|
کدخبر: 317776

حمل و نقل/خودرو فرسوده/ اتوبوسرانی

آمار عجیب از فرسودگی ناوگان شهری

گزارش ها حکایت از آن دارد که بیش از ۸۵ درصد ناوگان حمل و نقل درون شهری فرسوده هستند.

جامعه آمار عجیب از فرسودگی ناوگان شهری

حمل و نقل درون شهری یکی از مهم ترین موضوعاتی است که باید به آن توجه ویژه ای داشت و نیاز است تا دستگاه های مرتبط، تلاش خود را برای نوسازی این ناوگان انجام دهند.

بیش از ۸۵ درصد ناوگان درون‌شهری به سن فرسودگی رسیده است

رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم با بیان اینکه بیش از ۸۵ درصد ناوگان درون‌شهری به سن فرسودگی رسیده است، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی را نیازمند حمایت مجلس و نیز اختصاص بودجه در قانون ۱۴۰۳ دانست.

داریوش گلعلی زاده در یک برنانه رادیویی با اشاره به برنامه‌های عملیاتی برای کاهش آلودگی هوا گفت: تکالیف باید در کاهش آلودگی هوا اثربخشی داشته باشد و برنامه عملیاتی نیز باید از سوی سازمان‌های ذی‌ربط تهیه شود تا در قانون بودجه ۱۴۰۳ اعتبارات مورد نیاز را بر اساس شاخص‌های کمی دریافت کنیم.

وی اضافه کرد: بر اساس ماده ۲ قانون هوای پاک مکاتباتی با دستگاه‌های اجرایی داشتیم و اولویت‌بندی نیز صورت می‌دهیم که اگر منابع محدود شد، از منابع دیگر استفاده کنیم. سعی داریم این مفاد با حمایت مجلس و تصویب قانون بودجه به تصویب برسد.

گلعلی زاده توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی را یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها و اقداماتی دانست که چند اتفاق را در راستای آلودگی هوا رقم می‌زند.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۵ درصد ناوگان درون‌شهری به سن فرسودگی رسیده است، گفت: این‌ها مصرف سوخت بالایی داشته و مجهز به تجهیزات کاهش آلایندگی نیستند و اثر آن در افزایش و تشدید آلودگی هوا مشاهده می‌کنیم.

گلعلی زاده ادامه داد: سال گذشته باید یک میلیون و ۴۷۰ هزار خودرو وارد کشور می‌شد ولی ۲۰ هزار و ۸۰۰ دستگاه به کشور وارد شد و از این‌رو این نوسازی موجب می‌شود مردم برای استفاده از خودروهای عمومی تشویق می‌شوند و مصرف سوخت و ترافیک را در پی دارد.

وی افزود: وقتی خودرو در ترافیک گرفتار می‌شود ۵ برابر یک خودروی در حال حرکت آلودگی ایجاد می‌کند.

گلعلی زاده خاطرنشان کرد: بر اساس آیین‌نامه اجرایی ساماندهی صنعت خودرو از رده‌خارج کردن خودروهای فرسوده را نیز در دستور کار خواهیم داشت.

خودروهای فرسوده و نسل قدیم به‌عنوان یکی از منابع آلایندگی هوای تهران مطرح هستند که باید نسبت به از دور خارج کردن آنها اقدام شود، اما این خودروهای جدید که تولید می‌شوند، به همان شدت خودروهای قدیمی ایجاد آلایندگی نکرده و مجهز به استانداردهای یورو ۴ یا ۵ هستند و آلودگی آنها نسبت به‌خودروهای قدیمی کمتر است، اما به‌هرحال این خودروها هم به‌دلیل استفاده از سوخت‌های فسیلی تولید آلایندگی دارند، ولی شدت آن کمتر است و صفر نیست.

حرکت شهرداری در راستای برقی‌سازی‌ این ناوگان اقدام بسیار خوبی است و کاهش همین رقم هم می‌تواند در بهبود وضعیت کیفیت هوا تأثیرگذار باشد،اما مسئله اصلی این است که ابتدا باید به موضوع موتورسیکلت‌ها ورود داشته باشیم؛ چراکه بین ۲۰ تا ۳۰درصد از آلایندگی هوای تهران به این منابع متحرک اختصاص دارد و نوسازی و جایگزینی آنها با موتورهای برقی می‌تواند در این امر تأثیرگذار باشد.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها