|
کدخبر: 102048 سهیل فرزین

رئیس صندوق ضمانت از صادرات در گفت و گو با گسترش نیوز تشریح کرد:

برنامه های صندوق ضمانت از صادرات در سال ۹۹

رئیس صندوق ضمانت از صادرات برنامه های این صندوق در سال ۹۹ در راستای حمایت از صادرکنندگان کشور را تشر یح کرد.

تجارت برنامه های صندوق ضمانت از صادرات در سال ۹۹

شیوع ویروس کرونا موجب شد تا روابط و مبادلات تجاری کشورهای دنیا با مشکل و بن بست رو به رو شود. ایران نیز از این قاعده مستثنا نبوده؛ به طوری که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که صادرات کشور در امسال با افت ۴۰ درصدی صادرات مواجه خواهد شد.

در این میان توجه و حمایت از صادرکنندگانی که در این شرایط سخت اقدام به امر صادرات و چرخاندن چرخ اقتصاد کشور می‌کنند بیش از پیش احساس می‌شود.

از همین رو خبرنگار گسترش نیوز به سراغ مدیرعامل صندوق ضمانت از صادرات رفته و جزییات برنامه‌های حمایتی این صندوق از صادرکنندگان کشور را جویا شده است که در ادامه بخشی از گفت‌وگو را ملاحظه خواهید کرد:

افروز بهرامی در ابتدای این گفت و گو و در تشریح برنامه های صندوق ضمانت از صادرات در سال ۹۹  با توجه به ضرورت جهش تولید و شیوع کرونا، اظهار داشت: یکی از ملزومات مهم جهش تولید تحریک تقاضای خارجی و توسعه صادرات است.

افروز-بهرامی

وی افزود: صندوق ضمانت صادرات ایران تسهیلات اعتباری را برای خریداران کالا و خدمات از ایران در نظر گرفته است.

رئیس صندوق ضمانت از صادرات در ادامه بیان کرد: در حال حاضر با توجه به محدودیت های ناشی از تحریم صادرات بشکل نقدی دشوار شده و صادرکنندگان باید فروش  اعتباری و برخی روش های پرداخت دیگر را دنبال کنند که البته ریسک های خود را به همراه دارد و صندوق آمادگی دارد  ابزارهای لازم برای پوشش ریسک های سیاسی و تجاری را به کار ببندد و یا ابزارهای جدیدی را برای این منظور طراحی و پیشنهاد کند.

وی در ادامه افزود: این ریسک ها به خصوص ریسک های ناشی از انتقال ارز در شرایط تحریمی تشدید می شود و به هیچ عنوان مانعی برای صادرات نیست چون صادرکنندگان ایرانی راه دورزدن تحریم ها را به خوبی می دانند اما برای اینکه بتوانند بازار را در اختیار گیرند و ابزار مذاکره داشته باشند برای بازار یابی جدید نیازدارند تا مزیت جدیدی برای خود ایجاد کنند.

بهرامی در ادامه تصریح کرد: یکی از این مزیتها می‌تواند فروش اعتباری بجای نقدی باشد که البته  ریسک های ناشی از عدم ایفای تعهدات خریدار خارجی در سررسید را بدنبال خواهد داشت؛ در این راستا صندوق ضمانت صادرات آمادگی دارد کلیه این ریسک‌ها شامل ریسکهای سیاسی و تجاری را پوشش دهد و اطمینان خاطر از بابت بازگشت مطالبات صادرکنندگان را ایجاد نماید.

بسته ویژه حمایتی 

رئیس صندوق ضمانت از صادرات در ادامه عنوان کرد: بسته حمایتی ویژه صندوق در راستای تحقق جهش تولید در سال ۱۳۹۹ ( ابزارهای حمایتی  ده گانه صندوق ضمانت صادرات برای تحقق جهش تولید ) به شرح ذیل تدوین شده است :

- پوشش ۲.۳ میلیارد دلاری ریسک صادراتی کالاها

- پوشش ۷۰۰ میلیون دلار ضمانت‌نامه‌ اعتبار‌ صادراتی برای توسعه صادرات به کشورهای هدف با اولویت کشورهای اوراسیا

- پوشش ریسک پروژه‌های صادرات خدمات فنی و مهندسی و صدور ضمانت‌نامه‌های مبتنی بر قرارداد جهت ایمن‌سازی صادرات با اولویت کشورهای همسایه

- کمک به  واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات بنگاههای تولیدی صادراتی

- صدور ضمانت‌نامه‌های مستقیم مورد نیاز پیمانکاران برای ورود به مناقصات خارجی به عنوان جایگزین سیستم بانکی

- گسترش دسترسی صادرکنندگان به تامین مالی از طریق بازار سرمایه ویژه طرح‌های صادرات محور

- تسهیل و ایجاد مزیت برای فروش کالا در بورس کالا و انرژی در رینگ صادراتی به صورت مدت‌دار

- همکاری با موسسات همتا برای طراحی ابزارهای جانشین محصولات بانکی در شرایط تحریم

- تجهیز منابع مالی جدید برای صادرات با همکاری شعب خارجی بانک‌های ایرانی جهت خرید دین اسناد صادراتی

- پرداخت یارانه کارمزد/حق بیمه به صادرکنندگان از محل بسته حمایتی

پوشش ریسک های تجاری و سیاسی

بهرامی در بخش دیگری پوشش ریسک های تجاری و سیاسی صندوق و تسهیلاتی که صندوق در اختیار صادرکنندگان قرار می‌دهد، اظهار داشت: ریسک های صادراتی یکی از مهم ترین چالش ها در روند صادرات محسوب می شود. حفظ موقعیت و نفوذ در بازارهای موجود و اعتبارسنجی بازارهای جدید دو فاکتور ضروری در این راستا هستند.

وی در ادامه افزود: یکی از اتفاقاتی که در زمان تحریم افتاد، محدود شدن و کاهش تعداد بازارهای صادراتی ایران بود . مقصد بیش از ۸۰ درصد از صادرات ما در این شرایط پنج کشور می باشد و این تمرکز بالای مقاصد صادراتی از لحاظ ارزیابی ریسک مناسب نیست.

بهرامی در ادامه عنوان کرد: بدیهی است وقتی یک بازار دچار مشکل شود، طیف وسیعی از صادرات ما را دچار مشکل خواهد کرد. متنوع سازی بازارهای هدف به عنوان یک استراتژی توسعه صادرات بسیار مهم است توصیه جدی برای صادرکنندگان حرفه ای این است که پیش از ورود به بازار جدید، شناخت کافی از آن کسب کنند و اعتبارسنجی لازم را درباره خریدار خارجی انجام دهند.

رئیس صندوق ضمانت از صادرات در ادامه عنوان کرد: در این راستا صندوق ضمانت صادرات می‌تواند با پوشش ریسک های سیاسی و تجاری امنیت خاطر را برای صادرکنندگان فراهم کند. به این ترتیب آنها می توانند با فراغ بال به بازاریابی صادراتی خود فکر کنند و نگران مطالبات صارداتی شان نباشند.

بهرامی در ادامه عنوان کرد: در شرایط فعلی که هم کشور با محدودیت های  ناشی از تحریم و هم با شوک همزمان در عرضه و تقاضا و مشکلات اقتصادی ناشی از بیماری کووید ۱۹ مواجه است و بانک ها عموما خود را در شرایط امن قرار می دهند و تامین مالی را به حداقل می رسانند و از طرفی بیمه های تجاری متاثر از ریسک های موجود عقب نشینی می کنند ، صندوق ضمانت صادرات حمایت بیش از پیش از صادرکنندگان را در دستور کار دارد و حتی نسبت به افزایش سطح پوشش های ریسک و کاهش فرانشیز بیمه نامه ها اقدام نموده است .

رئیس صندوق ضمانت از صادرات در پایان اظهار داشت: علاوه بر این افزایش سقف اعتباری مشتریان و نیز استمهال بدهی صادرکنندگان در دستور کار قرار دارد.

ارسال نظر