|
کدخبر: 287562 امیرمحمد درویش

گفت و گوی گسترش نیوز با پژوهشگر محیط زیست؛

بسیاری از مراکز معاینه فنی رشوه دریافت می کنند

شاهسوند گفت: درحال‌حاضر شاهد آن هستیم که تعدادی از مراکز معاینه فنی رشوه دریافت می‌کنند و خودروهایی که از نظر فتی مشکل دارند را تایید می‌کنند.

جامعه بسیاری از مراکز معاینه فنی رشوه دریافت می کنند

مدت زمان زیادی می‌شود که پایتخت درگیر پدیده‌ای فاجعه بار به اسم آلودگی هوا است. پدیده‌ای که بسیاری از شهروندان را با بیماری‌های بسیاری رو به رو کرده است. مازوت سوزی کارخانه‌ها، سبب شده است تا همواره دود غلیظی آسمان تهران را در بر بگیرد. همچنین نبود راهکار برای از بین بردن خودروهای فرسوده، بر آلودگی هوا دامن می‌زند. مسئولان امر نیز، گویا در خوابی هستند که دلشان نمی‌خواهد بیدار شوند. شاید هم خودشان را به خواب زده باشند. درکل چنین پدیده‌ای جان بی‌شماری از شهروندان را می‌گیرد و برای برطرف کردن چنین مشکلی، راهکارهایی ارائه داده نمی‌شود. بیماری مردم باید برای مسئولان و همچنین حاکمیت در اولویت باشد. اگر نگاهی به فعالیت کارخانه‌ها بی‌اندازیم، متوجه خواهیم شد، مازوت سوزی بسیار رواج پیدا کرده است. به راستی چه کسی باید برای یک نفس راحت که ساده‌ترین حق طبیعی برای زندگی است، راهکار ارائه دهد؟؟؟ چرا هیچ مسئولی جلوی مازوت سوزی را نمی‌گیرد؟؟؟

آلودگی-۲

بارش‌ها تاثیری بر کاهش آلودگی هوا ندارد

فاطمه شاهسوند، کارشناس محیط زیست، در گفت‌وگو با گسترش نیوز، درباره آلودگی هوای تهران اظهار کرد: زمانی که سالیان گذشته را بررسی می‌کنیم، متوجه خواهیم شد که در فصل سرما، میزان آلودگی شدت می‌گیرد. چنین چیزی به وارونگی هوا ارتباط دارد و اتمسفر، قابلت خودپالایی را از دست می‌دهد. به دلیل وجود هوای سرد، آلاینده‌ها در سطح زمین باقی می‌مانند.

شاهسوند ادامه داد: سال‌های قبل، درصورت بارش برف و باران و همچنین وزش باد، اندکی از آلودگی هوا کاسته می‌شد که آن هم در اصطلاح، مانند استامینوفن عمل می‌کرد اما امسال اگر مشاهده می‌کنیم که بارش‌ها و همچنین وزش باد، تاثیری بر کاهش آلودگی هوا ندارد، به این معناست که وضعیت بسیار خراب است.

این کارشناس محیط‌زیست افزود: هوا یک ظرفیت و یک توانی برای خودپالایی خود دارد. اگر میزان آلاینده از آن ظرفیت بالا تر برود، طبیعت و سایر عناصر دیگر، نمی‌توانند خود را ترمیم کنند. درحال‌حاضر در همین شرایط قرار داریم.

شاهسوند گفت: زمانی که ما همچنان آلاینده‌های متحرک و ثابت، مانند خودروهای فرسوده و همچنین کارخانه هایی که تولید آلاینده دارند را حذف نکرده ایم، توقع داریم با یک بارش و یا وزش باد، آلودگی از بین برود؟ همیشه به این صورت نیست.

1553147_663

وی در ادامه این گفت‌وگو به گسترش نیوز گفت: زمانی که شهر به سمت و سوی بلند مرتبه‌سازی و همچنین تراکم فروشی پیش می‌رود، بیانگر این است که جمعیت شهر تهران به جای آنکه از آن کاسته شود، به سوی افزای جمعیت می‌رود. چنین چیزی، مانند یک بمب ساعتی برای آلودگی هوای تهران عمل می‌کند.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به افزایش جمعیت تهران و همچنین شدت گرفتن آلودگی هوا خاطرنشان کرد: زمانی که جمعیت بسیاری در شهر بارگذاری می‌شود، باید این انتظار را داشت که ترافیک شدت خواهد گرفت و همین افزایش بار ترافیک و انبوه خودروها در شهر، آلودگی بسیاری را پدید می‌آورد.

افزایش جمعیت یعنی آلودگی بیشتر

شاهسوند ادامه داد: زمانی که جمعیت در شهر افزایش پیدا می‌کند، برطرف کردن نیازهای آنها نیز افزایش می‌یابد. همین افزایش خدمات برای برطرف کردن نیاز‌ها یعنی آلودگی بیشتر.

وی افزود: ما باید سیاست‌ها و راهبردهایی را درپیش بگیریم که دیگر هیچ جمعتی را در تهران قبول نکنیم. همچنین در ادامه باید تصمیم هایی اتخاذ شود، که خودروهای فرسوده از دور خارج شوند. درحال‌حاضر شاهد آن هستیم که تعدادی از مراکز معاینه فنی رشوه دریافت می‌کنند و خودروهایی که از نظر فتی مشکل دارند را تایید می‌کنند.

این کارشناس محیط‌زیست در ادامه این گفت‌وگو به گسترش گفت: چنین داستانی با امنیت مردم در ارتباط است. اگر نگاهی به آمار بی‌اندازیم، متوجه خواهیم شد که تعداد کشته‌ها در اثر آلودگی هوا بسیار زیاد است. بنابراین چنین قضیه‌ای باید کاملا جدی انگاشته شود.

شاهسوند گفت: به دلیل آنکه آلودگی هوا کاملا به صورت نامحسوس ورود کرده و قربانی می‌گیرد، چندان جدی گرفته نمی‌شود، درصورتی که باید تصمیم‌هایی گرفته شود تا موضوع آلودگی از بین برود. برای مثال خودروهای فرسوده باید از دور خارج شوند. یا در بحث ناوگان حمل‌ونقل عمومی، باید تعداد وسایل بیشتری در اختیار مردم قرار گیرد.

مدارس-آلودگی هوا

وی افزود: از سوی دیگر باید با تراکم فروشی‌ها مقابله شود که جمعیت کمتری در پایتخت پذیرفته شود. ما یکسری زیرساخت‌ها را وارد تهران کرده‌ایم که مردم به دلیل وجود همین زیرساخت‌ها به پایتخت مراجعه می‌کنند. با سیاست‌های تشویقی باید به سمت و سوی مهاجرت‌های معکوس برویم.

این کارشناس محیط‌زیست ادامه داد: در بسیاری از کشورها، برای آنکه بخواهید از شهری به شهر دیگر مهاجرت کنید، باید دلیل محکم و قابل اقنا برای حاکمیت داشته باشید اما در کشور ما متاسفانه، هر فردی می‌تواند از شهری به شهر دیگر نقل مکان کند، بدون آنکه به ظرفیت برد آن شهر توجه داشته باشد.

شاهسوند در پایان گفت: اگر به نکاتی که گفته شد، توجه شود، این امکان وجود دارد که درآینده، پایتخت رنگ آسمان آبی را ببیند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها