|
کدخبر: 313139

اتوبوسرانی/آلودگی هوا/کمبود ناوگان

تهران باید حداقل ۶ الی ۷ هزار اتوبوس فعال داشته باشد

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در مورد چرایی افزایش معطلی شهروندان در ایستگاه‌های اتوبوس با تأکید بر اینکه ناوگان اتوبوسرانی به ۲۰۵۰ ناوگان رسیده و یکی از اعتراضات مردم این است که میزان معطلی در ایستگاه زیاد است، گفت: در خطوط بی.آر.تی این میزان معطلی به طور میانگین بین ۴تا ۵ دقیقه است و در خطوط عادی نیز شهروندان به طور میانگین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه معطل می شوند.

جامعه تهران باید حداقل ۶ الی ۷ هزار اتوبوس فعال داشته باشد

مهدی علیزاده گفت: سهم اتوبوسرانی در آلودگی هوا طبق گزارش سازمان محیط زیست حدود ۵ تا ۶ درصد است و ما به صورت روزانه حدود ۲۰۰ هزار لیتر گازوئیل تحویل می گیریم که در مقایسه با سایر مشاغل که حتی تا سقف روزانه ۴ میلیون گازوئیل تحویل می گیرند، سهم بسیار کوچکی در آلودگی هوا داریم.

به گفته وی، شهر تهران باید حداقل ۶ الی ۷ هزار اتوبوس فعال داشته باشد اما روزانه با تلاش زیاد این تعداد اتوبوس فعال را به ۲۰۵۰ دستگاه اتوبوس می رسانیم و این در عدد در حالی است که دوره های قبل حتی تعداد اتوبوس های فعال به کمتر از ۱۵۰۰ دستگاه رسیده بود که در این دوره ارتقاء یافت.

مدیرعامل اتوبوسرانی تهران بیان کرد: برای شهر تهران با این وسعت، این تعداد اتوبوس کفاف نمی‌دهد و برای اولین بار در تاریخ شهرداری تهران، برای خرید ۳۰۴۰ دستگاه اتوبوس از محل تولیدات داخلی قراردادی بالغ بر ۲۸ هزار میلیارد تومان با همت شهردار تهران و شورای شهر منعقد شده است که اتوبوس دیزلی با استاندار یورو ۵ و ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی نیز بعد از وقفه ده ساله خریداری شد.

علیزاده ادامه داد: از آنجایی که حجم قرارداد کشش تولید را نداشت؛ بناست تا طبق تفاهم این اتوبوس‌ها تا پایان سال ۱۴۰۳ تحویل شود و در سفر اخیر شهردار تهران به چین نیز قرارداد ۲هزار دستگاه اتوبوس متشکل از ۱۰۰۰ اتوبوس برقی و ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس پایه گاز سوز منعقد شده است که ورود این اتوبوس‌ها نیز تاثیر زیادی در کاهش آلایندگی هوا دارد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در مورد چرایی افزایش معطلی شهروندان در ایستگاه ها با تاکید بر اینکه ناوگان اتوبوسرانی به ۲۰۵۰ ناوگان رسیده و یکی از اعتراضات مردم این است که میزان معطلی در ایستگاه زیاد است، گفت: در خطوط بی.آر.تی این میزان معطلی به طور میانگین  بین ۴تا ۵ دقیقه است و دو علت عمده در طولانی بودن سرفاصله خطوط تندرو است که اصلی ترین آن ورود وسایل نقلیه دیگر به خطوط BRT از جمله موتورسیکلت‌ها و همچنین چراغ های راهنمایی و رانندگی در تقاطعات است که سبب می شود در اوج ترافیک فاصله بین سرویس دهی اتوبوس‌ها زیاد شود.

وی از مذاکره با پلیس راهور برای ماهش سرفاصله اتوبوس‌ها خبر داد و افزود: در خطوط عادی شهروندان میانگین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه معطل می شوند که این مسئله به علت کمبود ناوگان است که امیدواریم با ورود اتوبوس‌های جدید این مشکل نیز مرتفع شود.

علیزاده در مورد اتوبوس‌های برقی در تهران اظهار کرد: با توجه به قرارداد منعقده بنا بر این است که تا قبل از پایان سال، ۵۰۰ دستگاه اتوبوس وارد کنیم و با شرکت مپنا نیز قرارداد ساخت ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی منعقد شده و تحویل مابقی اتوبوس‌ها نیز در این حوزه به سال ۱۴۰۳ موکول خواهد شد.

مدیرعامل اتوبوسرانی تهران گفت: امسال تعداد کمی از اتوبوس‌های برقی را تحویل خواهند داد و با توجه به اینکه اتوبوس‌ها باطری هستند، برای زیر ساخت های آن نیز با همکاری وزارت صمت و نیرو تدابیری اندیشیده شده است.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها