|
کدخبر: 321560

تجهیزات پزشکی/بیمه تامین اجتماعی/حق بیمه

حق بیمه ازدوش این خریداران ساقط شد

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی اعلام کرد که با پیگیری این کمیسیون و با تصویب حوزه دادستانی تهران و همچنین بر اساس بخشنامه اداره کل تامین‌اجتماعی استان، خرید کالاها، اقلام مصرفی، تجهیزات و ماشین‌آلات از حق بیمه معاف شده‌اند.

اقتصاد حق بیمه ازدوش این خریداران ساقط شد

محمد سهامیان مقدم در یک جلسه اشاره به تصمیم دادستانی تهران در خصوص معافیت حق بیمه خرید کالاها، اقلام مصرفی، تجهیزات و ماشین‌آلات نمود. وی اعلام کرد که جلسه‌ای با حضور نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و کمیسیون حقوق و قضایی اتاق بازرگانی مشهد به منظور بررسی و رفع مشکلات ناشی از اجرای مواد ۳۸ و ۴۷ قانون تامین اجتماعی برگزار شد. در این جلسه، با حضور بازرسان سازمان تامین‌اجتماعی، کارفرمایان، دادیاران پیگیری پرونده‌های خاص دادسراها و دیگر نهادهای مرتبط، مسائل مربوط به این معافیت بررسی شدند.

وی ادامه داد: این نشست دارای ۵ مصوبه کشوری به‌نفع کارفرماها، تولید، صنعت کشور و کارگران بود.

رییس کمیسیون حقوقی و قضایی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: در جلسه مذکور مقرر شد، خرید کالاها، اقلام مصرفی، تجهیزات و ماشین‌آلات واحدهای صنعتی، مشمول کسر حق بیمه نشده و خرید خدمات از کارگاه‌های ثابت دارای شناسه ملی یا کد کارگاهی در کاربرگ شماره ۳ درج شود. همچنین، سازمان تامین اجتماعی براساس این مصوبات طی بخشنامه‌ای به کلیه واحدهای اجرایی و موسسات حسابرسی خود و ادارات تابعه مراتب را جهت اجرا ظرف دو هفته ابلاغ کند.

به گفته وی، همچنین بر اساس مصوبات این جلسه فرآیند تقسیط بدهی حق بیمه پرسنل واحدهای تولیدی سازمان تامین اجتماعی در مواردی که نسبت به تقسیط اقدام می‌کنند، تا سه مرحله صورت گیرد.

سهامیان ادامه داد: بر این اساس قراردادهای خرید و فروش اجناس، مواد، تجهیزات و اقلام مصرفی که تعهدات موضوع قرارداد منحصرا خرید یا فروش بوده و نیازی به تهیه یا انجام کار اضافی نیست، مشمول کسر حق بیمه قرار نگیرند.

وی تصریح کرد: اگر موضوع قرارداد تهیه، تامین و تحویل تجهیزات بدون کار اضافی باشد، معادل هشت درصد از کارکرد بابت عملیات بازرگانی شامل بازاریابی، برگزاری مناقصه، آموزش و خدمات پس از فروش و حق بیمه متعلقه وفق ماده (۱) مصوبه ۲۴ فروردین ۱۳۷۰ به ماخذ ۱۵ درصد محاسبه می‌شود و مابقی مبلغ تجهیزات از محاسبات حق بیمه معاف است.

معافیت حق بیمه چیست؟

معافیت حق بیمه به معنای عدم الزام به پرداخت حق بیمه برای برخی اشخاص یا موارد خاص است. در بسیاری از سیستم‌های بیمه، معافیت‌ها برای برخی گروه‌ها یا شرایط خاص تعریف می‌شوند به منظور کاهش بار مالی برای افراد یا شرکت‌ها. این معافیت‌ها ممکن است به صورت قانونی تعریف شده باشند و در قوانین بیمه سازمان‌ها یا نهادهای مربوطه ذکر شده باشند.

در مورد حق بیمه، معافیت حق بیمه به معنای عدم الزام به پرداخت حق بیمه برای برخی کالاها، اقلام مصرفی، تجهیزات و ماشین‌آلات می‌باشد. این معافیت ممکن است براساس تصمیمات قانونی، تصمیمات دادستانی یا تصمیمات سازمان‌های مربوطه اعمال شود. هدف از اعمال معافیت حق بیمه، کاهش هزینه‌ها و ارتقای رقابت‌پذیری در بخش مربوطه است.

معافیت حق بیمه در قانون ممکن است در موارد زیر قابل اعمال باشد:

1. قوانین مالیاتی: در برخی سیستم‌های مالیاتی، معافیت حق بیمه برای برخی اشخاص یا شرکت‌ها در نظر گرفته شده است. این معافیت‌ها می‌توانند براساس نوع فعالیت، موقعیت جغرافیایی، سرمایه‌گذاری‌ها، ایجاد اشتغال و غیره تعریف شوند.

2. قوانین بیمه‌ای: در برخی قوانین بیمه، معافیت حق بیمه برای برخی گروه‌ها یا شرایط خاص تعریف شده است. این معافیت‌ها ممکن است برای برخی افراد آزاده، افراد با معلولیت، افراد باستانی، افراد با درآمد کم و غیره اعمال شود.

3. قوانین صنعتی و تجاری: در بعضی حوزه‌های صنعتی و تجاری، قوانینی وجود دارند که به برخی کالاها، اقلام مصرفی، تجهیزات و ماشین‌آلات معافیت حق بیمه اعطا می‌کنند. این می‌تواند به منظور تشویق به تولید داخلی، توسعه صنایع خاص، حمایت از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و موارد مشابه باشد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها