|
کدخبر: 310093 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

وقتی صداقت نایاب می شود/ لاستیک اجاره ای رونق خواهد گرفت؟

معاینه فنی، یک اقدام ضروری برای خودروها محسوب می شود و نیاز است که صاحبان خودرو نسبت به برطرف کردن مشکلات خودرو اقدام کرده و تاییدیه معاینه فنی داشته باشند.

جامعه وقتی صداقت نایاب می شود/ لاستیک اجاره ای رونق خواهد گرفت؟

معاینه فنی، اقدامی است که برای تمام خودروهایی که در شهر تردد دارند، امری اجباری قلمداد می‌شود و صاحبان خودرو موظف هستند تا با حضور در مراکز معاینه فنی، سلامت وسیله نقلیه خود را از هر جهت مورد آزمایش قرار دهند تا اگر ایرادی برای خودرو توسط کارشناسان درنظر گرفته شد، نسبت به رفع آن اقدام کنند و برگه معاینه فنی دریافت کنند.

بسیاری از افراد، نسبت به این موضوع به توجه بوده و بدون آنکه ایراد خودرو را برطرف کنند در خیابان تردد می‌کنند و همین امر سبب خواهد شد تا آلودگی هوا چند برابر شود. قطعا همه‌ما، خودروهای دودزایی را مشاهده کرده‌ایم که در سطح شهر تردد می‌کنند. صاحبان این خودروها، کسانی هستند که نسبت به معاینه فنی بی‌تفاوت بوده و درواقع یک عمل خودخواهانه را انجام می‌دهند. موضوع سلامت مردم و کاهش آلودگی هوا از مهم‌ترین علت‌های اخذ معاینه فنی خودرو است و همه شهروندان باید این موضوع را جدی قرار دهند.

معاینه-فنی۲

عده ای بی خیال روند مناسب سازی خودرو می شوند

بعضی از صاحبان خودرو، بعد از مراجعه به مراکز معاینه فنی، با ایراداتی از سوی کارشناسان مواجه می‌شوند و به آنها گفته می‌شود که تا برطرف نکردن ایراد خودرو، برگه معاینه فنی تحویل داده نمی‌شود. صاحبان خودرو بعد از شنیدن چنین چیزی، بی‌خیال روند مناسب‌سازی خودرو می‌شوند و با همان مشکلات، در شهر تردد دارند. البته که باید گفت، ایراداتی که از سوی کارشناس مطرح می‌شود از روی دشمنی نیست و واقعا به فکر صاحب خودرو هستند که این مشکلات را بیان می‌کنند. اما عده‌ای از رانندگان بر این باور هستند که این کارشناسان، از روی بی‌حوصلگی و دشمنی، ایراد اشتباه بر روی ماشین می‌گذارند. اما اینطور نیست و هرچه زودتر این مشکل برطرف شود، به نفع راننده خواهد بود.

عده‌ای از افراد سودجو و فرصت طلب وجود دارند که از این موضوع سو استفاده کرده و کسب درامد می‌کنند. در واقع به نظر خودشان، به افرادی که برای معاینه فنی به مشکل برخورده اند، کمک می‌کنند. اما در حقیقت اینطور نیست و درواقع این کار، گذاشتن یک کلاه گشاد بر سر خود راننده است. درواقع راننده، با این اقدامی که انجام می‌دهد، سر خود را کلاه می‌گذارد.

لاستیک-معاینه فنی

راه اندازی بازار سیاه لاستیک

یک بازار سیاه اجاره لوازم یدکی راه افتاده است که درواقع به قول خودشان، به افرادی که از معاینه فنی برگشت خورده اند، کمک می‌کنند. لاستیک اجاره‌ای برای معاینه فنی، بحث داغی است که این روزها در بسیاری از رسانه‌ها جنجال به پا کرده است و حتی افرادی برای تهیه لاستیک اجاره‌ای به مکان هایی مشخص می‌ورند. طبق گفته ها، چنین موضوعی از مکانیکی‌های شهر اصفهان آغاز شده است و گفته می‌شود پای این موضوع به تهران هم باز شده است.

لاستیک-اجاره

لازم به ذکر است که، ضرورت دریافت تاییدیه معاینه فنی از سال ۹۵ در پایتخت برای خودروهایی که وارد محدوده طرح ترافیک یا زوج و فرد شوند شروع شده است. خودروهایی که این تاییدیه را نداشته باشند، روزانه جریمه خواهند شد.

چندی پیش بر روی درب یکی از مکانیکی‌های اصفهان، کاغذی با عنوان لاستیک اجاره‌ای برای معاینه فنی، به چشم خورد که سوژه بساری از مردم و همچنین کاربران فضای مجازی شد. گویا در این مکانیکی، به افرادی که برای معاینه فنی، مشکل لاستیک دارند، لاستیک اجاره داده می‌شود تا کار صاحب خودرو راه بی‌افتد. اما این موضوع، همانطور که گفته شد، فریب دادن خود است و بعد از انجام معاینه فنی، خودرو با همان لاستیک خراب قبلی، اقدام به فعالیت خواهد کرد.

معاینه-فنی۳

مهدی کاظمی عضو هیأت‌ مدیره انجمن لوازم یدکی خودرو در باره اجاره قطعات خودرو برای معاینه فنی گفته است که چنین موضوعی غیر‌ممکن است، چون تنها اتفاقی که نمی‌تواند بی‌افتد، کرایه ‌کردن قطعات است. البته لاستیک و باتری مقوله‌ای متفاوت است، اما قطعه را نمی‌توان کرایه کرد. به دلیل آنکه، قطعه روی ماشین نصب می‌شود و کار می‌کند، بنابراین پس از بازکردن نمی‌توان در اختیار فرد دیگری قرار داد.

کاظمی در ادامه گفته است که، چنین احتمالی هم وجود دارد که هنگام مراجعه به مراکز معاینه فنی برای دریافت تاییدیه از آنها ایراد گرفته شود، بنابراین دارنده خودرو به تعمیرگاه‌های اطراف مراکز معاینه فنی مراجعه و آن قطعه را برای طی مراحل معاینه فنی دریافت کند. حالا با فرض اینکه صاحب خودرو پول کافی برای خرید به همراه ندارد، امکان دارد با پرداخت مبلغی بسیار کم آن را دریافت و پس از تاییدیه معاینه فنی به فروشنده یا تعمیرکار دوباره تحویل دهد، باز هم چنین امکانی بسیار محال است.

در این رابطه، هشتگ‌های بسیاری در فضای مجازی منتشر شده است و کاربران با زدن هشتگ های، (صداقت در گرفتن معاینه فنی و واقعا داریم سر کی کلاه می‌گذاریم) واکنش اعتراضی خود را به این موضوع نشان داده‌اند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها