|
کدخبر: 304284 امیرمحمد درویش

گفتگوی گسترش نیوز با مدیرعامل مرکز معاینه فنی؛

تغییرات تازه معاینه فنی خودرو اعلام شد / ماجرای خطوط ویژه چیست؟

مالکی گفت: برابر با ماده ۶ قانون هوای پاک، معاینه فنی وسایل نقلیه، یک الزام قانونی محسوب می‌شود.

جامعه تغییرات تازه معاینه فنی خودرو اعلام شد / ماجرای خطوط ویژه چیست؟

معاینه فنی، نکته‌ای مهم است که رانندگان خودرو باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند. بررسی خودرو به لحاظ فنی و آلودگی، می‌تواند تاثیرات بسیاری بالایی را برای حفظ محیط‌زیست داشته باشد. همچنین اگر خودرویی به لحاظ فنی مشکلی داشته باشد و راننده از آن بی‌اطلاع باشد، با مراجعه به مرکز معاینه فنی، راننده از وجود مشکل مطلع شده و نسبت به طرف کردن آن اقدام می‌کند.

معاینه-فنی

معاینه فنی الزام قانونی است

شادی مالکی، مدیرعامل مراکز معاینه فنی تهران در گفتگو با گسترش نیوز اظهار کرد: برابر با ماده ۶ قانون هوای پاک، معاینه فنی وسایل نقلیه، یک الزام قانونی محسوب می‌شود. کلیه وسایل نقلیه موتوری، اعم از سبک، سنگین و نیمه سنگین و موتورسیکلت‌ها، ملزم هستند که دربازه زمانی مشخصی که در قانون هم به آن اشاره شده، به طور مثال، خودروهای شخصی و دولتی از زمان تولید به مدت ۴ سال، برای اخذ معاینه فنی مراجعه کنند و خودروی خود را از لحاظ آلودگی، ایمنی و فنی چک کنند.

مالکی ادامه داد: دوربین‌های نظارتی هم در سطح خیابان‌ها و به صورت مکانیزه، خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند را شناسایی می‌کنند. اعمال قانون و اعمال جریمه برای این دسته از خودروها صورت می‌گیرد. درخواست ما از شهروندان تهرانی این است که فارغ از الزام قانونی، یک سری مراکز در سطح شهر تهران وجود دارد که در این مراکز، متخصصان خودرویی در آن جا مستقر هستند و می‌توانند مشاوره‌های تخصصی خودرویی به افراد بدهند. خارج از الزام قانونی، شهروندان می‌توانند به این افراد مراجعه کرده و مشاوره‌های تخصصی دریافت کنند.

شادی-مالکی

وی افزود: بیش از ۴ ماه است که در مراکز معاینه فنی، میزهای خدمت را مستقر کرده‌ایم و اگر شهروندی فارغ از دریافت معاینه فنی به این مراکز مراجعه کند، همکاران ما با افتخار مشاوره‌های تخصصی خودرو را به آنها می‌دهند.

مدیرعامل مراکز معاینه فنی تهران گفت: تاکید ما همواره بر این بوده است که شهروندانی که خودروی آنها پلاک تهران است و در همین شهر تهران درحال زندگی هستند، حتما به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه کنند. با همین نگاه، دسترسی شهروندان را در سطح محلات، به صورت ویژه‌تری از دید مدیریت شهری بررسی کردیم. از بهمن ماه سال گذشته تا کنون، ۱۰ خط مکانیزه معاینه فنی در سطح شهر تهران اضافه شده است. بعد از ۳ سال از ۹۸ که هیچ خط ثابتی در سطح شهر تهران افزوده نشده بود و توسعه زیرساخت نداشتیم. در بهمن سال گذشته مرکز آزادی در غرب تهران ( بلوار شیشه مینا ) را با ۲ خط مکانیزه راه‌اندازی کرده‌ایم. همچنین سالنی مجهز به دستگاه‌های تست آلایندگی و تست فنی و ایمنی در این مرکز راه‌اندازی شد.

اضافه شدن ۸ خط سیار معاینه فنی

مالکی ادامه داد: امسال نیز در مرداد ماه و در یکی از شنبه‌های امید و افتخار، ۸ خط به خطوط سیار معاینه فنی در سطح شهر تهران افزوده شد. مزیت خطوط سیار این است که، شهروند منظقه ۱، دیگر نیازی ندارد به بیهقی و منطقه ۴ مراجعه کند تا بتواند کارهای معاینه فنی را انجام دهد و می‌تواند در همان منطقه کارهای خود را انجام دهد. باتوجه به گستردگی منطقه ۱، چندین خط سیار در این منطقه راه‌اندازی کردیم. برای منطقه ۲ هم به همین صورت، خط‌های سیار معاینه فنی راه‌اندازی شد.

وی گفت: باتوجه به توسعه زیرساختی که در بحث خطوط معاینه فنی صورت گرفت، مراکز معاینه فنی می‌توانند به صورت سالانه ۳ میلیون خودرو را پذیرش کنند و به راحتی پاسخگوی نیازهای شهر تهران و خودروهای پلاک‌های تهران هستند.

مدیرعامل مراکز معاینه فنی تهران در ادامه این گفت‌وگو به گسترش نیوز گفت:سعی کردیم جلساتی را با شهرداران مناطق داشته باشیم و با همفکری آنها نیاز سنجی‌هایی را مطرح کنیم و زمین‌هایی که نقاط بی‌دفاع شهری بودند و مشکلات و آسیب‌های اجتماعی در آنها دیده می‌شد. در این قسمت توانستیم یک واحد خدمت رسان را ایجاد کنیم تا شهروندان بتوانند از خدمات این مرکز برخوردار شوند.

فنی-معاینه

مالکی عنوان کرد: ما ظرف چندماه گذشته، ۱۰ خط مکانیزه در سطح شهر تهران اضافه کردیم و این قابلیت را ایجاد کردیم که یک سری خطوط ویژه هم در این مراکز راه‌اندازی شود. به عنوان مثال خط ویژه بانوان، با این نگاه که اگر مادر و کودکی مراجعه کنند، کارشان راحت تر انجام شود. البته به این نکته باید اشاره کنم که این خط در کنار سایر خطوط قرار دارد و جدا از خطوط دیگر نیست. برای مثال مادر به همراه یک کودک به مرکز معاینه فنی مراجعه می‌کند. مشابه این خدمت را در مراکز دیگر برای آقایان در درنظر گرفته‌ایم. این خط هم جداسازی نشده است اما اگر آقایی که سالخورده یا کم توان هستند، همکاران ما خدمات را برایشان انجام می‌دهند.

قرار دادن میز خدمت در مراکز معاینه فنی

وی افزود: یکی از مهم‌ترین رویکرد‌هایی که در اجرای این طرح داشتیم، این بود که اگر فردی درحین انجام معاینه فنی، نیاز به مشاوره داشت، کاردان فنی، صفر تا صد موارد مورد نیاز مربوط به خودرو را برایشان توضیح دهد. درحال‌حاضر، یک سری مراکز را اختصاص داده‌ایم برای معاینه فنی سرویس‌های مدارس که چنین امری، توجه بیشتر مسئولان مدارس و همچنین والدین را نسبت به بحث معاینه فنی می‌طلبد. باید این نکته را اضافه کرد که ما چک لیست‌هایی در بحث معاینه فنی سرویس‌های مدارس داریم که این چک لیست بررسی می‌شود. مانند، کمربندهای ایمنی، قفل درب‌ها، کپسول اطفاع حریق و... که خودرویی که قرار است به عنوان سرویس مدارس انتخاب شود، از لحاظ ایمنی، به طور کامل ایمن باشد.

مدیرعامل مراکز معاینه فنی تهران در پایان گفت: به جهت آنکه سرویس مدارس مدارس، در صف نوبت قرار نگیرند و روند سرویس دهی و خدمات معاینه فنی به سرعت انجام شود، ما در مرکز، خطوط ویژه را برای سرویس مدارس درنظر گرفته‌ایم. یکی از این مراکز، شهید چمران است که علاوه بر اینکه برای مراجعه اول تاکسی‌ها رایگان است، اگر نیاز به قطعات و خدمات تعمیر داشته باشند، خدمات ویژه‌ای برای تاکسی‌ها و سرویس مدارس صورت می‌گیرد. لازم به ذکر است که ۶ خط معاینه فنی به صورت ویژه در مرکز، سراج، الغدیر، شقایق، آبشناسان، نیایش و دماوند، برای سرویس مدارس، بدون نیاز به دریافت نوبت و خارج از نوبت اختصاص داده شده است. امید است که رانندگان مدارس به این مراکز مراجعه کنند که البته این موضوع حساسیت مدیران مدارس و همچنین والدین را طلب می‌کند.

  • واقع بین ارسالی در

    خودرویی که از کارخانه با ایراد فنی تولید میشه چطور؟
    اونی که ۵۰ تومن اضافه میگیره معاینه فنی میده چطور؟
    بنزین روغن و قطعات بی کیفیت که باعث آلودگی هوا و نقص فنی چطور؟
    ترافیک سنگین شهرها که هم باعث آلودگی هوا و اتلاف وقت و فرسایش خودرو میشه چطور؟
    خودرو های فرسوده که فقط حرفش هست تو عمل کاری نمیشه چطور؟
    همه ی اینها مدیر میخواد مدیریت میخواد با حرف و وعده وعید نمیشه

  • ناشناس ارسالی در

    تیتر مطلب با محتوای متن ، هیچ سنخیتی ندا شت .

  • توکلی ارسالی در

    بنزین شماهم ماشینهاروخراب میکنه هم هوارو الوده بهترنیست اینهمه پول میگیرین لااقل معاینه رورایگان کنین لابدخرج بچ هاتون تو فرنگ کم میشه

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها