|
کدخبر: 94217

در گفتگوی گسترش‌نیوز با رئیس اتحادیه بنکداران بررسی شد:

افزایش قیمت دو ماده غذایی در آستانه ماه رمضان

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران: مثل همیشه آماده هستیم کالاهای مصرفی ماه رمضان را توزیع کنیم. از دولت تقاضا می‌کنم که کارهای مربوط به واردات و ترخیص کالاها، در همین هفته انجام شود چون بیشتر خرید مردم در اوایل ماه خرید می‌کنند.

گسترش‌نیوز: با نزدیک شدن ماه رمضان قیمت محصولات غذایی مرتبط با این ماه به یکی از دغدغه‌های مهم مردم تبدیل می‌شود. برای اطلاع از وضعیت موجودی این اقلام و نیز بررسی تغییرات قیمتی آنها، با رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

mohamadaghataher.jpg

دو قلمی که گران شده‌اند

محمد آقاطاهر، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران اظهار داشت: «کمبود و کاستی خاصی گزارش نشده است اما اقلامی پرمصرفی مثل حبوبات و برنج خارجی افزایش قیمت داشته‌اند. افزایش قیمت حبوبات شدید بوده اما گرانی برنج در یک ماه گذشته حدود ۱۵ درصد بوده است. البته جسته‌وگریخته خبرهای خوشی به گوش می‌رسد. در صورت ترخیص محصولات از گمرک، قیمت‌ها مقداری متعادل‌تر می‌شود. چه خوب است که در ترخیص تعجیل شود».

گفته می‌شود که قیمت بعضی محصولات لبنی مثل بعضی انواع ماست افزایش یافته است. رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی دراین‌باره گفت: «افزایش قیمت محصولات لبنی مستلزم اخذ مجوز است. به‌هرحال تاکنون خبری مبنی بر گرانی این قبیل اقلام به دست ما نرسیده است».

بازار تامین شد

به نظر می‌رسد که کرونا و تعطیلی شرکت‌های پخش در گرانی‌های اخیر موثر بوده است. محمد آقاطاهر دراین‌باره اظهار داشت: «به دنبال شیوع ویروس کرونا وقفه‌ای ایجاد شد اما شرکت‌ها خود را پیدا کردند و نیاز بازار را تامین کردند. در حال حاضر حدود ۸۰ درصد شرکت‌ها، کالاهای تولیدی خود را به بازار می‌رسانند. آنها اجازه ندادند شاهد قیمت افزایش قیمت چندانی نباشیم. اتفاق خوبی بود. نمی‌توان گفت که صنف ما در خط مقدم مبارزه با کرونا بود اما به‌خوبی عمل کرد. در نبود شرکت‌های پخش همکاران ما در سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌ها و خواربارفروشی‌ها و خرده‌فروشی‌ها اجازه ندادند کمبود خاصی ایجاد شود و شاهد افزایش نامتعارف قیمت‌ها نباشیم. این در حالی است که در بسیاری از کشورهای دیگر فقط فروشگاه‌های زنجیره‌ای فعالیت می‌کردند و قفسه‌های آنها خالی می‌شد اما خوشبختانه در کشور ما این‌طور نشد.

آقاطاهر در تشریح بیشتر این موضوع گفت: «خوشبختانه مشکلی ایجاد نشد، امیدوارم که دولت این مورد را مدنظر داشته باشد و روزی که به کمک دولت نیاز داشته باشیم از کمک آن بهره‌مند شویم. همه اصناف یاور و پشتیبان دولت بوده‌اند. این اتفاق تاکنون نیفتاده است. به‌واسطه تلاش‌های به‌عمل‌آمده توسط اتاق اصناف ایران و هماهنگی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت مقداری ماسک در اختیار اصناف قرار گرفت. انتظار داشتیم که کالاهای مهم دیگر هم فراهم شود».

همین هفته اقدام شود

وی در ادامه افزود: «اواخر ماه قبل و به دنبال پیگیری‌های رئیس اتاق اصناف تهران، آقای فراهانی اعلام شد که پرداخت مالیات ارزش‌افزوده یک ماه به تاخیر افتاده ولی کافی‌نت‌ها تعطیل هستند و همکاران نمی‌توانند امور مالیاتی خود را انجام دهند. باید منتظر ماند و دید که آیا حمایت‌های بیشتر و جدی‌تری به عمل می‌آید یا نه».

وی در ادامه افزود: «واردات به خاطر موضوعات بهداشتی به تاخیر افتاده است. واردات و اختصاص ارز لازم برای انجام این کار کمک زیادی به تنظیم و آرامش بازار خواهد کرد. مثل همیشه آماده هستیم کالاهای مصرفی ماه رمضان را توزیع کنیم. تقاضا می‌کنم که کارهای لازم در همین هفته انجام شود چون بیشتر خرید مردم در اوایل ماه صورت می‌گیرد».

لازم به ذکر است که هفته قبل، رئیس انجمن ملی تولیدکنندگان خرما در گفتگو با گسترش‌نیوز اظهار داشته بود که امسال قیمت خرما در مقایسه با سال قبل ۷۰ درصد کاهش یافته است (در مبادی تولید) اما این تغییر زمانی در بازار احساس می‌شود که توزیع خرما به خوبی مدیریت شود. رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران در این رابطه گفت: «بدون شک وضعیت قیمت خرما در بازار به قیمت خرما در بم و جنوب بستگی دارد. به نظر من بعید است شاهد افزایش قیمت خرما باشیم. سال گذشته قیمت خرما به شدت افزایش یافت اما خوشبختانه امسال چنین نشده است».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها