|
کدخبر: 97696

در گفتگوی گسترش‌نیوز با عضو هیئت‌مدیره اتحادیه میادین میوه و تره‌بار مطرح شد:

قیمت جدید لیمو اعلام شد

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه میادین میوه و تره‌بار: به واسطه پیگیری‌های اتحادیه و تعزیرات و رسانه‌ای شدن گرانی لیمو وضعیت بازار کنترل شد. به صورت شبانه نسبت به توزیع لیمو اقدام می‌شود.

گسترش‌نیوز : کاهش شدید نرخ خرید گوجه از کشاورزان، گرانی هندوانه و ماجرای احتکار و گرانی لیمو، سه موضوع مهم حوزه میوه و تره‌بار در مدت اخیر بوده است. برای پیگیری آخرین وضعیت بازار میوه و تره‌بار تهران با عضو هیئت‌مدیره اتحادیه میادین میوه و تره‌بار به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

akbaryavari.jpg

هندوانه بین ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان

اعتصاب رانندگان کامیون و کمبود وسایل حمل‌ونقل یکی از مهم‌ترین دلایل گرانی هندوانه بوده است. در حال حاضر قیمت هندوانه در میادین بسته به نوع آن بین ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان است. بنابراین شاهد کاهش قیمت این محصول هستیم. اکبر یاوری، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه میادین میوه و تره‌بار تهران ضمن بیان این مطلب در ارتباط با صادرات میوه و تره‌بار گفت: تجار و بازرگانان به زحمت توانسته‌اند به بازارهای آسیا و اوراسیا نفوذ کنند. در صورت خروج تجار از این بازارها، بازرگانان کشورهای دیگر جای آنها را خواهند گرفت. از طرف دیگر صادرات در شرایط کنونی اهمیت مضاعف دارد چون در حال حاضر به صادرات نفتی متکی نیستیم. توقف صادرات محصولاتی مثل سیب‌زمینی، گوجه و پیاز باعث متضرر شدن کشاورزان می‌شود. الان نرخ خرید گوجه از کشاورز به ۷۰۰ تومان رسیده است. این در حالی است که کشاورزان برای هر کیلو گوجه ۶۰۰ تومان، هزینه حمل‌ونقل پرداخت می‌کنند. تعاونی‌های روستایی به خوبی عمل نکرده‌اند. از صنایع تبدیلی که به داد کشاورز برسند هم خبری نیست. وقتی قیمت پیاز در میادین به ۱۵۰۰ برسد به آن معناست که کشاورز متضرر می‌شود بنابراین باید آن را صادر کرد. صادرات در کنار کمک به کشاورز، برای کشور ارزآوری دارد و موجب تنظیم بهتر بازار می‌شود».

بعضی کارها نتیجه عکس می‌دهد

اکبر یاوری در ادامه گفت: «بعضی اقداماتی که به اسم تنظیم بازار انجام می‌شود نه‌تنها موثر نیست بلکه نتیجه عکس و منفی دارد. به‌عنوان‌مثال دولت از دی‌ماه شروع به ذخیره‌سازی سیب‌درختی و پرتقال می‌کند که بازار ۵ روز عید، مدیریت شود! در نتیجه قیمت پرتقال ناگهان از ۲ هزار تومان به ۴ هزار تومان می‌رسد. به‌این‌ترتیب مردم باید چند ماه، پرتقال را گران بخرند تا بازار پنج روز عید، تنظیم شود. متاسفانه بسیاری از دست‌اندرکاران این حوزه با آبخیزداری، الگوی کشت و مفاهیم تخصصی دیگر بیگانه هستند. بسیار بعید است که پشت‌میزنشین‌ها، فرق بین نوع انگوری که کشت می‌شود را بدانند. آنها کار میدانی نکرده‌اند. به‌این‌ترتیب قیمت محصولی مثل سیر یا بسیار پایین است یا در زمستان به ۲۵ هزار تومان می‌رسد! بسیاری از رانندگان مراجعه می‌کنند و می‌گویند که بارفروشان، گوجه ما را خالی نمی‌کنند. چرا؟ گوجه زیر بار مانده، کارخانه نمی‌خرد و قیمت به زیر هزار تومان کاهش یافته است.

جای خالی صنایع تبدیلی

وی افزود: «موضوع مهمی مثل راه‌اندازی صنایع تبدیلی باید توسط تعاونی‌های روستایی انجام شود. تعاونی‌ها به موضوع خرید حمایتی گوجه ورود نکرده‌اند. بنا به یکسری ملاحظات فقط در موضوع سیب و پرتقال وارد می‌شوند».

اکبر یاوری، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه میادین میوه و تره‌بار در ارتباط با تعرفه صادرات محصولات کشاورزی گفت: «هر محصولی تعرفه خاص خودش را دارد: به‌عنوان‌مثال تعرفه صادرات لیمو سنگی ۵۵ درصد است. به واسطه پیگیری‌های اتحادیه و تعزیرات و رسانه‌ای شدن گرانی لیمو وضعیت بازار کنترل شد. شبانه نسبت به توزیع لیمو اقدام می‌کنیم. قیمت این لیمو ۱۵ هزار تومان است و خر‌ده‌فروشان سطح شهر مجاز نیستند بالاتر از ۱۸ هزار تومان بفروشند. عوامل احتکار لیمو شناسایی شده‌اند».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها