|
کدخبر: 295907 امیرمحمد درویش

گفت و گو گسترش نیوز با کارشناس انرژی؛

تاثیر بالای کولر ادارات بر مصرف برق / منتظر خاموشی ها در تابستان باشیم؟

افضلی گفت: یکی از چالش‌های مهم و اساسی در بحث انرژی به ویژه صنعت برق در فصل تابستان این است که تراز تولید و مصرف در کشور با یکدیگر همسویی ندارند و کمبود سبب می‌شود که به ناچار با مدیریت مصرف این کمبود را جبران کرده تا خاموشی‌ها کاهش پیدا کند.

انرژی تاثیر بالای کولر ادارات بر مصرف برق / منتظر خاموشی ها در تابستان باشیم؟

مصرف برق در کشور به ویژه در فصول گرم سال افزایش چشمگیری پیدا می‌کند و همین امر سبب خواهد شد تا در این حوزه با کمبود‌هایی مواجه شویم. در این میان بسیاری از کارشناسان حوزه انرژی بر این باورند که مصرف کولر در فصل گرما، سبب خواهد شد تا یک ناترازی بزرگ ایجاد کند. این احتمال هم وجود دارد که با آغاز تابستان، شاهد خاموشی‌هایی در بخش خانگی و تجاری باشیم.

چالش مهم در صنعت برق

حسین افضلی، کارشناس صنعت برق به گسترش نیوز گفت: یکی از چالش‌های مهم و اساسی در بحث انرژی به ویژه صنعت برق این است که تراز تولید و مصرف کشور در تابستان با یکدیگر همسویی ندارند و کمبود سبب می‌شود که به ناچار با مدیریت مصرف این کمبود را جبران کرده تا خاموشی‌ها کاهش پیدا کند.

مصرف-برق

افضلی ادامه داد: سیستم برق به این صورت است که مصرف‌کننده تعیین می‌کند تا چه میزان برق مصرف شود. از طرفی دیگر صنعت برق قرار دارد که باید مطابق با مصرف، برق را تولید کند اما اگر نتواند به میزان مصرف تولید داشته باشد، کمبودی که در این میان به وجود می‌آید، خاموشی را به همراه دارد.

این کارشناس صنعت برق گفت: بالانس کردن چنین موضوعی، کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است و نه تنها در کشور ما بلکه در بسیاری از کشورها، با این معضل بزرگ سر و کار دارند. کشورهای اروپایی به دلیل شرایط اقلیمی، چندان مشکلی در حوزه برق ندارند و می‌توان گفت کولر و پنکه به ندرت دیده می‌شود.

حسین-افضلی

وی افزود: کشورهایی که در خاورمیانه قرار دارند به دلیل موقعیت جغرافیایی گرم و خشک، نیازمند این هستند که در فصل تابستان، حتما از کولر استفاده کنند. اگر مصرف کولر در فصل گرم سال حذف شود، بحث خاموشی‌ها پیش نخواهد آمد. بار سرمایشی در فصل تابستان به سایر مصارف تحمیل می‌شود و این خاموشی‌ها را ایجاد می‌کند.

افضلی اظهار کرد: باید گفت نیروهای بخش صنعت برق تمام توان و تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا بحث خاموشی به ویژه در فصل گرما صورت نگیرد. بنده از نزدیک شاهد بوده‌ام که نیروهای اداره برق، به صورت شبانه روزی فعالیت خود را در راستای تامین برق انجام داده و می‌دهند.

کمبود منابع برای احداث نیروگاه جدید

وی گفت: می‌توان گفت برای احداث نیروگاه‌های جدید، با کمبود منابع مواجه هستیم. از سوی دیگر، اعمال تحریم‌ها علیه کشور، سبب شده است تا نتوانیم بسیاری از دستگاه‌ها و امکانات مناسب برای تولید را وارد کشور کنیم و باید این نکته را گفت که احداث نیروگاه‌های جدید با سختی همراه است.

این کارشناس صنعت برق ادامه داد: بحث فقط درباره احداث نیروگاه نیست و بحث دوم که وزیر نیرو هم به آن اشاره داشتند، بحث ناترازی سوخت است. اگر نیروگاه‌ها را آماده در نظر بگیریم، زیرساخت مناسب و آماده‌ای به آن صورت که باید وجود ندارد. به آن معنا که کبود‌ها در راستای گاز رسانی به بخش تولید برق احساس می‌شود.

مصررف-برق

افضلی در ادامه این گفت‌وگو به گسترش نیوز گفت: نکته سومی که در این حوزه وجود دارد، بحث ناترازی هزینه‌های تولید با نرخ تمام شده است. این ناترازی سبب می‌شود تا منابع لازم برای توسعه در اختیار قرار نگیرد. این ۳ نکته در بخش صنعت برق بسیار دارای اهمیت است که باید توجه بسیاری به آن شود.

وی افزود: چندسالی می‌شود که وزارت نیرو به طور جدی، به بحث مدیریت مصرف ورود کرده و تا حدودی هم توانست ناترازی و مشکلات موجود در حوزه برق را کنترل کند اما اگر بخواهند برای بخش‌های خانگی، تجاری و کشاورزی خاموشی هارا اعمال نکنند، نیازمند یک مدیریت مصرف جدی و اصولی است.

این کارشناس صنعت برق اضافه کرد: طبیعتا در صورتی که بخواهند یک مدیریت مصرف اصولی را پیاده کنند باید به سراغ بخش صنعت بروند. تعطیلات بخش صنعت اگر در تابستان اعمال شود، می‌تواند تاثیرات بسیار خوبی را در حوزه برق داشته باشد. یا برای مثال، در ساعات اوج پیک مصرف برق، کارکنان بخش صنعت، به صورت تک شیفت فعالیت داشته باشند تا در بخش خانگی و تجاری، خاموشی اعمال نشود.

افضلی گفت: یک مجموعه توانمند و بسیار دقیق در شرکت توانیر فعالیت می‌کنند و در تلاش هستند تا در بخش خانگی، خاموشی را احساس نکنیم. این نکته را باید گفت که در شرایط خوبی قرار نداریم و دمای هوا بسیار بالا است. همانطور که در بخش آب با کمبود مواجه هستیم در بخش برق هم دارای کمبود هستیم.

وی ادامه داد: زمانی که با کمبود بارش مواجه می‌شویم و حجم سدهای ما به میزان مناسب نمی‌رسد، قطعا نمی‌توانیم از انرژی برق آبی استفاده کنیم و آن ظرفیت کامل را در اختیار نخواهیم داشت. قطعا مشکلاتی را در تابستان خواهیم داشت اما صنعت برق به دنبال ایجاد نیروگاه‌های مستقلی است که بتواند برق صنایع‌های را تامین کند و به نوعی استقلال پیدا کنند.

افضلی درباره تاثیر کاهش ساعت ادارات بر میزان مصرف برق گفت: افرادی که در ادارات مشغول کار هستند، با رسیدن فصل گرما مجبور هستند، زیر کولر فعالیت خود را انجام دهند و نمی‌توانند گرما را تحمل کنند. پیک مدیریت مصرف برق از ساعت ۱۲ ظهر آغاز شده و تا ساعت ۵ عصر به اوج خود می‌رسد. هرچقدر بتوان ساعات کاری را از زمان اوج فاصله داد که کولرهای کم تری کار کنند، می‌توانیم مدیریت بهتری در کاهش مصرف برق داشته باشیم و قطعا تاثیرگذار خواهد بود.

ارسال نظر