|
کدخبر: 320373

بیمه تامین اجتماعی/تعرفه بیمه/بیمه بیکاری

پوشش بیمه بیکاری برای ۲ هزار ۴۰۰نفر

مطابق گفته مدیرکل تأمین اجتماعی استان کرمانشاه، در حال حاضر ۳ هزار و ۴۰۰ نفر در استان کرمانشاه بیمه بیکاری دریافت می‌کنند. این افراد، علاوه بر دریافت حقوق، سابقه بیمه نیز برای آن‌ها محاسبه می‌شود.

اقتصاد پوشش بیمه بیکاری برای ۲ هزار ۴۰۰نفر

به گفته اسکندر کاکایی، مدیرکل تأمین اجتماعی استان کرمانشاه، افرادی که رابطه فعالی با سازمان تأمین اجتماعی داشته و مشمول پرداخت سه درصد بیمه بیکاری هستند، می‌توانند از بیمه بیکاری بهره‌مند شوند.

همچنین، مطابق گفته مدیرکل تأمین اجتماعی استان کرمانشاه، افرادی که حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه به سازمان تأمین اجتماعی دارند و در ضمن دارای سه درصد بیکاری هستند، می‌توانند از حق بیمه بیکاری استفاده کنند.

کاکایی بیان کرد: چنانچه افرادی دارای شرایط لازم باشند می‌توانند با مراجعه به اداره کار و ثبت شکایت نسبت به دریافت بیمه بیکاری اقدام کنند.

وی ادامه داد: میزان پرداخت بیمه بیکاری بر اساس سنوات و میانگین پرداخت حق است که بستگی به میزان دستمزد بیمه‌شدگان دارد.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان کرمانشاه گفت: چناچه فردی دارای سنوات و دستمزد بالاتری باشد میزان پرداخت حق بیمه بیمه شده بیشتر است و سازمان تأمین اجتماعی موظف به پرداخت ۸۰ درصد میزان محاسبه شده خواهد بود.

کاکایی بیان کرد: مدت میزان پرداخت بیمه بیکاری بر اساس سنوات و متأهل و مجرد بودن متفاوت خواهد بود، اما افراد با توجه به شرایط از ۶ الی ۵۰ ماه می‌توانند بیمه بیکاری دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر فردی در محاسبه میانگین دستمزد خود از حداقل حقوق کمتر باشد، حداقل حقوق را دریافت می‌کند و اگر بالاتر از میانگین باشد تا ۸۰ درصد پرداخت می‌شود.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان کرمانشاه گفت: در استان کرمانشاه هم‌اکنون ۳ هزار و ۴۰۰ نفر بیمه بیکاری دریافت می‌کنند که که این افراد علاوه‌بر حقوق، سابقه بیمه نیز برای آن‌ها لحاظ می‌شود و می‌توانند از تمام خدمات سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند شوند .

فرم های درخواست برقراری بیمه بیکاری

در قانون مربوط به حق بیمه بیکاری شرایطی لحاظ شده که پیرو این قانون اتباع خارجی مشمول دریافت بیمه بیکاری نمی‌شوند.

میزان پرداختی به فرد بیکار زیاد نیست و باید این موضوع را در نظر داشت که میزان پرداختی به عنوان بیمه بیکاری با این خرج و مخارج پاسخگوی کارگران به خصوص کارگران متاهل نیست و حداقل‌های زندگی با این پول‌ها محقق نمی‌شود.

بیمه‌شدگان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی چنانچه از کار بیکار شوند، ظرف حداکثر یک ماه از روزی که بیکار شدند باید به شعب تامین اجتماعی مراجعه کنند و نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنند.

لازم به ذکر است؛ بیمه شده باید حداقل۶ ماه حق بیمه پرداختی داشته باشد در غیر این صورت حائز دریافت حق بیمه بیکاری نمی‌شود.

شعب سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور با بررسی پرونده فرد بیکار محاسباتی را انجام می‌دهند و میزان و مدت پرداختی را مشخص می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

بیمه بیکاری چیست و به چه افرادی تعلق میگیرد؟

در چه شرایطی بیمه شدگان بیکار، استحقاق دریافت بیمه بیکاری را دارند؟

اگر قرارداد همکاری، کارگر از نوع قرارداد کار موقت یا معین باشد، باید حداقل یک سال در آخرین کارگاه به همراه پرداخت حق بیمه داشته باشد. مستمری بگیر، بازنشسته و یا از کار افتاده کلی نباشند. بیمه شده قبل از بیکاری حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد. بیمه‌شدگانی که به دلیل تغییرات در ساختار اقتصادی واحدهای مربوطه به تشخیص وزارتخانه مرتبط و تایید شورای عالی کار، بیکار موقت شناخته شوند، مشمول دریافت مقرری خواهند بود. اگر فرد در حین دریافت بیمه بیکاری، مجددا شاغل شود ولی به سازمان تامین اجتماعی این مساله را اعلام نکند، در نهایت مقرری واریزی را باید بعد از اشتغال مجدد عودت نماید. اگر بیمه‌شده با دریافت دستمزد روزهای بلاتکلیفی به کار قبلی خود برگردد، باید مقرری دریافتی خود در این بازه را به سازمان تامین اجتماعی عودت نماید.

مدارک لازم برای تشکیل پرونده بیمه بیکاری

اصل و کپی یکسال آخر قرارداد کار یا رای صادر شده

عکس ۴*۳ جدید (۴ قطعه)

اصل و کپی مدرک تحصیلی یا مدرک فنی

اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه

اصل و کپی کارت ملی

اصل و کپی گواهی کار از شرکت

اصل و کپی کارت پایان خدمت (فقط برای آقایان)

کپی صفحه اول دفترچه بیمه

میزان بیمه بیکاری ۱۴۰۲ بر حسب قانون بیمه بیکاری  تامین اجتماعی  به کسانی که جزو مشمولین این بیمه محسوب می شوند تعلق می گیرد، حداقل ۵۵% متوسط حقوق روزانه شخص بیمه شده است. به مقرری کسانی که متاهل هستند یا کسانی را تحت تکفل خود دارند، به ازای هر نفر ده درصد حداقل دستمزد اضافه می شود .

البته لازم به ذکر است که مجموع مقرری بیمه بیکاری ۱۴۰۲ که شخص دریافت می کند نباید از حداقل دستمزد وزارت کار در سال ۱۴۰۲ کمتر و از هشتاد درصد متوسط حقوق فرد، بیشتر باشد . از اولین روزی که شخص بیکار می شود می تواند مقرری تعیین شده برای بیکاری را دریافت کند اما بیمه بیکاری ۱۴۰۲، به طور کلی عیدی را در برنمی گیرد .

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها