|
کدخبر: 294963 امیرمحمد درویش

گفت و گو گسترش نیوز با کارشناس انرژی؛

بحران در عمق چاه‌های نفت و گاز کشور

سوادکوهی گفت: متاسفانه به دلیل آنکه استراتژی مشخصی در حوزه انرژی نداریم، درگیری بر سر کمبود حامل‌های انرژی و بحث ناترازی وجود دارد.

انرژی بحران در عمق چاه‌های نفت و گاز کشور

ناترازی در حوزه انرژی به ویژه در بخش‌های گاز و برق، همیشه نقل رسانه‌ها بوده و بسیاری از مسئولان کشور همواره هشدارهایی درباره کمبود برق و گاز می‌دهند. بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که ما در بخش تولید انرژی با مشکلات بسیاری مواجه هستیم که از جمله این مشکلات، فرسودگی سیستم تولید است.

صحبت‌های دیگر کارشناسان اما کمی متفاوت است. بسیار دیگری از کارشناسان در حوزه انرژی عقیده دارند که نبود سرمایه‌گذار مناسب هم درکنار فرسودگی نقش بسیار مهمی دارد. نبود امنیت برای سرمایه‌گذار نکته بسیار حائز اهمیتی است که این کارشناسان به آن اشاره دارند و می‌گویند که باید برای سرمایه‌گذار یک حاشیه امن ایجاد کرد.

ناترازی-گاز

نیاز به بازسازی و اورهال در بخش تولید

فرزین سوادکوهی، کارشناس انرژی، درباره بحث ناترازی در حوزه انرژی به گسترش نیوز گفت: به طور کلی و متاسفانه به دلیل آنکه استراتژی مشخصی در حوزه انرژی نداریم، درگیری بر سر کمبود حامل‌های انرژی و بحث ناترازی وجود دارد.

وی ادامه داد: سال‌ها پیش به دلیل آنکه منابع گازی غنی داشتیم، بر این باور بودیم که اگر گازرسانی به تمام نقاط کشور عملیاتی شود، مردم به رفاه نسبی خواهند رسید. باید گفت، چاه‌های نفت و گاز ما نیاز به بازسازی و اورهال اساسی دارد. می‌شود گفت باتوجه به قدیمی شدن امکانات ما در این حوزه، در تولید گاز با کاهش مواجه شده‌ایم.

این کارشناس انرژی گفت: بسیاری از مقامات رسمی اعلام کرده‌اند که تا سال ۱۴۰۴، سالی ۱ فاز و درواقع ۲۸میلیون متر مکعب از تولید گاز را کم می‌آوریم. نزدیک به ۱میلیارد متر مکعب گاز تولید می‌کنیم و تمام آن را در داخل مصرف می‌کنیم. ما که به عنوان دومین دارنده گاز جهان هستیم، سهمی که از صادرات گاز داریم زیر ۲ درصد است. شاید بر باور بسیاری از افراد، حجم بیشتری از گاز را صادر می‌کنیم اما درواقع این طور نیست و سهم ایران از صادرات گاز در بازار‌های جهانی زیر ۲ درصد است که عدد کمی به حساب می‌آید.

فرزین-سوادکوهی

سوادکوهی عنوان کرد:  بسیار دردآور است که ما به عنوان بزرگترین دارنده گاز جهان، سهم بسیار اندکی در بحث صادرات داریم. امکان دیگری هم در این زمینه ایجاد نکرده‌ایم و همچنین، مقوله اصلاح الگوی مصرف را نتوانسته‌ایم به درستی درمیان مردم جا بی‌اندازیم. برای مصرف‌کننده انتخاب دومی را نگذاشته‌ایم.

مصرف بنزین بسیار بالا است

وی افزود: در بحث بنزین و خودرو باید گفت که هیچکدام از خودروهای کشور به طور واقعی هیبریدی نیست. ما مصرف بسیار بالایی در حوزه بنزین داریم و همانطور که مشاهده می‌کنید، صف‌های پمپ بنزین اکثرا طولانی هستند. خودروسازی ما به هیچ عنوان با تکنولوژی‌های روز دنیا ارتباط خوبی برقرار نمی‌کند.

سوادکوهی گفت: مجبور هستیم دائم درحال مصرف باشیم و این حجم بالای مصرف بالاخره از یک جایی باید تامین شود و چون این امکان را نداریم دچار مشکل می‌شویم. همانطور که گفته شد، نبود استراتژی موثر در حوزه انرژی به خصوص تولید، همواره برای ما مشکل ساز خواهد بود.

این کارشناس انرژی در ادامه گفت‌وگو و در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه کشور در بحث انرژی ناترازی منفی دارد، آیا صادرات صحیح است یا خیر به گسترش نیوز گفت: بحث صادرات حامل‌های انرژی در شرایطی که کشور با یک ناترازی منفی مواجه است کار درستی نسیت اما به دلیل آنکه می‌تواند برای کشور آورده هایی داشته باشد و کشور از نظر اقتصادی با مشکل مواجه است، باید بحث صادرات را داشته باشیم. ممکن از پس این صادرات دلار دریافت نکنیم و دریافتی به گونه‌ای دیگر است. مانند نفت که به پایین‌ترین نرخ آن را می‌فروشیم و در قبال آن پول دریافت نمی‌کنیم بلکه کالا دریافت می‌کنیم.

ناترازی-گاز۲

سوادکوهی عنوان کرد: در شرایطی که برای کشور پیش می‌آید بحث ناترازی به قوت خود باقی می‌ماند بلکه بیشتر هم خواهد شد. در زمستان گذشته با بحث کمبود گاز مواجه شدیم. امسال هم به احتمال بسیار بالا با ناترازی در حوزه برق مواجه می‌شویم. این امکان وجود دارد که مانند گذشته برق بسیاری از صنایع برای تامین برق‌های شهری قطع شود.

وی گفت: ما تنها چاره‌ای که داریم این است که با کشورهای صاحب تکنولوژی تعامل بسیار خوب و نفیدی داشته باشیم تا بحث ناترازی و همچنین اورهال و نوسازی در بخش تولید، صورت گیرد. با وجود چنین امکانی، حوزه انرژی به سمت و سوی ناترازی مثبت پیش می‌رود.

این کارشناس انرژی در پایان گفت: باید اجازه دهیم در حوزه انرژی سرمایه گذاری‌های موثر و خوبی صورت گیرد. سرمایه‌گذاری در شرایطی صورت می‌گیرد و بسیار موثر خواهد بود که امنیت برای سرمایه‌گذار فراهم باشد. اگر نتوانیم این امنیت را برقرار کنیم و ارتباطمان با کشورهای خارجی قطع باشد، باید گفت که در برهمان پاشنه قبل می‌چرخد و همچنان شاهد یک ناترازی منفی در حوزه انرژی خواهیم بود.

  • صادق ارسالی در

    گازهایی که در اثر بی لیاقتی و بی کفایتی شماها در عسلویه هدر میره ، باضافه گازهای ی که مال ایرانه اما قطر می بره برای گاز رسانی کل کشور کفایت می کنه

  • مجتبی ارسالی در

    اگر سوادکوهی همینه که عکسشم توی گزارش هس ت که حال روزش معلومه معلوم الحال غربزده

  • ناشناس ارسالی در

    زرشششششک

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها