|
کدخبر: 102254

آخرین جزییات صادرات کالا از مرزهای اقتصادی کرمانشاه

پیش‌بینی‌های کارشناسان مبنی بر تاثیرات کرونا بر روی صادرات درست از آب درآمد و آمارها کاهش صادرات کالا از مرزهای اقتصادی استان کرمانشاه در ۲ ماه سپری شده از امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد به طوریکه صادرات امسال به یک سوم سال گذشته کاهش یافته است.

تجارت آخرین جزییات صادرات کالا از مرزهای اقتصادی کرمانشاه

براساس اعلام اداره کل گمرکات استان کرمانشاه در ۲ ماه سپری شده از سال ۹۹، آمار صادرات در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش ۳۲ درصد و از حیث وزن ۲۳ درصد کاهش داشته است.

صادرات ۳۲۰ میلیون دلاری کالا از طریق گمرکات استان کرمانشاه

ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک کرمانشاه با بیان اینکه در ۲ ماه سپری شده از امسال ۳۲۰ میلیون و ۹۵۸ هزار و ۸۴۰ دلار کالا به وزن ۷۹۹ هزارو ۲۹۲ تن از گمرکات استان کرمانشاه به خارج از کشور صادر شده است، گفت: ۱۹۰ میلیون و ۸۳۷ هزار و ۶۵۷ دلار با وزن ۴۸۵ هزار و ۴۶۵ تن از کالاهای فوق در گمرکات کرمانشاه، پرویزخان، خسروی و پاوه اظهار و صادر شده است.

روز سه شنبه افزود: سایر گمرکات کشور نیز در این مدت ۱۳۰ میلیون و ۱۲۱ هزار و ۱۸۳ دلار کالا با وزن ۳۱۳ هزار و ۸۲۷ تن از طریق مرزهای استان کرمانشاه به خارج از کشور صادر کرده‌اند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۲۵ درصد و از حیث ارزش ۳۴ درصد کاهش داشته است.

کولرهای آبی خانه با هوادهی حداکثر هشت هزار فوت مکعب در دقیقه، خربزه، هندوانه تازه، پنیر، رب گوجه فرنگی، بیسکویت هایی که به آنها مواد شیرین‌کننده افزوده اند، انواع کاشی و سرامیک، فرآورده‌های مخصوص تغذیه کودکان شیرخوار، انواع مصنوعات پلاستیکی، شیر و خامه شیر که میزان مواد چرب آن مساوی یک درصد یاکمتر باشد، قرابه بطری تنگ و همانند از مواد پلاستیکی، مویز، ظروف ملامین، سیب تازه، جوال و کیسه برای بسته‌بندی کالا از نوارپلی اتیلن یاپلی پروپیلن یا همانند از جمله کالاهای صادر شده از استان کرمانشاه است که به گفته مدیرکل گمرک کرمانشاه بیشتر این کالاها به کشور عراق صادر می‌شود.

وی بیان کرد: مجموع اقلام صادراتی اظهار شده در این مدت از گمرکات استان کرمانشاه ۳۹۶ نوع کالا بوده و در مجموع از گمرکات استان کرمانشاه به ۱۵ کشور صادرات قطعی صورت گرفته است.

افزایش ۱۲۴ درصدی واردات از استان

ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک کرمانشاه در ادامه به واردات کالا از گمرکات استان نیز اشاره کرد و گفت: مجموع کالاهای وارداتی از طریق گمرکات استان در ۲ ماه سپری شده از امسال چهار میلیون و ۷۴۷ هزار و ۳۷۹ دلار به وزن یک هزار و ۳۹۰ تن بود.

حیدری اظهارکرد: از مجموع فوق، گمرک کرمانشاه با سه میلیون و ۲۶۹ هزار و ۱۷۳ دلار کالای وارداتی به وزن ۳۰۹ تن، بیشرین حجم کالاهای وارداتی استان را در این مدت به خود اختصاص داده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ از لحاظ وزن و ارزش ۱۲۴ درصد رشد داشته است.

ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک کرمانشاه در ادامه افزود: در این مدت از گمرک پرویزخان یک میلیون و ۴۷۸ هزار و ۲۰۶ دلار کالا به وزن یک هزار و ۸۱ تن به داخل کشور وارد شده است که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۷۹ درصد و از حیث ارزش ۷۸ درصد کاهش داشته است.

حیدری با تاکید بر اینکه در مجموع کالاهای وارداتی به استان از ۹ کشور وارد می‌شود، تصریح کرد: آلمان با یک میلیون و ۹۰۱ هزار و ۵۰۴ دلار کالا به وزن ۲۶ تن جایگاه اول را در بین کشورهای طرف معامله واردات قطعی گمرکات استان کرمانشاه در ۲ ماه سپری شده از امسال را به خود اختصاص داده است.

وی توضیح داد که در این مدت کشور عراق با یک میلیون و ۶۶۴ هزار و ۱۳۲ دلار کالا به وزن ۹۶۴ تن و کشور چین با ۷۵۵ هزار و ۸۲۶ دلار کالا به وزن ۹۷ تن درجایگاه دوم و سوم قرار دارند.

وی بیشتر کالاهای وارد شده از طریق گمرکات استان را ماشین‌های گریز از مرکز، آلیاژهای آلومینیوم کارنشده، تلمبه‌های چرخ دنده ای، اجزاء قطعات ترانسفورماتورها القاءکننده‌ها و کنورتیسورهای استاتیک، تایربادی نو از کائوچو برای اتومبیل سواری همچنین اتومبیل‌های استیشن واگن و مسابقه، استئارات‌های فلزی، میکروتوم‌ها اجزا و قطعات و متفرعات، اجزاء و قطعات و متفرعات آلات و دستگاه‌های سنجش یا کنترل ذکر کرد.

شرایط عادی شود می‌توانیم کاهش صادرات ناشی از کرونا را جبران کنیم

عضو هیات رئیسه اتاق ایران و رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه نیز با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا مبادلات تجاری در سراسر دنیا و از جمله ایران را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: در فروردین امسال در کشور ۳۶ درصد کاهش صادرات داشتیم و تراز تجاری ایران به منفی ۲۷۹ میلیون دلار رسید.

«کیوان کاشفی» دلیل اصلی این کاهش صادرات را بسته شدن مرزها به دلیل شیوع کرونا دانست و یادآور شد: در این بین مبادلاتی که از طریق کشتی و یا خطوط راه آهن انجام می‌شد کمترین آسیب را دید. برای مثال صادرات به کشورهایی مانند چین و امارات که عمدتا از طریق کشتی انجام می‌شود تقریبا به روال قبل در حال انجام است، اما صادراتی که از طریق کامیون‌ها انجام می‌شد بیشترین تاثیر را از شیوع بیماری کرونا پذیرفت و در صادرات به کشورهایی که به این شیوه با ما مبادله دارند از جمله عراق، بیشترین کاهش صادرات را داشتیم.

وی اظهارکرد: اگر روند شیوع کرونا و مسدود ماندن مرزها ادامه پیدا کند، امسال با کاهش قابل توجه صادرات مواجه خواهیم شد که البته رقم دقیق آن از هم اکنون قابل برآورد نیست.

وی درباره پیامدهای کاهش صادرات نیز عنوان کرد: این امر بر واحدهای تولیدی کشور اثر گذاشته و بسیاری از آنها با دپو محصولات تولیدی مواجه شده‌اند.

رئیس اتاق کرمانشاه با بیان اینکه اگر رکود ناشی از کرونا فروکش کند زمان کافی داریم که در ماه‌های آتی کاهش صادرات رخ داده را جبران کنیم، اظهار کرد: در چنین شرایطی نیازمند تسهیل‌گیری بیشتر برای صادرات کالاها هستیم و باید تردد در مرزها روان‌سازی شود.

وی یکی دیگر از مواردی که برای جبران کاهش صادرات باید به آن توجه کنیم را صادرات کالاهایی دانست که در شرایط کنونی کشورهای جهان به آن نیاز دارند و عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین این کالاها انواع مواد ضدعفونی‌کننده است که تولید آن به میزان کافی در کشور صورت می‌گیرد.

بسته شدن مرزهای کرمانشاه عامل اصلی کاهش صادرات

رئیس اتاق کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه استان کرمانشاه نیز با شرایط مشابه کشور با کاهش صادرات مواجه بوده، خاطرنشان کرد: فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۳۱ درصدی صادرات را شاهد بودیم و صادرات استان به ۱۱۳ میلیون دلار رسید.

کاشفی ادامه داد: در کرمانشاه نیز بیشتر مرزها برای مدتی بسته شد و پس از پیگیری‌های فراوان مرز پرویزخان باز شد و اکنون نیز ۲ بازارچه شوشمی و شیخ صله فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه در کرمانشاه نیز کاهش صادرات رخ داده قابل جبران است، یادآور شد: کالای صادراتی به اندازه کافی داریم و همین حالا چهار هزار کامیون کالا در مرز پرویزخان وجود دارد، فقط باید روند کارها عادی‌سازی شود.

به گفته رئیس اتاق کرمانشاه، کندی تردد به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی زمان و هزینه مورد نیاز برای صادرات کالاها را در مرزهای استان افزایش داده است.

کاشفی ابراز امیدواری کرد، در آینده نزدیک و با بازگشایی مرز سومار بخشی از این مشکلات حل شود.

استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با ۲ بخش کُرد و عرب نشین کشور عراق و داشتن ۶ مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه حدود نیمی از کل صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص می‌دهد.

سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد تا روز ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ و براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۹۷۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که از بین مبتلایان جدید، ۶۵۲ مورد بستری و ۲ هزار و ۳۲۷ مورد از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۵۴ هزار و ۴۴۵ نفر رسید.

کیانوش جهانپور افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به هفت هزار و ۸۷۸ نفر رسید.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها