|
کدخبر: 317907 سارا سمیع شمس

گفتگوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه؛

تولید مدرن گران تمام می شود / چرا دوره گردها ارزان می فروشند؟

شاهرخی گفت: در مقایسه بین گلخانه‌های سنتی و گلخانه‌های جدید، هزینه‌ها کاملا متفاوت است و در گلخانه‌های جدید با افزایش هزینه‌ها روبرو هستیم. در مورد وضعیت قیمت گل می‌توان گفت که نسبت به سال گذشته افزایشی را نداشتیم.

اقتصاد تولید مدرن گران تمام می شود / چرا دوره گردها ارزان می فروشند؟

با توجه به آمار منتشر شده توسط مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات، در سال ۱۴۰۱، مجموع تولید انواع گل و گیاهان زینتی حدود ۱۲.۶ هزار تن بود که به ارزش ۱۰.۳۵۶ میلیون دلار صادر شده است. از این مقدار، بخش کمی به صورت صادرات شاخه بریده به خارج از کشور ارسال شده است و بیشترین مقدار آن در بازار داخلی مصرف می‌شود. بیشترین حجم صادرات مربوط به گیاهان گلدانی و درخت و درختچه‌های زینتی است. این اطلاعات نشان می‌دهند که صنعت گل و گیاهان زینتی در ایران به عنوان صنعت مهم صادراتی و همچنین بازار داخلی، سهم چشمگیری را به خود اختصاص داده است.

بر همین اساس، خبرنگار گسترش نیوز در گفت وگو با اکبر شاهرخی، رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران، به بررسی عوامل مؤثر بر قیمت گل و همچنین تولید گل پرداخته است که در ادامه می خوانیم.

اکبر-شاهرخی

وضعیت قیمت گل در مقایسه با سال گذشته

اکبر شاهرخی، رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران، در گفت وگو با خبرنگار گسترش نیوز گفت: در بازار گل و گیاه کمبودی مشاهده نمی‌شود. در مورد وضعیت قیمت گل می‌توان گفت که نسبت به سال گذشته افزایشی نداشتیم و حدوداً با توجه به تورم موجود در اقتصاد کشور، تغییرات اندکی صورت گرفته است. در مورد گران شدن بعضی کالاها، گل از آن دسته از موارد نیست که بتوان آن را احتکار کرد و بعد از مدتی به قیمت بیشتری آن را فروخت.

تغییرات قیمت گل در مناسبت های خاص

وی افزود: قیمت گل تحت تأثیر روزهای خاص گران و ارزان نمی شود؛ مگر در موقعیتی که میزان تقاضای خرید گل نسبت به عرضه آن بیشتر باشد. این معادله در اغلب کالاهای مصرفی برقرار است و در هر صنفی، وقتی تقاضا از عرضه جلو بزند، بازار با گرانی کالای کمیاب شده روبه رو خواهد شد. چالشی که تمام گل فروشان با فروش گل دارند، این است که باید تمام گل‌ها را در زمان خودشان به فروش برسانند؛ در غیر این صورت گل‌ها به دلیل ماندگاری نداشتن زیاد، طراوت خود را از دست می‌دهند و قابل‌فروش نخواهند بود.

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران خاطرنشان کرد: تمام گل هایی که در بازار عرضه می شوند، تولید داخل کشور هستند. حتی وضعیت تولید گل کشور به این صورت است که پتانسیل صادارت گل وجود دارد. البته لازم به ذکر است که برخی گل‌های تولید داخل با بذر خارجی است و به همین دلیل تفاوت قیمت دارد و شاید به همین دلیل تصور می‌شود این گل‌ها کاملا خارجی باشند، درصورتی که فقط بذر آن‌ها داخلی نیست. تمام بذرهای وارداتی با مجوز وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود. بنابراین تولیدکنندگانی که بذر خارجی می‌خواهند، با درخواست از طریق وزارت جهاد کشاورزی و بررسی و تأیید، مجوز واردات بذر را دریافت می کنند.

تفاوت تولید گل نسبت به گذشته

شاهرخی اظهار داشت: تولید گل در گلخانه‌ها نسبت به قدیم تغییرات زیادی کرده و از حالت سنتی درآمده است. آبیاری گل‌ها به صورت قطره‌ای شده است و گرمایش هم با تکنولوژی روز تغییر کرده است. دستگاه‌های موجود در گلخانه‌های مدرن هوشمند و کامیپوتری هستند و همچنین از دانشجویان کشاورزی استفاده می‌شود. گلخانه‌های مدرن از گلخانه های هلندی الگوبرداری کرده‌اند و از نظر مدرن شدن، از راهکارهای خارجی استفاده کرده‌اند. بنابراین در مقایسه بین گلخانه‌های سنتی و گلخانه‌های جدید، هزینه‌ها کاملا متفاوت است و در گلخانه‌های جدید با افزایش هزینه‌ها روبه رو هستیم، در صورتی که گلخانه های سنتی هزینه چندانی نداشت.

تاثیر فروشندگان دوره گرد بر بازار فروش گل

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: فروشندگان دوره گرد گل، قطع به یقین به بازار گل فروشان صدمه می‌زند. اما به دلیل فشار بیکاری در کشور، نمی‌توانیم جلوی فعالیت این افراد را بگیریم. اما قانونا این افراد به صورت غیر مجاز اقدام به فروش گل می‌کنند. در مجموع در مورد برخورد با فعالیت دست فروشان گل، باید دولت و شهرداری تصمیم بگیرد. اغلب گل هایی که دست فروشان دوره گرد به مردم می‌فروشند، گل درجه پایین است و از لحاظ ماندگاری نسبت به گل‌های درجه بالا، کیفیت خیلی کمتری دارد و طبیعی است که از لحاظ قیمت نسبت به گل‌های موجود در گل فروشی ها قیمت کمتری داشته باشد.     

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها