|
کدخبر: 99232

کاهش چشمگیر صادرات ایران در فروردین ۹۹ + جزییات

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران، معتقد است، اگر شرایط بحرانی کرونا فروکش کند، می‌توانیم کاهش صادرات امسال را جبران کنیم.

تجارت کاهش چشمگیر صادرات ایران در فروردین ۹۹ + جزییات

کیوان کاشفی با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا مبادلات تجاری در سراسر دنیا و از جمله ایران را تحت تاثیر قرار داده، گفت: در فروردین امسال در کشور ۳۶ درصد کاهش صادرات داشتیم و تراز تجاری ایران به منفی ۲۷۹ میلیون دلار رسید.

کیوان-کاشفی

وی دلیل اصلی این کاهش صادرات را بسته شدن مرزها به دلیل شیوع کرونا دانست یادآور شد: در این بین مبادلاتی که از طریق کشتی و یا خطوط راه آهن انجام می‌شد کمترین آسیب را دید. برای مثال صادرات به کشورهایی مانند چین و امارات که عمدتا از طریق کشتی انجام می‌شود تقریبا به روال قبل در حال انجام است، اما صادراتی که از طریق کامیون‌ها انجام می‌شد بیشترین تاثیر را از شیوع بیماری کرونا پذیرفت و در صادرات به کشورهایی که به این شیوه با ما مبادله دارند از جمله عراق، بیشترین کاهش صادرات را داشتیم.

کاشفی گفت: اگر روند شیوع کرونا و مسدود ماندن مرزها ادامه پیدا کند، امسال با کاهش قابل توجه صادرات مواجه خواهیم شد که البته رقم دقیق آن از هم اکنون قابل برآورد نیست.

وی درباره پیامدهای کاهش صادرات نیز عنوان کرد: این امر بر واحدهای تولیدی کشور اثر گذاشته و بسیاری از آنها با دپو محصولات تولیدی مواجه شده‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه با بیان اینکه اگر رکود ناشی از کرونا فروکش کند زمان کافی داریم که در ماه‌های آتی کاهش صادرات رخ داده را جبران کنیم، اظهار کرد: در چنین شرایطی نیازمند تسهیل‌گیری بیشتر برای صادرات کالاها هستیم و باید تردد در مرزها روان‌سازی شود.

وی یکی دیگر از مواردی که برای جبران کاهش صادرات باید به آن توجه کنیم را صادرات کالاهایی دانست که در شرایط کنونی کشورهای جهان به آن نیاز دارند و عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین این کالاها انواع مواد ضدعفونی‌کننده است که تولید آن به میزان کافی در کشور صورت می‌گیرد.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها