|
کدخبر: 94702

در گفتگوی عضو هیئت‌مدیره اتحادیه تره‌بار تهران با گسترش‌نیوز بررسی شد:

سیر تا پیاز ماجرای گرانی لیموترش / شگرد جدید محتکران

عضو هیئت مدیره اتحادیه میادین تره‌بار تهران: ۱۲۰۰ تن از لیمو ترش احتکارشده، کشف و ضبط شد که به غرفه‌های اقماری شهرداری تهران تزریق می‌شود. در حال حاضر قیمت سیب‌زمینی، گوجه و پیاز و اقلام ضروری دیگر برای این ماه مناسب است.

گسترش‌نیوز : ماه مبارک رمضان امروز آغاز شد. آیا در بازار میوه و تره‌بار کمبود خاصی وجود دارد؟ کدام اقلام بیشترین تغییر قیمت را داشته‌اند؟ برای اطلاع از آخرین وضعیت این گروه غذایی مهم با یکی از اعضا هیئت‌مدیره اتحادیه میادین میوه و تره‌بار تهران به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

akbaryavari.jpg

کمبود بار نداریم

اکبر یاوری، عضو هیئت مدیره اتحادیه میوه و تره‌بار تهران اظهار داشت: کمبود خاصی نداریم. گرانی‌ فقط به لیمو ترش و لیمو شیرین و پرتقال مربوط می‌شود. البته بار زیاد است ولی احتکار باعث ایجاد گرانی شده است. ۱۲۰۰ تن از لیمو ترش احتکارشده کشف و ضبط شد که به غرفه‌های اقماری شهرداری تهران تزریق می‌شود. در حال حاضر قیمت سیب‌زمینی، گوجه و پیاز و اقلام ضروری دیگر برای این ماه مناسب است».

عرضه را به یک پنجم رساندند

اکبر یاوری در ارتباط با گرانی لیمو ترش و دلایل آن گفت: «تا اواخر بهمن‌ماه مشکل و کمبودی نداشتیم. قیمت لیمو ترش و لیمو شیرین ۴ تا ۵ هزار تومان بود. با آمدن کرونا و توصیه‌های پزشکان مبنی بر مفید بودن استفاده از لیمو، آن پنج شش نفری که بازار لیمو در انحصار آنها بود اقدام به دپوی این محصول در شهرستان جهرم کردند. مصرف روزانه لیمو ترش در تهران ۱۵۰ تن است. احتکارگران محصول را به صورت قطره‌چکانی وارد بازار کردند تا قیمت‌ها افزایش یابد. ناگهان عرضه از ۱۵۰ تن به ۳۰ تن کاهش یافت. بدیهی است که کاهش قابل‌توجه عرضه باعث افزایش شدید تقاضا شد. قیمت‌ روز به روز افزایش یافت و در نهایت به ۳۵ هزار تومان رسید».

محصول را جابجا کردند

وی در ادامه افزود: سلامتی مردم آنهم در شرایط کرونا در اولویت ماست پس وارد عمل شدیم. خیلی زود متوجه شدیم که کاسبان کرونا به نصیحت و تذکر توجه نمی‌کنند. در شرایطی که اقشاری مثل جامعه پزشکان و پرستاران، جانشان را کف دست گذاشته بودند این عده، دنبال سودجویی از طریق احتکار لیموترش بودند. مجبور شدیم موضوع را رسانه‌ای کنیم. دلالان وقتی فهمیدند قضیه جدی است محصول احتکارشده را جابجا کردند. به این ترتیب ۳ هزار تن جابجا شده است. محصول دیگر در سردخانه‌هایی که قبلا رصد کرده بودیم نبود. احساس کردیم که در خود جهرم، اراده‌ای برای برخورد با این موضوع وجود ندارد. با سپاه ثارالله تهران و قوه قضاییه رایزنی کردیم. ظرف ۴۸ ساعت ۱۲۰۰ تن از بار احتکارشده، شناسایی و توقیف شد. اکنون دنبال آن هستیم که بار جابجا شده را هم پیدا کنیم.

دردسرهای واردات موز

وی در ادامه افزود: «اکنون شاهد افزایش عرضه لیمو ترش و لیمو شیرین در بازار هستیم. دیروز برای اولین بار قیمت لیموترش به ۱۲ هزار تومان رسید که اتفاقی خوبی به حساب می‌آید. گرانی این چنینی لیموترش هیچ توجیه منطقی ندارد. برای درک این موضوع کافی است قیمت‌ انواع لیمو و موز را مقایسه کنید. موز یک محصول وارداتی است که با نرخ دلار آزاد وارد می‌شود اما قیمت آن ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان در میادین است. این در حالی است که دردسر واردات و فروش موز به مراتب بیشتر از لیمو است. موز با کشتی وارد می‌شود، بعد از صرف هزینه‌های بالای حمل و نقل به انبارهای موجود در بنادر وارد می‌شود. موز هنگام واردات سبز رنگ است و باید از انبارها به گرمخانه فرستاده شده شود تا بعد از آنکه در معرض یک گاز خاص قرار گرفت تغییر رنگ دهد. بعد از رنگ‌آوری مجددا در سردخانه قرار می‌گیرد. اکنون ۴۸ ساعت وقت هست که محصول موز به بازار رسانده شود. همه این‌ها مستلزم هزینه است. لیمو ترش و لیموشیرین محصول داخلی هستند و امسال هم تولید خوبی داشته‌ایم. حجم تولید لیمو چند برابر سال گذشته بوده است. در این شرایط افزایش قیمت هیچ توجیهی ندارد.

به صادرات نیاز است

یاوری در ارتباط با واردات گفت: «واردات جز چهار قلم یعنی آناناس، نارگیل، انبه و موز ممنوع است. واردات لزومی ندارد اما به صادرات نیاز است. قیمت محصولاتی مثل گوجه پایین آمده و برای کمک به کشاورز باید بخشی از محصول صادر شود. در مجموع بعید می‌دانم که در ماه رمضان مشکل خاصی داشته باشیم. تنها نگرانی ما قیمت پرتقال است. قیمت پرتقال دیشب کمی کاهش یافت و امیدوار هستیم که قیمت این محصول هم به خوبی مدیریت شود. بارهای سردرختی یا نوبرانه هم کم‌کم به بازار می‌آیند».

لازم به ذکر است که طبق نرخنامه منتشر شده در سایت اتحادیه میادین میوه و تره‌بار تهران قیمت بعضی از اقلام به شرح زیر است:

ghaimatmive8788.jpg

ارسال نظر