|
کدخبر: 315704 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

قیمت ۱۰ برابری تاکسی های اینترنتی / واردات اتوبوس مشکلات را حل می کند/ بارندگی دلیل افزایش کرایه نیست

تشکری هاشمی گفت: شهروندان باید هرگونه دریافت کرایه اضافی از سوی تاکسیرانی را با سازمان تاکسیرانی و شماره ۱۳۷ در جریان بگذارند.

اقتصاد قیمت ۱۰ برابری تاکسی های اینترنتی / واردات اتوبوس مشکلات را حل می کند/ بارندگی دلیل افزایش کرایه نیست

قطعا برای شما هم پیش آمده است که در روزهای بارندگی، بعضی رانندگان تاکسی درخواست کرایه مازاد دارند تا شما را با کرایه ای بیشتر از نرخ مصوب به مقصد برسانند. این افزایش قیمت که از طرف خود رانندگان اعمال می شود، در روزهای برفی بیشتر هم خواهد شد و هرکس هرچه بخواهد و زورش برسد، از شهروندان کرایه دریافت می کند. طبق گفته یکی از اعضای  شورای شهر تهران،، این امر در بیشتر مواقع از سوی تاکسی های گردشی صورت می‌گیرد و رانندگان که در خط کار می کنند، طبق همان کرایه نصب شده روی شیشه، باید مبلغ را دریافت کنند.

 

تاکسی-بارندگی

البته باید گفت که بحث تاکسی های اینترنتی  جدای از این موارد است. قیمت‌گذاری تاکسی های اینترنتی، صدای تمام مردم را درآورده است و شهروندان به این اعتراض دارند که چرا قیمت مصوبی برای تاکسی های اینترنتی در نظر گرفته نمی شود. این اعتراض کاملا درست است؛ چراکه در بسیاری مواقع، مشاهده می شود که برای یک مسیر که با تاکسی مبلغ آن ۲۰ هزار تومان است، از سوی تاکسی های آنلاین تا ۱۰۰ هزار تومان هم اعلام قیمت شده است.

باید نظارت کافی بر تاکسیرانی صورت گیرد

جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، در ارتباط با بحث اینکه رانندگان تاکسی در روزهای بارانی حق دریافت کرایه اضافی را ندارند، به گسترش نیوز گفت: اصولا وظیفه اصلی، سازمان نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، نظارت بر ناوگان است تا این بتواند در خطوط تعیین شده و با تعرفه های مشخص خدمت رسانی کنند. درواقع چنین مسئله‌ای را باید وظیفه ذاتی و بدیهی سازمان نظارت بر تاکسیرانی دانست.

تشکری هاشمی ادامه داد: باتوجه به اینکه این سازمان گشت‌هایی را در سطح شهر برقرار کرده‌اند و نظارت بر عملکرد تاکسی‌ها به صورت میدانی انجام می شود، شهروندان می‌توانند هرگونه دریافت کرایه اضافه را با سامانه ۱۳۷ در جریان بگذارند که قطعا رسیدگی خواهد شد. شورای شهر انتظار دارد اگر مشکلی در سطح شهر برای شهروندان به وجود آمد، حتما از طریق سازمان و هیئت های انضباطی رسیدگی شود.

تشکری-هاشمی

وی افزود: اما آنچه به نظر می رسد این است که درصد بسیار زیادی از رانندگان تاکسی، نرخ ها را رعایت می کنند و کرایه اضافی از مسافر دریافت نمی‌کنند. باتوجه به اینکه برچسب قیمت روی شیشه جلوی تاکسی ها نصب شده است، بدیهی است که هم راننده و هم مسافر، از قیمت ها مطلع هستند. با این وجود، نباید تخلفی صورت گیرد و راننده تاکسی مبلغی بیشتر از نرخ درج شده دریافت کند.

ممکن است تاکسی های گردشی تخلف کنند

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: این تخلف احتمالی ممکن است از سوی تاکسی های گردشی صورت گیرد که مبلغی را بالاتر از نرخ مصوب دریافت می کنند. در این صورت، مردم عزیزمان باید این تخلفات احتمالی را به سازمان تاکسیرانی گزارش کنند. همچنین گشت های بازرسی سازمان باید این موارد را مدنظر داشته باشند تا خدایی ناکرده شاهد این قبیل از تخلفات نباشیم.

رئیس کمیسیون عمران و حل و نقل شورای شهر تهران در ادامه این گفت و گو به گسترش نیوز گفت: بخشی از نگرانی و اعتراض مردم، مربوط به شرکت های خدمات تاکسی آنلاین است که متسفانه باتوجه به اینکه قیمت گذاری این شرکت ها به صورت شناور است و خودشان نرخ کرایه را تعیین می کنند، این تبعات را به همراه خواهد داشت که مردم نسبت به گران بودن قیمت کرایه این تاکسی ها اعتراض داشته باشند.

تاکسی-اینترنتی

وی گفت: «گاهی اوقات مشاهده می شود که قیمت کرایه این مدل تاکسی ها برای یک مسیر مشخص، ۱۰ تا ۱۵ برابر کرایۀ تاکسی رانی است که همین مسئله باعث ناراحتی شهروندان شده است. به نظر می رسد چنین مسئله ای اشکال بزرگی است که دولت و وزارت صمت باید نسبت به برطرف شدن این چند نرخی بودن، ورود پیدا کنند. وزارت صمت، حتما باید دست به کار شود تا این امر بدیهی شرکت های تاکسی آنلاین که خودشان قیمت تعیین می کنند و این اقدام تخلف محسوب می شود، هرچه زودتر تعیین و تکلیف شود. اینکه قیمت گذاری یک مجموعه خدمت رسان به خودش واگذار شود، تخلف خواهد بود.

دولت و وزرات صمت ورود کنند

 

تشکری هاشمی عنوان کرد: چنین موضوعی نیازمند دخالت دولت است تا دربارۀ این مصوبه که اجازه داده شد شرکت ها خودشان برای خودشان قیمت تعیین کنند، این مصوبه را اصلاح کنند و اجازه دهند بر اساس قانون، شوراهای اسلامی شهر نسبت به تعیین نرخ کرایه‌ها، با توجه به شرایط اقتصادی و اقلیمی و هزینه های تمام شدۀ هر سفر تصمیم بگیرند.

وی در باره علت زیاد بودن سر فاصله اتوبوس ها تا رسیدن به ایستگاه گفت: علت این ماجرا که واقعا در چشم شهروندان مشهود بوده، کمبود ناوگان است. این کمبود ناوگان سبب شده است تا نتوانیم در سطح شهر، خدمات رسانی مطلوبی را به شهروندان ارائه دهیم. پیگیری های بسیاری صورت گرفته و باتوجه به آنکه بودجه های بسیار خوبی برای شرکت واحد درنظر گرفته شد و منابع لازم برای خرید اتوبوس در مصوبات شورای اسلامی شهر تهران درنظر گرفته شد و شهرداری که قدم های بسیار خوبی را برای تامین اتوبوس در داخل و خارج از کشور برداشته است.

عضو شورای شهر تهران در پایان گفت: امیدوارم که هرچه سریع تر و طبق قول‌هایی که داده شد، در ماه‌های ابتدایی سال آینده، شاهد گسترش پذیرفتنی در ناوگان اتوبوس‌رانی شهر باشیم. در این صورت، حتما سرفاصله های اتوبوس‌ها کاهش پیدا خواهد کرد و این اتلاف وقتی‌که چه در زمان بارندگی و چه غیر بارندگی، شامل حال مردم می شود، از بین برود. امیدواریم شبکه اتوبوس‌رانی در خطوط تندرو اتوبوس با همان سر فاصلۀ ۲دقیقه ای که در گذشته تجربه کرده‌ایم، مجدداً به همان سرفاصله برگردد و در خطوط عادی هم حداکثر تا ۵ دقیقه، مردم منتظر ورود اتوبوس به ایستگاه باشند. تمام این موارد با افزوده شدن اتوبوس به ناوگان اتوبوس‌رانی برطرف خواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها