|
کدخبر: 101637

رشد واردات کالا‌های اساسی در دوماهه نخست سال

دژپسند گفت: در حال حاضر واردات کالا‌های اساسی در دو ماهه اول سال ۲۱ درصد نسبت به ماه‌های اخیر رشد داشته است.

اقتصاد رشد واردات کالا‌های اساسی در دوماهه نخست سال

فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه نشست با اعضای اتاق بازرگانی اظهار کرد: افتتاح مکانی با عنوان پنجره واحد موجب کاهش مراجعه مشتری به اداره‌ها در ساعات مختلف می‌شود. امروزه در سراسر دنیا این عمل در یک نیم روز انجام می‌شود، اما در کشور ما به طور متوسط ۷۲ و نیم روز طول می‌کشد که در برخی مواقع به ۱۲۰ تا ۱۸۰ روز هم می‌رسد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی ادامه داد: کسی که منابع و همت خود را جهت سرمایه گذاری و ظرفیت شغلی جدید به کار می‌گیرد تا تولید کشور افزایش پیدا کند، برای کسب مجوز باید روند طولانی مدتی را طی کند. طبق تصمیم سازمان مالیاتی این ۷۲ ونیم روز حدود ۵۲ روز کاهش یافت. یعنی اگر فردی قصد سرمایه گذاری دارد نباید کارش بیشتر از ۳ روز طول بکشد.

وی گفت: در صورتی که کوتاهی وجود داشته باشد افراد می‌توانند با شماره ۱۸۶۶ تماس گرفته تا پیگیری‌های لازم صورت بگیرد. این اقدام مختص دستگاه خاص نیست بلکه به میدان داری بخش خصوصی انجام گرفته است. امیدواریم تا دهه فجر امسال پنجره واحد الکترونیکی هم رونمایی شود.

دژپسند بیان کرد: امروزه یکی از نیاز‌های اساسی کشور ما سرمایه گذاری از طریق تولید و به دنبال آن اشتغال است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا بانک‌ها از ارائه منابع خود برای جهش تولید اجتناب می‌کنند؟ گفت: حداقل یک هزار میلیارد برای سرمایه گذاری نیاز داریم، اما بودجه کشور جوابگوی این قضیه نیست و طبق صحبت‌های اخیر رئیس جمهور مبنی بر اینکه تا پایان سال نیازمند ۳۰ هزار میلیارد تومان تخصیص منابع هستیم. دولت قادر به پرداخت ۲۰ درصد از این بودجه است و مابقی آن نیازمند ورود بخش خصوصی است. به علت آنکه بخش خصوصی آورده‌ی خودش را وارد بخش تولیدی می‌کند.

وی افزود: سایر بخش‌ها نیازمند منابع کمکی هستند که از طریق بازار پولی یعنی بانک‌ها بدست می‌آید من همیشه در دولت گفته ام که ما باید عملی را انجام دهیم تا بانک‌ها برایشان تامین نیاز مالی بخش خصوصی اهمیت داشته باشد. نباید برای تامین این نیاز‌ها رغیب آسان تشکیل دهیم.

بانک ها را وادار به فروش دارایی هایشان کنیم

دژپسند تصریح کرد: از جمله اقداماتی که می‌توانیم انجام دهیم این است که بانک‌ها را وادار کنیم تا دارایی‌های مازاد و املاکشان را واگذار کنند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی بیان کرد: یک کریدوری که وجود دارد در بخش سرمایه است من از بخش خصوصی دعوت کردم تا در صورت امکان هر هفته یک شرکت خصوصی را برای عرضه‌ی اولیه داشته باشیم و خوشبختانه ما در چند هفته‌ی اخیر با این اتفاق مواجه شدیم.

وی تاکید کرد: این عملی که ما داریم انجام می‌دهیم باید حاکمیت با بخش خصوصی همکاری‌های لازم را انجام دهند. به طوری که اگر همت و همکاری بین دولتی و خصوصی زیاد بشود مثل پارسال که بالغ بر ۴۱ میلیارد صادرات غیر نفتی داشتیم امسال هم با رشد چشمگیری در بخش غیر نفتی مواجه خواهیم شد.

دژ پسند تاکید کرد: اگر ما بتوانیم ارز‌های زیادی را از این طرق وارد کشور کنیم به طور قطع وضعیت بازار ارز به تعادل بیشتری خواهد رسید که این اتفاق از لحاظ من دور از انتظار نیست

وزیر امور اقتصاد و داری بیان کرد: در حال حاضر واردات کالا‌های اساسی در دو ماهه اول سال ۲۱ درصد نسبت به ماه‌های اخیر رشد داشته است که نخست مبلغی بالغ بر یک و هفت میلیارد تومان کالا وارد شده است دو ما حدود سه میلیارد تومان به این کالا‌های اساسی تخصیص داده شده است. پس مجموع این اقدامات نشان می‌دهد که دولت در این بخش به خوبی عمل کرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها