|
کدخبر: 294124 امیرمحمد درویش

گفت و گو گسترش نیوز با کارشناس انرژی؛

بهینه سازی بحث مسخره ای است / دولت انرژی را کالای بی ارزش می داند!

اورعی گفت: مهم‌ترین بحثی که درباره وضعیت برق مطرح است، موضوع ناترازی است. ما نه تنها در بحث برق بلکه درباره تمام حامل‌های انرژی با ناترازی مواجه هستیم.

انرژی بهینه سازی بحث مسخره ای است / دولت انرژی را کالای بی ارزش می داند!

برق یکی از انرژی‌های لازم در هر کشوری است که در ایران با ناترازی در این حوزه رو به رو هستیم. مصرف بیش از حد برق سبب شده است تا در فصول گرم سال، با توجه به بیشتر شدن میزان مصرف، با خاموشی هایی همراه شویم. این خاموشی‌ها به آن دلیل است که این انرژی پرکاربرد به سایر استان‌ها برسد و شاهد خاموشی مطلق نباشیم. ادارات و کارخانه جات بسیاری بدون توجه به بحران کمبود برق در کشور، مصرف بی‌رویه دارند و شاهد هستیم در بسیاری از ادارات، کولرهای گازی بی‌وقفه درحال فعالیت است. اگر هر اداره یا کارخانه‌ای، در مصرف برق صرفه جویی کنند، شاهد خواهیم بود تا این ناترازی اندکی جبران خواهد شد.

برق-برق

ناترازی نکته مهم

هاشم اورعی، کارشناس انرژی درباره وضعیت برق کشور به گسترش نیوز گفت: مهم‌ترین بحثی که درباره وضعیت برق مطرح است، موضوع ناترازی است. ما نه تنها در بحث برق بلکه درباره تمام حامل‌های انرژی با ناترازی مواجه هستیم.

اورعی ادامه داد: چند سالی می‌شود که کشور در فصل تابستان و در اوج مصرف برق با خاموشی مواجه هستیم و کسری داریم. امسال هم باتوجه به آنکه میزان افزایش ظرفیت کافی بوده است قطعا با ناترازی مواجه خواهیم بود.

هاشم-اورعی

این کارشناس انرژی گفت: علت آنکه ما کسری برق را مشاهده نمی‌کنیم این است که دوستان برق صنایع و مکان‌های صنعتی را قطع می‌کنند. به استناد مصوبه‌ای که از شورای‌عالی امنیت ملی گرفته اند، برق بسیاری از صنایع را قطع کرده و اسم آن را مدیریت مصرف می‌گذارند.

وی گفت: اسم این اقدام را نمی‌توان مدیریت مصرف گذاشت و بحث خاموشی مطرح است. چون خاموشی در جامعه مشاهده نمی‌شود و فقط در صنایع دیده می‌شود، فرض بر این است که خاموشی وجود نداشته است.

 اورعی افزود: اگر نخستین مشکل این است که در بخش برق ناترازی داریم، اشکال دوم این است که تمام این کسری را بر دوش بخش مولد اقتصاد انداخته‌ایم. در نتیجه می‌توان گفت که کسری برق خواهیم داشت اما مطابق معمول برای آنکه آسان‌ترین روش را انتخاب کنیم نه بهترین روش، همه این مشکلات را بر دوش بخش صنعت می‌اندازیم.

این کارشناس انرژی گفت: بهینه‌سازی انرژی چه در بحث برق و سایر حامل‌های انرژی بحث بیخود، بی‌معنی و مسخره‌ای است. در کشوری که تورم ۵۰ درصدی دارد و ما نرخ را ۱ سال ثابت نگه میداریم همچنین زمانی که ما برای چهارمین سال متوالی، نرخ انرژی را در کشور ثابت نگه داشته‌ایم و به آن دست نمی‌زنیم، یعنی نرخ انرژی به سمت صفر میل کرده است.

برق-برق۳

وی درباره بهینه‌سازی برق به گسترش نیوز گفت: در شرایطی که نرخ یک کالا را انقدر ارزان نگه داریم و سیاست گذاری‌های غلط به کار می‌بریم بحث بهینه‌سازی معنایی پیدا نخواهد کرد. دولت یه صراحت می‌گوید که انرژی یک کالای بی‌ارزش است و زمانی که انرژی یک کالای بی‌ارزش در جامعه شناخته شود، بحث بهینه‌سازی بسیار بیخود خواهد بود.

صادرات به شرط ناترازی مثبت

این کارشناسی درباره صادرات برق گفت: بحث صادرات زمانی مطرح می‌شود که ما یک ناترازی مثبت داشته باشیم. با وجود ناترازی منفی که نمی‌شود صادرات انجام داد. زمانی که بحث صادرات حامل‌های انرژی مطرح می‌شود، ما باید در طول سال به طور مستمر، یک مازاد تولید بر مصرف داشته باشیم که بتوانیم از صادرات صحبت کنیم.

وی افزود: ما در هیچ کدام از بخش‌های انرژی مازاد تولید بر مصرف را به صورت مستمر نداریم. شما که نمی‌توانید قرارداد با کشورهای دیگر ببندید و سپس بگویید هر زمان تولید مازاد بر مصرف داشتم صادرات را انجام می‌دهم. یا برای مثال قرارداد برق را با پاکستان و افغانستان ببندیم و بگوییم هر زمان مازاد برق داشتیم به شما برق می‌دهیم.

اورعی ادامه داد: در نتیجه این اتفاقات، ما نتوانستیم به قراردادهای قبلی متعهد باشیم. به طور طبیعی ما اولویت را بر داخل گذاشتیم تا آنکه صادر کنیم. قرارداد گازی میان ایران و ترکیه تا ۲ سال آینده به پایان می‌رسد و صحبتی از تمدید قرارداد نشده است. ما نه تنها صادرات قابل توجهی نداریم بلکه درحال از دست دادن زمینه‌های صادراتی هستیم. میزان برقی هم که صادر می‌کنیم درواقع یک بده و بستان است و نمی‌شود اسم آنرا صادرات گذاشت.

این کارشناسی در پایان گفت: ماجرای صادرات برق یک دکان است که در وزارت نیرو باز شده و ما اصلا نه ظرفیت و نه امکانات همچنین سرمایه‌گذاری در این بخش را نداریم که بخواهیم صادرات قابل توجهی داشته باشیم. تجهیزات صنعت برق ما روز به روز درحال فرسودگی است و ما سرمایه‌گذار برای نوسازی این قطعات و دستگاه هارا نداریم. ما نمی‌توانیم ناترازی را جبران کنیم و وضعیت ناترازی روز به روز وخیم تر می‌شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها