|
کدخبر: 291719 امیرمحمد درویش

گفتگو گسترش نیوز با کارشناس محیط زیست؛

مافیای ساخت و ساز توسط دولت و شهرداری حمایت می شود

آخانی گفت: مشکلی که در حال‌ حاضر در تهران داریم، استفاده بی‌رویه از خودرها است و طبیعی است که منابع آلوده‌کننده با افزایش بیش از حد خودرو در سطح شهر، سبب افزایش آلودگی می‌شود.

جامعه مافیای ساخت و ساز توسط دولت و شهرداری حمایت می شود

آلودگی هوای تهران، جزو بزرگترین مشکلات شهری است که مدت زمان زیادی می‌شود درحال دست و پنجه نرم کردن با این معظل اساسی هستیم. آلودگی ناشی از دود خودروها، بنزین بی‌کیفیت و همچنین مازوت سوزی، بلای جان شهروندان پایتخت شده است و سالانه جان بسیاری را می‌گیرد. آلودگی فقط مربوط به تهران نیست، بلکه در بسیاری از کلانشهر‌ها چنین مشکلی وجود دارد.

مازوت-سوزز

مازوت سوزی کارخانه‌ها، نقش مهمی در آلودگی هوا دارد و تاکنون هیچ مقام مسئولی صحبت از کنار گذاشتن مازوت به زبان نیاورده است و استفاده از این ماده کشنده، روز به روز درحال افزایش است.

گذشته از تمام این حرف‌ها، خودروهای فرسوده هم نقش مهمی دارند. خودروهایی که باید اسقاط شوند و یا به تعمیر اساسی نیاز دارند. در پایتخت شاهد خودروهایی هستیم که روزانه در خیابان‌ها جولان می‌دهند دود سمی زیادی را ناشی از فرسوده بودن وارد آسمان می‌کنند. از طرف دیگر، کیفیت بنزین در کشور ما، از استانداردهای لازم برخوردار نیست و گویا توجه چندانی هم به این ماجرا نمی‌شود. گویا همه چیز در این کشور مهم تر از جان مردم است.

بنزین-مصرف

مصرف بنزین روزانه درحال افزایش است

حسین آخانی، کارشناس محیط زیست، در ارتباط با آلودگی هوای تهران به گسترش نیوز گفت: مشکلی که در حال‌ حاضر در تهران داریم، استفاده بی‌رویه از خودرها است و طبیعی است که منابع آلوده‌کننده با افزایش بیش از حد خودرو در سطح شهر، سبب افزایش آلودگی می‌شود.

آخانی ادامه داد: طبق آمار ارائه شده، مصرف بنزین در کشور به صورت روزانه درحال افزایش است و همچنین می‌توان گفت که تولید بنزین در پالایشگاه‌ها همواره با تولید مازوت همراه بوده است. زمانی که مازوت تولید می‌شود و مصرفی هم برای مازوت وجود ندارد، طبیع است که دولت در مصارف گوناگونی از آن استفاده می‌کند. برای نمونه می‌توان نیروگاه‌های حرارتی را نام برد که به جای گاز از مازوت اسنفاده می‌کنند و یا اینکه مازوت را به شکل قیر یا مالچ در بیابان رها می‌کنند که چنین امری هم سبب آلودگی خاک می‌شود.

حمل و نقل-عمومی

باید ناوگان حمل‌ونقل عمومی را توسعه دهیم

این کارشناس محیط‌زیست اظهار کرد: اگر می‌خواهیم از شر مازوت رها شویم باید از شر مصرف بنزین در کشور راحت شویم. برای اینکه از شر مصرف بنزین رها شویم باید ناوگان حمل‌ونقل عمومی را توسعه دهیم تا شهروندان اشتیاق بیشتری برای استفاده از مترو و اتوبوس داشته باشند. باید هزینه استفاده از حمل‌ونقل شخصی را مانند سایر کشورها به قیمت واقعی برسانیم به طوری که افراد مجبور باشند از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.

حسین-آخانی

آخانی در پاسخ به این سوال که آیا وضعیت محیط‌زیست در استان تهران بهبود پیدا می‌کند یا خیر گفت: در کدام یک از شاخص‌های اقتصادی، فرهنگی، بهداشتی، آموزشی و اخلاقی، به سمت بهبود بوده‌ایم که بخواهیم انتظار بهبود در زمینه محیط‌زیست را داشته باشیم؟

وی در ادامه گفت: زمانی محیط‌زیست بهبود پیدا می‌کند که حکمرانی به سمت یک حکمرانی خردمند پیش رود که در ۲ مولفه اساسی داشته باشد. نخستین مولفه این است که حکمرانی دانش محور در تمام علوم باشد. دومین مولفه این است که تمام مردم در راستای بهبود وضعیت محیط‌زیست مشارکت کنند. زمانی که حکمرانی را در دست یک گروه و جناح خاص خلاصه کرده‌ایم و مردم را مجبور به خانه نشینی و ترک ایران کرده ایم، نمی‌شود مشکلات را حل کرد. اگر مشکل تورم و آموزش برطرف شد، مشکل آلودگی هم برطرف خواهد شد.

محیط-ززززززیست

۲مولفه مهم در زمینه محیط زیست

این کارشناس محیط‌زیست در ادامه این گفت‌وگو به گسترش نیوز گفت: شهر تهران ۲مشکل اساسی در زمینه محیط‌زیست دارد. نخستین مشکل آلودگی هوا و دومین مشکل توسعه ناپایدار شهری است. آلودگی که در شهر تهران شاهد آن هستیم، ناشی از توسعه ناپایدار شهری است.

آخانی در پاسخ به این سوال که چرا توسعه ناپایدار شهری داریم اظهار کرد: به دلیل آنکه سایر مناطق کشور را غیر قابل سکونت کرده‌ایم و شرایط اقتصادی را به سمتی پیش برده‌ایم که مردم در سایر مناطق قادر به زندگی نیستند و به همین دلیل به سمت پایتخت می‌آیند.

وی افزود: در شهر تهران با یک مافیای بزرگ ساخت‌وساز طرف هستیم که متسفانه از طرف دولت و شهرداری حمایت می‌شوند. زمانی که این اتفاق می‌افتد، ما طرف می‌شویم با شهری پر جمعیت که همین جمعیت زیاد سبب آلودگی می‌شود. مشکلات شهری با سایر مشکلات موجود در کشور تفاوتی ندارد و باید برای برطرف کردنش راه‌حلی داشت.

آخانی در پایان گفت: اگر ما قادر نباشیم دیگر مشکلات کشور را برطرف کنیم و کسانی را نداشته باشیم که بتوانند این مشکلات را حل کنند، نهایتا سار مشکلات هم باقی خواهند ماند و ابعادشان گسترده خواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها