|
کدخبر: 102830

افزایش صادرات ایران به افغانستان + جزییات

سخنگوی گمرک ایران گفت: صادرات کشور به افغانستان در فروردین و اردیبهشت امسال با یک میلیون و ۶۷ هزار و ۳۵۰ تن، از لحاظ وزنی ۳.۵ درصد و از لحاظ ارزش ریالی ۳۱ درصد رشد داشته است.

تجارت افزایش صادرات ایران به افغانستان + جزییات

روح‌اله لطیفی در خصوص صادرات کشورمان به افغانستان، اظهارکرد: در دو ماهه نخست امسال، یک میلیون و ۶۷ هزار و ۳۵۰ تن کالا به ارزش ۳۴۱ میلیون دلار و یا چهار هزار و ۶۷۵ میلیارد تومان به افغانستان صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، از لحاظ وزنی بیش از ۳.۵ درصد افزایش و از لحاظ ارزش به دلار، نزدیک به ۸ درصد کاهش و از لحاظ ارزش به ریال، ۳۱ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: دلیل اینکه با وجود افزایش وزنی کالای صادراتی به افغانستان ارزش دلاری آن کمی نسبت به مدت مشابه کاهش پیدا کرده که صرفا به کاهش قیمت پایه صادراتی بر می‌گردد و با وجود کندی حرکت کامیون‌ها در مرزها برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی، این میزان صادرات که هم از لحاظ وزنی و هم ارزش ریالی رشد داشته است.

سخنگوی گمرک ایران در خصوص کالاهای صادراتی ایران به افغانستان در این دو ماه گفت: کالاهای صادراتی در ۹۴۷ کد تعرفه‌ای و در گروه‌ میله‌های آهنی و مفتولی با ۲۳ میلیون دلار، مشتقات نفتی با هشت میلیون دلار، اوره با هفت میلیون و۶۰۰ هزار دلار، انواع سیمان با هفت میلیون و ۶۱۰ هزار دلار و... قرار دارند.

لطیفی یادآور شد: مواد اولیه تولید ورق‌های فلزی، محصولات آهنی، سایر محصولات آهنی، محصولات آلومینیومی، شیر، ورق‌های فلزی و... از مهم‌ترین محصولات صادراتی کشور به افغانستان در این دو ماه بودند.

وی خاطرنشان کرد: کشورهایی که راه اجرای پروتکل‌های بهداشتی را انتخاب کردند توانستند همراه مقابله با بیماری کووید ۱۹ را در پیش بگیرند و هم تامین نیازهای کالایی و تجاری آنها دچار مشکل نشود و یا کمترین آسیب را ببیند در این راستا کشور افغانستان، ازجمله کشورهایی است که اجرای پروتکل‌های بهداشتی را به جای مسدود کردن مرزها در پیش گرفته است.

 

منبع: فلزات آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها