|
کدخبر: 101430 سهیل فرزین

دبیرکل انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز مطرح کرد:

دود خودتحریمی در چشم صادرکنندگان!

دبیرکل انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی با اشاره به اینکه صادرات کشور در شرایط رکود شدید به سر می برد نسبت به عدم حمایت دولت از صادرکنندگان انتقاد کرد.

تجارت دود خودتحریمی در چشم صادرکنندگان!

شرایط صادرات و مبادلات تجاری ایران با سایر کشورهای دنیا به علت تحریم های ناجوانمردانه آمریکا علیه کشور و گاها سیاست های اشتباه مبادی قانون گذار با مشکلات و کاهش روبرو شده بود که شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرز های کشورها با یکدیگر نیز این رکود و کاهش را دو چندان کرد.

کرونا موجب شد تا صادرکنندگان کشور نیز با مشکلات فراوانی مواجه شوند و بار بزرگی از مشکلات به مشکلات و موانع قبلی اضافه شود.

از همین رو خبرنگار گسترش نیوز به منظور اطلاع از آخرین وضعیت صادرکنندگان کشور به سراغ دبیرکل انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی رفته و گفت و گویی را با وی ترتیب داده که در ادامه گزیده ای از این گفت و گو را ملاحظه می کنید:

علی فرزاد مهاجری در ابتدای این گفت و گو اظهار داشت: انجمن ما انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی است و در حدود ۲۰ سال است که فعالیت خود را شروع کرده است.

فرزاد-مهاجری

وی در ادامه افزود: هدف از ایجاد انجمن، حمایت از صادر کنندگانی است که در سه زمینه صنعت، معدن و خدمات مهندسی فعالیت می‌کنند.

دبیرکل انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی در ادامه با بیان اینکه در طول این سال‌ها حدود ۳۰۰ عضو جذب کرده‌ایم، بیان کرد: این افراد از شرکت‌های بزرگ مختلف هستند که در امر صادرات مشغول فعالیت هستند.

مهاجری در ادامه گفت: انتقال مشکلات اعضای انجمن و صادرکنندگان به سازمان های ذیربط، دفاع از حقوق آنان و پیگیری جهت حل معضلات و مشکلات پیش روی صادرکنندگان از جمله وظایف مهم انجمن است.

وی در ادامه به شیوع ویروس کرونا در دنیا و تاثیر آن در صادرات اشاره کرد و گفت: شیوع این ویروس در صادرات شرکت‌های تولیدی به شدت موثر بود.

مهاجری افزود: به دلیل مشکلاتی که با کشورهای همسایه داریم این کاهش صادرات به شدت محسوس بوده؛ به عنوان مثال کشور عراق که عمده صادرات ایران به این کشور است به مدت زیادی مرزهای خود با ایران را به علت شیوع این ویروس بست و امکان انتقال کالا وجود نداشت.

دبیرکل انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی در ادامه خاطرنشان کرد: هیچ پروتکل بهداشتی برای صدور کالاها تدوین نشده و در همین راستا ما با مسئولین مرتبط نیز مذاکره کرده‌ایم که در خصوص پروتکل های بهداشتی برای ورود و صدور کالاها پروتکلی تدوین شود تا امکان ورود و صدور کالا با سهولت بیشتری انجام گیرد ولی متاسفانه این امر تا کنون به اجرا درنیامده است.

مهاجری در ادامه با بیان اینکه همسایگان نیازمند محصولات ما هستند، بیان کرد: ما برای صادرات با دیگر  کشورهای دنیا به شدت مشکل داریم و از همین رو صادرات پسته و زعفران و بسیاری از محصولات دیگر ما در رکود شدید به سر می‌برد.

لزوم حمایت دولت از صادرکنندگان

دبیرکل انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی در بخش دیگری از صحبت های خود بر لزوم حمایت دولت از صادرکنندگان تاکید کرد و گفت: جریان حمایت از بنگاه‌های کوچک بسیار موضوع مهم و جدی است که متاسفانه اقدام بایسته و شایسته ای در این خصوص صورت نگرفته است.

وی در ادامه تصریح کرد: به عنوان مثال در موضوع تسویه ارزهای صادراتی قوانینی وضع می‌شود که بسیار مقطعی و کوتاه است به همین علت صادر کنندگان نمی توانند از این قوانین استفاده کنند.

مهاجری افزود: در موضوع برگشت ارز ها نیز در سال ۹۷ و ۹۸ معافیت هایی برای صادرکنندگان تخصیص داده می‌شد که اکنون و با وجود این حجم از مشکلات در صادرات، این قانون را لغو کردند.

وی در ادامه ضمن تاکید بر  اینکه تحریم های داخلی ما عملاً از فشارها و تحریم های خارجی بیشتر است، بیان کرد: کشور ترکیه در زمینه صادرات رشد چشمگیری داشته است چرا که دولت از صادرکنندگان حمایت‌های فوق‌العاده‌ای را انجام می‌دهد.

دبیرکل انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی در پایان با بیان اینکه به دست آوردن بازارهای صادراتی به شدت سخت ولی از دست دادن آن به همان میزان راحت است، اظهار داشت:

صادر کنندگان ما با اعمال تغییرات متعدد در قانون ضربه بسیار هنگفتی را از این منظر متحمل می‌شوند؛ یکی از مشکلات بزرگ تیم اقتصادی دولت عدم استفاده از نظر مشاورین است.

وقتی می‌شود قوانین را به نفع صادرکنندگان و فعالان اقتصادی تغییر داد چرا این اقدام انجام نمی‌شود؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها