|
کدخبر: 298283

قطعی برق در تابستان تکرار می شود؟

ناترازی در حوزه انرژی مشکلی است که مدت هاست وجود دارد و این ناترازی در صنعت برق بیشتر جلوه می کند.

انرژی قطعی برق در تابستان تکرار می شود؟

اگر یادتان باشد، در سال های گذشته و در فصل گرما، جدولی منتشر می شد تحت عنوان جدول خاموشی برق که در این جدول، زمان قطع برق در هر نقطه از شهر مشخص شده بود. ناترازی در حوزه انرژی به خصوص برق، همیشه سبب شده است تا برای مردم دردسرهایی را ایجاد کند.

جدول-برق

باوجود اینکه خاموشی و ناترازی در صنعت برق از دولت گذشته  به این دولت به ارث رسید اما دولت سیزدهم با سیاست ارتقای توان نیروگاه‌ها و اجرای طرح‌های مدیریت مصرف، اجازه نداد خاموشی مهمان ناخوانده خانه‌های مردم بماند. البته این نکته را هم باید گفت که هنوز فصل گرما آغاز نشده است و باید منتظر ماند که در اواسط تابستان چه اتفاقی خواهد افتاد. آیا این امکان وجود دارد که شاهد خاموشی هایی مانند گذشته باشیم یا خیر؟

در تابستان سال ۱۴۰۰ میان تولید و تقاضای برق ۱۵ هزار مگاوات ناترازی وجود داشت، این در حالی است که سالانه ۵ درصد بر تقاضای مصرف برق کشور افزوده می‌شود که رقمی بیش از ۳۵۰۰ مگاوات است. از سوی دیگر توسعه ظرفیت نیروگاهی در دوره‌های قبل متناسب با رشد تقاضا نبوده آن هم  به دلیل عقب‌ماندگی‌هایی که در این بخش وجود داشته، بنابراین توسعه حداقل ۳۵ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور در افق ۴ساله فعالیت دولت دیده شد که رشدی معادل ۴۱ درصد ظرفیت‌های ایجاد شده تاکنون است. باید به این نکته اشاره کرد که بحث ناترازی در حوزه انرژی به خصوص برق همیشه وجود داشته و ناترازی مثبت دیده نشده است.

جدول-برق۲

از طرف دیگر یکی از مهم‌ترین دلایل خاموشی‌ها در سال گذشته، کاهش بارندگی‌ها و افت ۵۰ درصدی مخازن سدها برای تولید برق از نیروگاه‌های برقابی بود  البته روایت تایید نشده‌ای هم در سال ۱۴۰۰ وجود داشت مبنی بر اینکه، تکرار سیل ۱۳۹۹ به نادرستی پیش‌بینی شده بود و به همین دلیل، بخشی از منابع سدها باهدف مدیریت سیل خالی شد اما هیچ بارش یا سیلی، جای خالی آب رها شده را پر نکرد. کشور ما با مشکل کم آبی مواجه است و اگر میزان بارش ها تا حدی بالا برود، استفاده از انرژی برقابی را راحت می کند و کم تر شاهد ناترازی خواهیم بود.

بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که تعمیر نکردن قطعات در نیروگاه ها، سبب شده است تا زیرساخت های برقی آسیب جدی ببیند. امید است دولت محترم در بحث انرژی که مهم ترین سرمایه کشور است، توجه ویژه ای داشته باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها