاک در چند روز اخیر تغیر خاصی در وضعیت معاملات رخ نداده است. وی در این باره گفت: «درحال‌حاضر عرضه بر تقاضا سبقت گرفته است. حجم متقاضیان فروش بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر از خریداران است. ظرف چند هفته گذشته قیمت مسکن در قسمت‌های مختلف تهران حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است به عبارت دیگر بازار مسکن در رکود و انتظار به سر می‌برد. وضعیت بازار مسکن به وضعیت بازارهای موازی و قیمت طلا و ارز بستگی دارد. کاهش قیمت طلا و دلار باعث شده است که این بازار هم در رکود باشد».

برای بررسی بیشتر وضعیت جدید قیمت‌ها به قیمت تعدادی از واحدهایی که اخیراً در مناطق تهران به فروش رفته است نگاهی می‌اندازیم. منطقه ۱۷ یکی از ارزان‌ترین مناطق تهران به شمار می‌آید. اطلاعات موجود در یکی از فایل‌ها نشان می‌دهد که این واحد ۶۸ متری ۷ سال ساخت، به قیمت ۸۷۰ میلیون تومان به فروش رفته است. به عبارت دیگر برای خرید هر متر آپارتمان در این منطقه ارزان قیمت باید حدود ۱۲ میلیون و هفتصد هزار تومان هزینه کرد.

 قیمت واحد نوساز ۵۹ متری که هشتم آذرماه در محدود وحیدیه شرقی به فروش رفته است یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است (هر متر حدود ۳۱ و نیم میلیون تومان). در منطقه ۵ پایتخت، یک واحد ۱۰۶ متری ۱۵ سال ساخت به قیمت ۴ میلیارد تومان به فروش رفته است (هر متر ۳۸ میلیون تومان).

قیمت-مسکن۱۵آذر۹

 

  • ابراهیم ارسالی در

    قیمتها با در آمد مردم هیچ هما هنگی ندارد باید تغییراتی صورت گیرد ودر فکر دولت هم من میبینم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها