|
کدخبر: 101822 سهیل فرزین

عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با گسترش نیوز عنوان کرد:

دست اندازهای دولت پیش پای صادرکنندگان

عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه سال جاری سالی سخت از نظر اقتصادی خواهد بود نسبت به عملکرد دولت در برابر صادرکنندگان انتقاد کرد.

تجارت دست اندازهای دولت پیش پای صادرکنندگان

شیوع ویروس کرونا موجب شد تا مبادلات و روابط تجاری کشورها با مشکلات فراوانی روبه‌رو شود که ایران نیز از این قاعده مستثنا نبود.

شیوع کرونا موجب شد تا صادرکنندگان کشور که قبل از شیوع این ویروس با مشکلات عدیده‌ای همچون تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کردند، با یک معضل و انبوهی از مشکلات جدید روبه‌رو شوند.

خبرنگار گسترش نیوز به منظور دریافت آخرین وضعیت صادرات صادرکنندگان و فعالیت فعالان تجاری و اقتصادی کشور گفت‌وگویی را با سید رضی حاجی آقا میری، عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران ترتیب داده است که گزیده‌ای از این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

سید رضی حاجی آقا میری در ابتدای این گفت‌وگو اظهارکرد: بنده اعتقادی ندارم که مشکل ما به علت شیوع ویروس کرونا است شاید شیوع کرونا تنها موجب شد تا سرپوشی بر ریشه مشکلات اقتصادی ما گذاشته شود و بعضی‌ها گمان کنند که دلیل وضعیت کنونی تجارت داخلی و خارجی ما کرونا است.

سید-رضی-حاجی-آقامیری

وی افزود: قبل از شروع ویروس کرونا وضعیت ما به گونه‌ای بود که ما انتظار چنین شرایطی را داشتیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در ادامه به موضوع تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین عامل وضعیت فعلی تحریم‌ها است آنها بسیار جدی هستند و مانع فروش نفت مهم‌ترین و اصلی‌ترین منبع در آمد کشور شده‌اند..

آقامیری در ادامه اظهارکرد: متاسفانه دولت به علت کمبود ارز سیاست غلطی را در پیش گرفته و به جای اینکه به صادرات غیرنفتی کشور کمک کند فشار به بخش خصوصی و بخش صادرات غیرنفتی را افزایش داده است.

 عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران در ادامه با بیان اینکه درحال‌حاضر بزرگترین مشکل اقتصاد کشور مشکل منابع است، تصریح کرد: منابع کشور به حدی کم است که به جرات می‌توان گفت واردات کشور به مرحله توقف رسیده که می‌تواند صدمات بسیار زیادی به تولید می‌بزند. تبعات آن را در آینده‌ای نزدیک مشاهده خواهیم کرد.

تاثیر شیوع ویروس کرونا در مبادلالت تجاری کشور

وی در بخش دیگر صحبت‌های خود به تاثیر شیوع ویروس کرونا در مبادلالت تجاری کشور اشاره کرد و گفت: نخستین مشکلی که کرونا ایجاد کرد ممانعت از رفت و آمدها بود؛ توقف خطوط رفت و برگشت هوایی بسیار صدمه زننده است و عدم امکان مسافرت برای فعالان اقتصادی صادر‌کنندگان و واردکنندگان مشکل ساز شده و موجب شده که فعالان اقتصادی در جریان و فرآیند کارشان با محدودیت شدید روبه‌رو شوند..

وی افزود: کشورهای صنعتی و پیشرفته نیز به علت شیوع کرونا مانع ورود دیگران به کشور خود می‌شوند و به این ترتیب انزوای تحریمی ما توسط ویروس کرونا دو چندان شده است.

 عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در ادامه اظهارکرد: اگر شرایط در سال ۹۹ مانند شرایط کنونی باقی بماند اقتصاد ما در امسال با تکانه‌های بی‌سابقه‌ای روبه‌رو خواهد شد؛ همچنین مسئله تورم نیز به شدت بدتر خواهد شد و بالا رفتن تورم و فشاری که به طبقه متوسط و پایین جامعه خواهد آمد بسیار خطرناک پیش‌بینی می‌شود.

آقامیری در ادامه افزود: اگر شرایط در امسال نسبت به شرایط کنونی متفاوت باشد بسته به شرایط آن زمان بسترهای متفاوتی ایجاد خواهد شد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در ادامه با بیان اینکه آینده خوبی برای اقتصاد کشور پیش‌بینی نمی‌کنم، خاطرنشان کرد: فرصت زیادی برای رقم خوردن اتفاقات خوب در اقتصاد ما باقی نمانده است.

بزرگترین مشکل صادرکنندگان

 وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بزرگترین مشکل صادرکنندگان را مسائل پیمان ارزی عنوان کرد و گفت: این موضوع به جد دست و پای صادرکنندگان را بسته است.

 آقامیری در ادامه با بیان اینکه طبق قانون صادرات از پرداخت مالیات معاف است، بیان کرد: دولت در صدد است که از هر طریق ممکن این معافیت مالیاتی را دور بزند و صادرکنندگان را درگیر کند.

 وی افزود: صادر‌کنندگان برای دفاع از حق خود و چالشی که با دولت دارند انرژی زیادی مصرف می‌کنند و به قدری این چالش آزاردهنده است که باعث شده صادرکنندگان نسبت به امر صادرات بی‌توجه شوند.

 آقامیری در ادامه به از دست رفتن بازارهای صادراتی صادرکنندگان اشاره کرد و گفت: هنگامی که صادرکنندگان بازارهای صادراتی خود را از دست می‌دهند نسبت به صادرات دلسرد می‌شوند بنابراین اقدامات حمایتی که شاید دولت قرار است در دوران پسا کرونا انجام دهد باید در شرایط کنونی که صادرات کشور تحت تاثیر کرونا به شدت با مشکل روبه‌رو شده‌اند انجام دهد.

 وی با اشاره به عملکرد دولت آلمان در حمایت از صادرکنندگان و فعالان اقتصادی این کشور در دوران شروع کرونا، اظهارکرد:

دولت نباید در شرایط تحریم به مردم فشار بیاورد، چرا که این امر به نوعی تحریم مضاعف است. اگر قرار باشد در شرایط کنونی به تحریم‌های خارجی فشارهای داخلی هم اضافه شود، شرایط مردم و بدنه اقتصادی کشور به شدت سخت تر خواهد شد.

 عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران در ادامه اظهارکرد: کشور در صادرات مواد غذایی، محصولات کشاورزی و محصولات لبنی فعالیت‌های شایان توجهی را انجام داده بود که تحریم‌ها و بعد از آن شیوع ویروس کرونا موجب اختلال در روند صادرات این محصولات شد.

آقامیری اظهارکرد: در این میان از صادرات صنایع دستی و فرش، خشکبار و خدمات فنی مهندسی نیز نباید غافل بود و نسبت به صادرات خدمات فنی مهندسی نیز باید توجه بیشتری داشته باشیم.

 عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در پایان اظهارکرد: به عقیده من تا زمانی که ما نتوانیم با کشورهای دیگر در عرصه سرمایه‌گذاری خارجی اتفاق خاصی را رقم بزنیم در امر صادرات موفق نخواهیم بود.

ارسال نظر